Для створення мелодійного звучання мовлення служать різні фонетичні засоби: • позиційне чергування голосних і приголосних (прийменників у-в; сполучників і-й на початку слів: указати — вказати, Іван — Йван; день у день, рука в руку; підняв угору, піднявся вгору; степ і море, море й степ; дощ іде, дощ не йде.
Виконання тестових завдань 1. Укажіть рядок, у якому в усіх словах не відбувається спрощення приголосних на письмі. А.Чес..ний, виїз..ний, тиж..невий; Б.зап’яс..ний, хворос..няк, улес..ливий; В.турис..ський, студен..ський, якіс..ний; Г. шіс..надцять, кіс..лявий, хвас..ливий. 2. Знайдіть рядок, у якому не дотримано правил чергування у — в. А. Виріс в селі, десь в саду, позичив вчора; Б. загубився у хвилях, бувала у Львові, відобразити у творі; В. прочитала в оголошенні; кинувся у вогонь, працювала в цеху; Г. записався в гурток, послабила увагу, зайшла в учительську.
3. Укажіть слово, в якому допущена помилка у фонетичній транскрипції. А. [пойасн’уут’]; Б. [йавишче]; В. [бород’ба]; Г. [шчоден:ик]. 4. Позначте рядок, у якому у двох словах слід уживати літеру ґ. А. (Ґ, г)рупа, (ґ, г)анок, (ґ, г)ринджоли, (ґ, г)нутися; Б. а(ґ, г)рус, при(ґ, г)аняти, (ґ, г)оризонт, Ан(ґ, г)лія; В. (ґ, г)аздувати, дзи(ґ, г)лик, про(ґ, г)авити, педа(ґ, г)о(ґ, г); Г. дзи(ґ, г)а, (ґ, г)еоло(ґ, г)ія, (ґ, г)адка, (ґ, г)руша. 5. Позначте рядок, у якому в усіх словосполученнях слід ужити прийменник зі. А. Працював (з, зі, із) друзями, прибрати (з, зі, із) столу, стри бнути (з, зі, із) моста, відчинятися (з, зі, із) скрипом; Б. вітер (з, зі, із) сходу, (з, зі, із) зброєю в руках, розпочати (з, зі, із) гри, написав (з, зі, із) помилками; В. іти (з, зі, із) мною, борщ (з, зі, із) щавлю, прибути (з, зі, із) Львова, товар (з, зі, із) знаком якості; Г. (з, зі, із) шкури вилазити, вийшов (з, зі, із) села, виготовити (з, зі, із) шовку, капає (з, зі, із) стріхи.
6. Позначте рядок, у якому допущено помилки в чергуванні у — в; з — зі; і — й. А. Ішли літа; перекладати зі словником; день у день, дивитися у вікно; Б. жити в Уфі; діти в школі; поговори зі мною; світ учить ро зуму; В. купалася у хвилях; одна дорога й озеро; Володимир і Ярослав; росла в гаю; Г. прочитала у книжці; тести із англійської мови; вокзал в Одесі; переконала в своєму. 7. Позначте рядок, у якому всі групи приголосних записані правильно. А. Безпристрасний, персні, кістлявий, кістковий, альпініський; Б. виїзний, тижня, приміський, контрасний, фашистський; В. перехресний, зап’ястний, каратистський, студентці, невістчин; Г. пісний, роз’їзний, в’їжджений, блиснути, убозтво. 8. Позначте рядок, у якому чергування і — й, у — в відповідає правопису. А. Піднявся вгору, вірю у тебе, уклали угоду; Б .дощ іде, море і степ, дні й ночі; В. батьки і діти, купатися в хвилях, в будень і свято; Г. у нього в очах, навчається в інституті, сказав усе.
9. Позначте рядок, у якому порушено правила спрощення в групах приголосних. А. Очисний, зап’ястний, шістнадцять, яхтсмен; Б. кадетський, тиснути, журналістці, кістлявий; В. шіссот, жалісний, усно, проїздний; Г. випускний, тижневий, кореспондентський, серце. 10. Позначте рядок, у якому спрощення в групах приголосних відповідає правопису. А. Буревісник, усний, пропускний, форпостний; Б. жалісний, невістці, курортний, радісний; В. улестливий, контрасний, щотижневий, стиснути; Г. комендантський, доблесний, проїзний, шістдесят.