Презентація до уроку на тему: "Засоби милозвучності української мови"

Про матеріал
Кожна мова має певні засоби милозвучності. Для української мови характерне уникання важкого для вимови нагромадження звуків. Найчастіше збігаються два приголосні звуки, що не становить особливих труднощів для говоріння і читання. У мовному потоці звуки сполучаються так, що створюється плавне, приємне, ритмічне мовлення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Учитель Сергєєва Т.Л.

Номер слайду 2

Для створення мелодійного звучання мовлення служать різні фонетичні засоби: • позиційне чергування голосних і приголосних (прийменників у-в; сполучників і-й на початку слів: указати — вказати, Іван — Йван; день у день, рука в руку; підняв угору, піднявся вгору; степ і море, море й степ; дощ іде, дощ не йде.

Номер слайду 3

Чергування [у] - [в] та [і] - [й] є найуживанішим засобом милозвучності української мови. можуть чергуватися як початкові літери у, в та і, й окремих слів, так і прийменники у, в та сполучники і, й.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Приголосні [в] та [й] уживаються:

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Спрощення в групах приголосних

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Частки б (би), ж (же)

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Виконання тестових завдань 1. Укажіть рядок, у якому в усіх словах не відбувається спрощення приголосних на письмі. А.Чес..ний, виїз..ний, тиж..невий; Б.зап’яс..ний, хворос..няк, улес..ливий; В.турис..ський, студен..ський, якіс..ний; Г. шіс..надцять, кіс..лявий, хвас..ливий. 2. Знайдіть рядок, у якому не дотримано правил чергування у — в. А. Виріс в селі, десь в саду, позичив вчора; Б. загубився у хвилях, бувала у Львові, відобразити у творі; В. прочитала в оголошенні; кинувся у вогонь, працювала в цеху; Г. записався в гурток, послабила увагу, зайшла в учительську.

Номер слайду 19

3. Укажіть слово, в якому допущена помилка у фонетичній транскрипції. А. [пойасн’уут’]; Б. [йавишче]; В. [бород’ба]; Г. [шчоден:ик]. 4. Позначте рядок, у якому у двох словах слід уживати літеру ґ. А. (Ґ, г)рупа, (ґ, г)анок, (ґ, г)ринджоли, (ґ, г)нутися; Б. а(ґ, г)рус, при(ґ, г)аняти, (ґ, г)оризонт, Ан(ґ, г)лія; В. (ґ, г)аздувати, дзи(ґ, г)лик, про(ґ, г)авити, педа(ґ, г)о(ґ, г); Г. дзи(ґ, г)а, (ґ, г)еоло(ґ, г)ія, (ґ, г)адка, (ґ, г)руша. 5. Позначте рядок, у якому в усіх словосполученнях слід ужити прийменник зі. А. Працював (з, зі, із) друзями, прибрати (з, зі, із) столу, стри бнути (з, зі, із) моста, відчинятися (з, зі, із) скрипом; Б. вітер (з, зі, із) сходу, (з, зі, із) зброєю в руках, розпочати (з, зі, із) гри, написав (з, зі, із) помилками; В. іти (з, зі, із) мною, борщ (з, зі, із) щавлю, прибути (з, зі, із) Львова, товар (з, зі, із) знаком якості; Г. (з, зі, із) шкури вилазити, вийшов (з, зі, із) села, виготовити (з, зі, із) шовку, капає (з, зі, із) стріхи.

Номер слайду 20

6. Позначте рядок, у якому допущено помилки в чергуванні у — в; з — зі; і — й. А. Ішли літа; перекладати зі словником; день у день, дивитися у вікно; Б. жити в Уфі; діти в школі; поговори зі мною; світ учить ро зуму; В. купалася у хвилях; одна дорога й озеро; Володимир і Ярослав; росла в гаю; Г. прочитала у книжці; тести із англійської мови; вокзал в Одесі; переконала в своєму. 7. Позначте рядок, у якому всі групи приголосних записані правильно. А. Безпристрасний, персні, кістлявий, кістковий, альпініський; Б. виїзний, тижня, приміський, контрасний, фашистський; В. перехресний, зап’ястний, каратистський, студентці, невістчин; Г. пісний, роз’їзний, в’їжджений, блиснути, убозтво. 8. Позначте рядок, у якому чергування і — й, у — в відповідає правопису. А. Піднявся вгору, вірю у тебе, уклали угоду; Б .дощ іде, море і степ, дні й ночі; В. батьки і діти, купатися в хвилях, в будень і свято; Г. у нього в очах, навчається в інституті, сказав усе.

Номер слайду 21

9. Позначте рядок, у якому порушено правила спрощення в групах приголосних. А. Очисний, зап’ястний, шістнадцять, яхтсмен; Б. кадетський, тиснути, журналістці, кістлявий; В. шіссот, жалісний, усно, проїздний; Г. випускний, тижневий, кореспондентський, серце. 10. Позначте рядок, у якому спрощення в групах приголосних відповідає правопису. А. Буревісник, усний, пропускний, форпостний; Б. жалісний, невістці, курортний, радісний; В. улестливий, контрасний, щотижневий, стиснути; Г. комендантський, доблесний, проїзний, шістдесят.

Номер слайду 22

Ключ 1 — Г, 2 — А, 3 — А, 4 — А, 5 — В, 6 — Б, 7 — Г, 8 — Г, 9 — Г, 10 — В. Відповіді

Номер слайду 23

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Сотник Галина Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Волошко Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кобільник Богдана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
ppt
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
26 липня 2019
Переглядів
14787
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку