Презентація до уроку на тему "Чим важлива подразливість для організмів" (Пізнаємо природу: підруч. інтегр курсу для 6-го класу/ Тетяна Гільберг(та ін.)).
Чим важлива подразливість для організмів. Життя вимагає руху. Арістотель, видатний давньогрецький учений, автор перших праць у галузі біології
Номер слайду 2
Виберіть правильну відповідь «так» або «ні». Дихання - фізіологічний процес, пов’язаний з надходженням в організм вуглекислого газу та виведенням з нього кисню. Процеси дихання у людини й більшості тварин забезпечує видільна система. Фотосинтез - унікальний природний процес, завдяки якому рослини перетворюють неорганічні речовини навколишнього середовища (вуглекислий газ і воду) на органічні, використовуючи енергію Сонця. Травлення - сукупність процесів, що забезпечують розщеплення складних поживних речовин. Ферменти - речовини, без участі яких в організмі не відбувається жоден хімічний процес, зокрема перетравлення поживних речовин. Для забезпечення організмів енергією потрібна тільки їжа
Номер слайду 3
Пригадайте: Назви середовища, в яких мешкають різні організми. На які зміни середовища реагують тварини?Які ти знаєш органи чуття?Як реагують на впливи середовища рослини?
Номер слайду 4
Здатність організмів сприймати подразники зовнішнього та внутрішнього середовища й певним чином на них реагувати має назву подразливість. Усі організми - від одноклітинних істот до людини - мешкають у різних середовищах. Умови цих середовищ час від часу змінюються. Наприклад, змінюються пори року, освітлення, температура повітря чи води тощо. Різні компоненти середовища, що оточує організм, та його внутрішнього середовища, які здатні на нього впливати і спричиняти реакцію у відповідь, називають подразниками. Для того щоб вижити в такому мінливому світі, всі організми повинні постійно отримувати інформацію про те, що відбувається в навколишньому середовищі та всередині них.
Номер слайду 5
Найпоширенішою реакцією організмів на подразнення є рух. Подразливість організмів й здатність здійснювати рухи тісно пов’язані. Подразливість у гідри: 1 - дослідники торкаються тіла голкою (вона є подразником); 2 - у відповідь на дію цього подразника у тілі гідри виникає подразнення - реакція на дію подразника, що поширюється по тілу тварини; 3 - зрештою у відповідь на дію подразника тіло гідри скорочується
Номер слайду 6
Як одноклітинні організми реагують на подразнення. Одноклітинні організми, які теж здатні сприймати різноманітні подразники й реагувати на них. Наприклад, одноклітинна зелена водорість хламідомонада здатна до фотосинтезу, тому рухається в ту частину водойми, яка краще освітлена. У сприйнятті світла у неї бере участь особлива структура клітини - вічко червоного кольору (знайди його на малюнку). Рухається хламідомонада за допомогою двох джгутиків, що ніби вгвинчуються у воду.Інфузорія-туфелька має численні війки, що рухаються узгоджено, нагадуючи рухи весел. А клітина амеби пересувається завдяки зміні форми клітини, утворюючи несправжні ніжки (псевдоподії).https://www.youtube.com/watch?v=0 Sa. Th. IGI8 Ho&ab_channel=Biology_IU
Номер слайду 7
Як рослини реагують на подразнення. Більшість рослин закріплені в ґрунті за допомогою коренів, тому самостійно не здатні змінювати місце зростання. Але окремі частини рослин здійснюють певні типи рухів. Наприклад, пагони винограду можуть видозмінюватись на вусики. Коли ці вусики торкаються гілок дерев чи частин паркану (що для них є подразником), то починають накручуватись навколо них, закріплюючи стебло та сприяючи його просуванню. Доглядаючи за домашніми рослинами, ви бачили, як вони повертають свої листки до джерела світла. У квасениці трикутної за недостатнього освітлення (наприклад, уночі) листки складаються, а за нормального - розправляються. Рухи рослин. Вусики винограду реагують на контакт з опорою і накручуються на неї. 2. Ріст рослини у бік кращого освітлення. 3. Квасениця трикутна, листки якої складаються у темряві й розправляються вдень
Номер слайду 8
Як реагують на подразнення тварини. Подразниками для тварин можуть бути світло, механічні впливи, температура, сольовий склад води, їжа, вологість, вода, звуки, різні речовини та багато інших чинників. Тварини можуть здійснювати різноманітні рухи. Одні з них здатні до швидкого бігу (1). Кенгуру рудий (довжина тіла самців цих тварин може сягати майже 3 м) здатний одним стрибком долати відстань до 8-9 м (2). Змії та деякі ящірки ніг не мають: вони повзають, вигинаючи своє гнучке тіло (3). Птахи (4) та кажани набули здатності до активного польоту: їхні передні кінцівки перетворились на крила. До польоту здатні й комахи (5), але їхні крила за походженням становлять згортки покривів. Тварини, що мешкають у водоймах (риби, кити, тюлені та інші), здатні до плавання (6). Такий спосіб пересування їм забезпечують плавці. Рухи тварин. 1. Біг гепарда. 2. Кенгуру рудий здатний здійснювати стрибки. 3. Змії пересуваються плазуючи. 4. Сапсан, коли пікірує на здобич, може розвивати швидкість до 320 км/год. 5. Велика бабка дозорець-імператор може розвивати під час польоту швидкість понад 50 км/год. 6. Велика біла акула - представник хрящових риб
Номер слайду 9
Цікаво. Предки китів колись мешкали на суходолі, але згодом перейшли до життя у морях. Тому їхні передні кінцівки перетворились на плавці, що зовні нагадують плавці риб. Цікавий спосіб руху - реактивний - спостерігають у таких тварин, як медузи, восьминоги або кальмари. Медузи, скорочуючи свою парасольку, виштовхують з-під неї воду. Цікаво, що деякі невеликі кальмари, застосовуючи реактивний рух, можуть навіть вистрибувати з води та пролітати над нею зі швидкістю понад 40 км/год. Реактивний рух кальмарів забезпечує особливий орган у вигляді лійки. Через нього назовні із силою виштовхується вода, й тварина рухається задньою частиною вперед. Орган руху кальмара
Номер слайду 10
Коротко про головне. Різні компоненти середовища, що оточує організм, та його внутрішнього середовища, які здатні на нього впливати і спричиняти реакцію у відповідь, називають «подразниками». Здатність організмів сприймати подразники зовнішнього та внутрішнього середовища й певним чином на них реагувати має назву «подразливість». Здатність організмів здійснювати різноманітні рухи є такою ж загальною властивістю живої матерії, як і подразливість.
Номер слайду 11
Перевіряємо себе1. Яке значення подразнення для організмів?2. Чим відрізняються рухи рослин від рухів тварин?3. Чому у тварин виробилися різноманітні способи пересування?4. Якщо у тебе вдома або у вашій класній кімнаті є акваріум, проведи спостереження за реакцією рибок на подачу корму, постукування по стінках акваріума.5. Оціни свою роботу на уроці, продовж речення: Сьогодні мені вдалося...; Мені стало зрозумілим...; У мене виникло бажання...; Якби ... .
Номер слайду 12
Домашнє завдання Вивчити параграф 28. Зробити дослід, який демонструє ростові рухи рослин.