Презентація до уроку на тему "Конфлікт реального і фантастичного в баладі Й. Гете "Вільшаний король"

Про матеріал
Презентація до уроку в 9 класі з теми "Конфлікт реального і фантастичного в баладі Й. Гете "Вільшаний король". Презентація створена відповідно до плану-конспекту як допоміжний матеріал при роботі на уроці.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

“ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ” Й.ҐЕТЕ Природа!.. Непрошено й несподівано вона захоплює нас у свій круговий танок І крутить, аж поки ми, знесилені, не випадаємо з її рук. Й.Ґете “ТАЄМНИЦЯ ЖИТТЯ НЕЗБАГНЕННА…” КОНФЛІКТ РЕАЛЬНОГО Й ФАНТАСТИЧНОГО В БАЛАДІ “ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ” Й. ҐЕТЕ Презентацію підготувала Ганна Рак, учителька зарубіжної літератури Славутицького ліцею Київської області

Номер слайду 2

МЕТА: РОЗКРИТИ НОВАТОРСТВО ГЕТЕ В ЦАРИНІ ПОЕЗІЇ, ПОКАЗАТИ ЗВ’ЯЗОК ЙОГО ЛІРИКИ З МІФОЛОГІЧНО-ФОЛЬКЛОРНИМ КОНТЕКСТОМ, ЗДІЙСНИТИ ЦІЛІСНИЙ АНАЛІЗ БАЛАДИ; РОЗВИВАТИ НАВИЧКИ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ, АНАЛІТИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ; СПРИЯТИ ФОРМУВАННЮ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОГО СПРИЙНЯТТЯ ТВОРІВ СВІТОВОЇ ПОЕЗІЇ.

Номер слайду 3

Останні роки: завершує «Фауста», Навесні 1832 року під час прогулянки застудився і помер.. Похований у Веймарі, в одному склепі з Шиллером. У 1794 році познайомився з Ф. Шиллером. Гете стає директором Веймарського театру. Веймарський період: балади «Рибалка», «Вільшаний король»; в італійський період – драми «Іфігенія в Тавриді», «Егмонт «Фауст» 7 листопада 1775 року переїхав до Веймару на запрошення герцога Карла-Августа . Отримав посаду військового міністра та шляхів. «Штюрмерський» період: «Зезенгеймські пісні», вірш «Прометей», драма «Гец фон Берліхінген», роман «Страждання юного Вертера», трагедія «Фауст» Познайомився з Гердером, захоплювався філософією Спінози; Формувалося уявлення про природу Був лідером угрупування молодих письменників «Буря і натиск», проголосивши культ свободи, природи, розуму. Навчався у Лейпцизькому та Страсбурзькому університетах на юридичному факультеті Знав грецьку, латинську, французьку, англійську та італійську мови; грав на клавесині, віолончелі; захоплювався театром Народився у Франкфурті-на-Майні в заможній бюргерській родині. Батько був юристом КЛАСТЕР Й. Гете 1749 - 1832

Номер слайду 4

БАЛАДА = (ФРАН. ТАНЦЮВАЛЬНА ПІСНЯ) – ЦЕ НЕВЕЛИКИЙ ВІРШОВАНИЙ ЛІРО-ЕПІЧНИЙ ТВІР КАЗКОВО-ФАНТАСТИЧНОГО, ЛЕГЕНДАРНО- ІСТОРИЧНОГО ЧИ ГЕРОЇЧНОГО ЗМІСТУ. О З Н А К И НЕВЕЛИКИЙ ОБСЯГ НАПРУЖЕНИЙ СЮЖЕТ ПОЄДНАННЯ РЕАЛЬНОГО ТА ФАНТАСТИЧНОГО НЕВЕЛИКА КІЛЬКІСТЬ ПЕРСОНАЖІВ ВІРШОВИЙ ЛІРО- ЕПІЧНИЙ ТВІР ВИКОРИСТАННЯ ДІАЛОГІВ І ПОВТОР ДРАМАТИЧНА, ЧАСТО НЕСПОДІВАНА РОЗВ’ЯЗКА ПРИСУТНІСТЬ ОПОВІДАЧА ЗОСЕРЕДЖЕНА УВАГА НА МОРАЛЬНИХ ПРОБЛЕМАХ ЛЕГЕНДАРНІСТЬ ТА ФАНТАСТИЧНІСТЬ

Номер слайду 5

ГЛОСАРІЙ ЕЛЬФИ – це духи повітря, природи, що можуть жити на деревах, люблять танцювати й заворожувати людей. * ПАН – бог лісів, отар, пастухів, покровитель усієї природи, зображувався у вигляді напівлюдини, напівцапа – з хвостом, ріжками, бородою; навколо нього танцювали німфи і сатири. Коли хтось порушував його спокій, Пан наганяв на нього страх (звідси – паніка, панічний). Частіше його вважали злим духом. * ПАНТЕЇЗМ – це вірування чи вчення, яке представляє природний світ, включаючи людину, частиною божества (Вікіпедія). М. Врубель “Пан”

Номер слайду 6

ПОСТЕР “ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ” Й. ҐЕТЕ ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ БАЛАДНИЙ ПЕРІОД: МИСТЕЦЬКІ ЗМАГАННЯ З ФР. ШИЛЛЕРОМ; ДАНСЬКА НАРОДНА ПІСНЯ “ДОЧКИ КОРОЛЯ ЕЛЬФІВ”; СТАРА НОРВЕЗЬКА НАРОДНА БАЛАДА “ТАНЕЦЬ ЕЛЬФІВ” ЖАНР: БАЛАДА КОМПОЗИЦІЯ: 8 КАТРЕНІВ ФОРМА: ДІАЛОГИ БАТЬКА – СИНА, ВІЛЬШАНОГО КОРОЛЯ – МАЛЕНЬКОГО ХЛОПЧИКА ХУДОЖНІЙ ПРОСТІР: ЛІС ХУДОЖНІЙ ЧАС: НІЧ ГОЛОВНИЙ КОНФЛІКТ ДРАМАТИЧНЕ ЗІТКНЕННЯ ДВОХ НАЧАЛ: РЕАЛЬНЕ --------------- ФАНТАСТИЧНЕ ЖИТТЯ ------------------ СМЕРТЬ НАДІЯ ------------------ ВІДЧАЙ БУДЕННЕ --------------- ІНТУЇТИВНЕ ГЕРОЇ: БАТЬКО, СИН, ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ ГОЛОВНИЙ ПРИНЦИП КОНТРАСТУ: СВІТОБАЧЕННЯ ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ І ДИТИНИ СИМВОЛИ: ВЕРБА, ВІТЕР, ТУМАН, НІЧ, ПАН, ВІЛЬХА, ХЛОПЧИК, БАТЬКО НАЯВНІСТЬ АВТОРА- ОПОВІДАЧА (1, 8 КАТРЕН) ПЕРЕКЛАДИІ. НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ, М. РИЛЬСЬКИЙ, Б. ГРІНЧЕНКО, П. КУЛІШ ВІРШОВАНИЙ РОЗМІР: ТРИСКЛАДОВИЙ АМФІБРАХІЙ З ПРОПУСКОМ СКЛАДІВ МУЗИКУ ДО БАЛАДИ СТВОРИВ ФР. ШУБЕРТ ТЕМА: У ФАНТАСТИЧНІЙ ФОРМІ ВІДОБРАЖЕНО ЗАБОБОННИЙ СТРАХ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЛЮДИНИ ПЕРЕД ВОРОЖИМИ СИЛАМИ ПРИРОДИ ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ЕПІТЕТИ -МЕТАФОРИ ЗВЕРТАННЯ -ПЕРСОНІФІКАЦІЯ -АЛЕГОРІЯ

Номер слайду 7

СТРУКТУРА БАЛАДИ “ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ” НІЧНА ПОДОРОЖ БАТЬКА І СИНА, СТРАХИ ДИТИНИ, СМЕРТЬ СИНА РЕАЛЬНИЙ ПЛАН ФАНТАСТИЧНО- МІФОЛОГІЧНИЙ ПЛАН МОРАЛЬНО- ФІЛОСОФСЬКИЙ ПЛАН ДІЮТЬ МІФОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ Й СИМВОЛИ, КАЗКОВІ ПЕРСОНАЖІ ТА ОЛЮДНЕНА ПРИРОДА ЗІТКНЕННЯ РІЗНИХ НАЧАЛ – ПРИРОДНИХ І ДУХОВНИХ

Номер слайду 8

Батько РЕАЛЬНІ ОБРАЗИ ТВОРУ БАТЬКО СИН * доросла людина * малолітній хлопчик - дитина * досвідчений * непізнаний світ, уява * гаряче любить сина, переживає за нього * довіряє батькові, сподівається на його захист, але страх перевершує вмовляння батька * “малого тулить і гріє він” * “тремтить щомить” *не вірить у чудеса, в існування таємничих, незвичайних сил * інтуїтивно відчуває вплив невідомих сил * позиція відзначається врівноваженістю, поміркованістю, раціоналізмом; з реальними поглядами на життя * схвильований, сповнений нічних страхів * уособлює прагматизм, знання про світ, силу духу, сміливість у діях * уособлює людство, яке не досягло гармонійних стосунків з природою, світом, самим собою

Номер слайду 9

* * Опишіть вільшаного короля. * Яким він постає у вашій уяві й уяві хлопчика? * Що вказує на те, що вільшаний король є втіленням Природи? Укажіть художні засоби, якими описує автор короля лісу? - Яка особливість його зображення в баладі і на малюнку? Порівняти вільшаного короля з іншими персонажами. Чи знаходите щось спільне між усіма героями? - Чи схожий фантастичний герой Й. Гете на інші фантастичні персонажі прочитаних вами творів? ФАНТАСТИЧНИЙ ОБРАЗ ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ

Номер слайду 10

ЕВРІСИЧНА БЕСІДА * У конфлікті беруть участь дитина й дорослий. Як ви вважаєте, чому батько не вірить сину? Що викликає страх у героїв? Що, на вашу думку, є причиною загибелі дитини? * Порівняйте психологічний стан батька й сина, їхнє ставлення до того, що відбувається. Який загальний настрій балади? Які фольклорні елементи використовуються у творі? Які просвітницькі ідеї знайшли відображення у творі?

Номер слайду 11

ОБРАЗИ-СИМВОЛИ БАЛАДИ Символ Тлумачення символу Ніч Стихія непізнаного, нерозвинених можливостей, злих сил Вітер Символ руйнації й оновлення, швидкості, невловимості Туман Символ блукання, не визначення шляху Верба Символ Космічної гармонії, духу; а ще печалі, туги, долі Вільха Поєднання в одне ціле води і землі Тупіт коня Рух природи й людства вперед Вільшаний король Символ природи, творця й володаря усього сущого Хлопчик Молоде покоління, недосвідчене людство Батько й син Утілення різних поглядів на світ, природу

Номер слайду 12

ПРОСВІТНИЦЬКІ ІДЕЇ В БАЛАДІ Й. Гете і Просвітництво - Природа – джерело й основа життя. - Порушення гармонії з природою Зосереджена увага на внутрішньому конфлікті Здатність до морального вдосконалення - Зіткнення різних начал. - Трагічний пафос - Інтерес до фольклору - Використання прийому контрасту

Номер слайду 13

Прослухати музичний твір Фр. Шуберта до балади та пояснити, яке значення має зображення стрімкого бігу коня? Чи вдалося композитору передати загальний настрій твору? Яке враження справив на вас музичний твір? Яка картина поставала у вашій уяві, слухаючи музику? ХУДОЖНІЙ ТВІР І МУЗИКА

Номер слайду 14

ФІШБОУН ЩО ПОТРІБНО БУЛО ЗРОБИТИ, ЩОБ ХЛОПЧИК ЗАЛИ- ШИВСЯ ЖИВИМ? ВИБРАТИ ІНШИЙ ЧАС ДЛЯ ПОЇЗДКИ МАТИ РОЗУМІННЯ, ЩО ПРИРОДА СИЛЬНІША ЗА ЛЮДИНУ ВІДСУТНЯ ДУХОВНА ЄДНІСТЬ БАТЬКА І СИНА ЯСНИЙ, СОНЯЧНИЙ ДЕНЬ ДОПОМОЖЕ УНИКНУТИ СУМНОГО НАСТРОЮ, СТРАХУ ВИХОВУВАТИ У ДИТИНІ СИЛУ ВОЛІ, ЯКА ДОДАСТЬ СМІЛИВОСТІ ГЛИБОКІ ЗНАННЯ ПРО СВІТ ДОПОМОЖУТЬ ПІЗНАТИ РЕАЛЬНІСТЬ ОЗБРОЇВШИСЬ ЗНАННЯМИ, СПРИЙМАТИ СВІДОМО ТЕ, ЩО НАС ОТОЧУЄ

Номер слайду 15

Широкий фантастич- но-містичний зміст; 2) хлопчика підтримує батько; 3) проблема вирішується на світоглядному рівні, вимагає пізнавальної діяльності; 4) таємнича сила, а саме вільшаний король, свідомо принаджує дитину, хоче забрати її життя; 5) батько як реальна постать не усвідомлює всієї трагедії, тільки швидше пришпорює коня; 6) хлопчик переживає страх перед незвіданою для нього природою 1) Широкий реалістичний план; 2) чужі люди лише насміхаються над сиротою, називають її “причинною”; 3) соціальні проблеми передають- ся через реальні картини життя українського суспільства; 4) міфічні істоти, русалоньки, без підступності, граючись, призво- дять дівчину до загибелі; 5) козак гине, бо не уявляє своє життя без коханої; 6) дівчина-сирота не виявляє небезпеки в розбурханій стихії. * Жанр балади; * використані міфічні образи-символи; * смерть героїв: їх забирають містичні сили; * ні батько, ні “злі люди” не розуміють переживань героїв; * персоніфікована природа створює неповторний ефект живої картини; * фантастичне й реалістичне посилюють поліфонію внутрішніх переживань героїв; * поети створюють своєрідну модель, в якій контрастує індивідуальне й загальне. КОНФЛІКТ РЕАЛЬНОГО Й ФАНТАСТИЧНОГО В БАЛАДАХ “ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ” Й. ГЕТЕ “ПРИЧИННА” Т. ШЕВЧЕНКА В.Жуков “Вільшаний король” В.Касіян “Причинна”

Номер слайду 16

ВИСНОВКИ СВОЄРІДНІСТЬ БАЛАДИ Й. В. ҐЕТЕ СЮЖЕТ Напружений, стрімкий, в основі – одна незвичайна подія КОМПОЗИЦІЯ Чітка, лаконічна форма діалогу ЗМІСТ Фатальна доля персонажів ПРОСТІР Поєднання реального, міфологічного, філософського планів; охоплює всі сфери буття АВТОР Приховує свою позицію, змушує читача самого шукати відповідь; водночас – не споглядач, бо поєднує почуття краси із прагненням пізнати таїну природи (філософсько-естетичний погляд) ОБРАЗНА СИСТЕМА Діють реальні та міфологічні істоти, образи протиставлені один одному за різними ознаками ЖАНРОВА ПРИРОДА Балада, за словами Гете, - “ змагання епосу, лірики, драми ”. Наявні всі три складові: епічність – система зовнішніх подій; ліричність – вираження почуттів і думок людини, драматизм - конфліктність ПАФОС Трагічний, однак система поглядів Гете передбачає можливості подолання трагізму ХУДОЖНІ ПРИЙОМИ Символіка, фольклорні елементи, міфологізм, музичність, метафоричність, алегоризм

Номер слайду 17

КОЛАЖ

Номер слайду 18

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Робота в групах: І група – скласти візитівку до вірша “ Травнева пісня ”; ІІ група – візитівку до твору “ Прометей ”; творче завдання: написати відгук про поезію Й. Гете або намалювати ілюстрації до вивчених творів Й. Гете (за вибором учнів); індивідуальне завдання: порівняти образ Прометея, який був створений Й. Гете та Есхілом (указати спільне та відмінне).

Номер слайду 19

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ Давиденко, Г. Й. Історія зарубіжної літератури ХVII - ХVIII століття [Текст] : навчальний посібник / Г. Й. Давиденко, М. О. Величко. – Київ : Центр учбової літератури, 2007. – 292 с. Зарубіжна література [Текст] : методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури в 9 класі / за заг. ред. Н. В. Химери. – Біла Церква : Олімп, 2017. - с. 248. Ковбасенко, Ю. І. Зарубіжна література [Текст] : підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. І. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2017. – 304 с. Ніколенко, О. М. Бароко, класицизм, просвітництво [Текст] : посібник для вчителя / О. М. Ніколенко. – Харків : Веста : Видавництво “Ранок”, 2003. – 224 с. Шалагінов Б. Б. Шлях Гете: життя, філософія, творчість [Текст] : посібник для вчителя / Б. Б. Шалагінов. – Харків : Веста : Видавництво“Ранок”, 2003. – 288 с.

ppt
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
28 вересня 2022
Переглядів
6268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку