Тема: Готичне мистецтво. ВІТРАЖУ готичному мистецтві місце фресок зайняв інший вид художньої творчості — вітраж.
Номер слайду 2
Актуалізація Назвіть за якими ознаками можна відрізнити готичний стиль?Що ви знаєте про цегляну готику?Чому Реймський собор був символом королівської влади?
Номер слайду 3
Вітраж — сюжетна або арнаментальна композиція, виконана зі шматочків прозорого кольорового скла, скріплених свинцевим обрамленням. Вітражі виконували в храмах певні функції. По-перше, завдяки світлу, яке проникало через розфарбовані вікна в собор, у різний час певним кольором висвітлювалася та чи інша частина вівтаря. Це надавало інтер’єру культової споруди величності та сакраментальності. По-друге, оскільки скло не лише розфарбовували, а й декорували золотом і сріблом, то в сонячну погоду завдяки цим інкрустованим частинкам внутрішнє оздоблення храму сяяло й викликало у парафіян відчуття урочистості, піднесеності.
Номер слайду 4
Образотворче та декоративно-прикладне мистецтво періоду готики було тісно пов’язане з архітектурою. У мистецьких творах, як і раніше, чільне місце посідали релігійні сюжети, однак уже простежувався інтерес до світського життя, думок і настроїв звичайної людини. Саме на XIII—XV ст. припадає найвищий розквіт середньовічної літератури (лицарських романів і поезії), театру та музики.
Номер слайду 5
Теми вітражних композиційрелігійні сцени, історичні події, трудові процеси селян і ремісників, літературні мотиви.
Номер слайду 6
Із кольорів переважали червоний, синій, жовтий, коричневий. Популярність вітражів зросла від ХІІ століття завдяки розвитку сакральної архітектури й будівництву гігантських храмів. У той період вітражі виготовляли зі скелець інтенсивних барв, насамперед синьої й червоної. Пізніше, завдяки впровадженню нових технологій (кольорових прозорих емалей), вітражне мистецтво додало до своїх принад багатство кольорів і переваги живопису.
Номер слайду 7
Готичне мистецтво постійно зверталося до образу Богоматері — заступниці за людей перед Богом. Культ Богоматері склався практично водночас із характерним для Середньовіччя поклонінням прекрасній дамі. Обидва культи нерідко переплітались, і Діва Марія поставала в образі чарівної жінки. Вітраж «Богоматір з Ісусом». Собор у Шартрі. ХII-ХІII ст. Франція
Номер слайду 8
Готичний живопис Характерні: витонченість і багатофігурність зображень, наявність орнаментів, елементів пейзажу та натюрморту.
Номер слайду 9
Кельнська школа живопису. Майстри виконували станкові композиції на теми з життя Діви Марії та Христа. Образи й досі зачаровують ліризмом, щирістю, людяністю.
Номер слайду 10
Фрагмент мозаїки «Бог створює Сонце, Місяць і зорі». Собор у Монреале. ХІІ-ХІІІ ст. Італія
Номер слайду 11
Відомі художники епохи готики в Італії Ґ. да Сієну, С. Мартіні, Чімабуе, Ґ. ді Ґраціано та інших. Розгляньте ілюстрації та дайте відповіді на запитання.Ґ. ді Ґраціано. «Звільнення св. Петра із в’язниці». Бл. 1270 р.Ґ. да Сієна. «Розп’яття». 1275-1280 рр.
Номер слайду 12
КНИЖКОВА МІНІАТЮРА
Номер слайду 13
Найзнаменитішим мініатюристом епохи готики був французький майстер Оноре. У 1296 р. він створив «Бревіарій Філіппа Красивого». У цій книзі міститься 577 аркушів із написаним латиною текстом та лише одна мініатюра на всю сторінку. Проте цю мініатюру вважають знаковою в розвитку французького живопису. На ній у два яруси зображені «Помазання Давида» (вгорі) та «Давид і Голіаф» (унизу). Розпачливий жест Голіафа, який схопився за голову, своєю життєвістю став новим словом у мистецтві мініатюри порівняно зі статичним і урочистим живописом попередніх років. Майстер Оноре. Мініатюра із «Бревіарія Філіппа Красивого». 1296 р.
Номер слайду 14
«Кодекс Ротундус». Часослов. 1480 р.«Кодекс Ротундус». Часослов. 1480 р.
Номер слайду 15
інтер’єр Характерними рисами готичного інтер’єру є вишуканість форм і декору, вдале поєднання матеріалів, кольорів та стильова єдність в оформленні внутрішнього простору будівлі. З-поміж кольорів переважали червоний, жовтий, синій, коричневий; поширеними були золотавий, сріблястий.
Номер слайду 16
ГОТИЧНИЙ СТИЛЬ У МОДІДо традиційного одягу готичної епохи належав плащ, пошитий із сукняної тканини та підбитий матерією іншого кольору або хутром. Жінки носили туго зашнуровані сукні з довгими шлейфами, жакети й безрукавки, оторочені пухнастим хутром, шовкові рукавички, широкі пояси з дорогоцінними пряжками. Чоловіки одягали вузькі штани, короткі куртки, черевики із загостреними носами. У моді пізньої готики особливо популярним був чорний оксамит. Серед головних уборів переважали капелюхи, берети, чепчики і високі шапки, виготовлені з повсті, матерії або соломи. Поширеним був головний убір у вигляді тюрбана з вільно спадаючими кінцями.
Номер слайду 17
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВОМузика в епоху готики була переважно духовною. Світську музику популяризували трубадури — провансальські поети-співаки XI—XIII ст., які звеличували кохання до чарівної дами, земні радощі, героїку хрестових походів. Творчість трубадурів характеризувалася різноманітністю тематики і жанрів. Після спорудження собору Паризької Богоматері у його стінах розмістилася співоча школа. Тут співаків навчали мистецтву вокальної поліфонії: під час виконання музичного твору кілька голосів поєднувалися і зливалися разом у мереживну, складну мелодію. Згодом поліфонія поширилася й на інші види музичного мистецтва. Трубадури. Мініатюри XIII-XIV ст.
Номер слайду 18
Театральне мистецтво. Зародився релігійний, або церковний театр. Спершу під час служби у храмах розігрувалися найбільш драматичні епізоди зі Святого Письма (літургічна драма). У XIII ст. їх винесли на паперть, а згодом — і на міські площі (майданний театр). Наймасовішим видом театрального дійства в цей час була містерія, яка виникла у другій половині XIII ст. За своїм релігійним змістом вона тісно пов’язана з церковним театром, але спектаклі ставили прості містяни, а не духовенство. Містеріальна драматургія мала три цикли: «старозавітний», «новозавітний» і «апостольський», сюжети п’єс якого були запозичені із «Житій святих». Постановники містерій прагнули правдоподібності та яскравих ефектів. Якщо, наприклад, показували сцену всесвітнього потопу, площу заливали водою. У XV—XVI ст. популярними були також повчальні вистави — мораліте, в яких персонажами виступали алегоричні фігури: скупість із мішком золота; самолюбство, що постійно дивиться у дзеркало; любов, що тримає у руках серце. Найбільш демократичним жанром середньовічного театру був фарс. Актори та виконавці фарсів відтворювали реальні картини побуту того часу. Вистави були насичені гострою сатирою, життєрадісним народним гумором. Фарс значною мірою вплинув на подальший розвиток театру Західної Європи.
Номер слайду 19
Рефлексія. Які функції у готичних храмах виконували вітражі?Що ви дізналися про готичну книжкову мініатюру?Які риси були притаманні готичній моді?Охарактеризуйте театральне та музичне мистецтво готики. Д/з Знайдіть у мережі Інтернет ілюстрації із зображенням меблів та дизайну кімнат у готичному стилі. Створіть начерк фрагмента інтер’єру сучасної вітальні у стилі готики. Зверніть особливу увагу на кольори та стильову єдність елементів дизайну. Техніка виконання — кольорові олівці.