Образи тваринного і рослинного світу як основний мотив народної творчості, стилізація зображень. Творчість Марії Примаченко, знайомство з її творами наївного мистецтва. Поняття "Тотем" та алгоритм виконання малюнка.
Художники малюють тварин з натури, тобто безпосередньо спостерігаючи за ними у природі чи в зоопарку, а також по пам’яті або за уявою. В ілюстраціях до книг про природу головним завданням анімаліста є точність, реалістичність у зображенні тварини, її вдачі та звичок, середовища проживання. У художньому зображенні основна увага приділяється образній характеристиці тварини, декоративній виразності її силуету та кольору. В ілюстраціях до дитячих книжок художники часто застосовують стилізацію, надаючи анімалістичним образам фантастичних або людських рис. У декоративно-прикладному мистецтві зображення звірів і птахів, як правило, стилізовані. Ними прикрашають тарелі, глечики, килими, рушники, одяг. Степан Каракашян. Декоративна таріль
Ми не знаємо, що саме зобразив на першій своїй картині первісний майстер, але з великою ймовірністю можемо вважати, що це була тварина. Поступово людина починала зображувати не тільки оточуючий себе світ, а й мріяла і фантазувала, прагнула зобразити міфічних героїв і богів. Деякі із зображень мали функцію оберегів (тотемів). Оберіг – зображення, що мало захищати оселю, чи певну територію від недобрих сил. Оберегами іноді вважали зображення рослин, але найчастіше це були фантастичні тварини. А оскільки вони малювались з уяви то мали неповторний і самобутній характер.
Тотем - (з мови північно американського племені оджибуеїв – “от – отем” - його рід) родовий знак племені – певна тварина або рослина, з якою себе ототожнює рід або плем’я. Тотемізм (віра в походження людських родів від певних рослин або тварин) був розповсюджений у всіх народів світу і залишки його у вигляді народних традицій залишилися не тільки у сучасних віруваннях, а й в декоративно - прикладному мистецтві. Найбільш яскраво представлений тотемізм у традиційному прикладному мистецтві північноамериканських індіанців та корінних жителів Нової – Зеландії – маорі. Тотеми родів вони прикрашали одяг, житло, предмети вжитку, часто тотемне зображення татуювалося на шкірі.
Надзвичайно майстерно вирізьблювались тотемні зображення з дерева. Такі різьблення називалися тотемними стовпами. Тотемний стовп стояв посеред поселення, біля нього збиралася рада племені, відбувалися свята та інші визначні події. Різьблення на тотемному стовпі абриси духів тварин та рослин, які охороняли плем’я. Ці зображення відрізнялись високим рівнем стилізації, часто в них химерно переплітались риси різних тварин і людей. Як правило тотемні стовпи розмальовувалися яскравими барвами. Тотеми індіанців Канади. Тотемний стовп
Ця ідея є основою творчості народної художниці України Марії Приймаченко. Марія Приймаченко народилася 20 грудня 1908 року в селі Болотня на Київщині де і прожила всі свої 89 років довгого нелегкого життя, найбільшою радістю в якому стала творчість. Напрочуд багата уява рятувала її від страшної буденності: у дитинстві Марія перехворіла на страшну недугу і тому все життя ходила з милицею, рано залишилася вдовою, проте до останніх своїх днів творила незвичайно яскраві і цікаві образи. Марія Приймаченко – народний майстер - живописець, вона створила власний фантастично – умовний світ в якому органічно поєднались традиції фольклору і могутнє індивідуальне образотворство. Усе в творах М. Приймаченко йде від життя, від землі - квіти, тварини, птахи. Вона сприймає навколишній світ у прекрасному мальовничому освітленні, переосмислює його силою своєї багатої творчої фантазії, і перед нами виникає новий небачений казковий світ...
Малювала Марія яскраві стилізовані квіти, тематичні малюнки, ілюстрації до літературних творів та вершиною її творчості став звіриний цикл. Вона малювала звірів багато і охоче, причому часто малювала з уяви – тварин яких ніколи не бачила. «Звірина серія» останніх років творчості Марії Приймаченко не має аналогів у світовому мистецтві. Марія Приманенко Якщо раніше художниця зображувала дивних але, все ж реальних звірів, то у 70-80 роках в її роботах народжуються звірі фантастичні - плід творчої уяви майстра. Вона й назви їм придумувала чудернацькі: хорун, прус, горботрус, волезаха і назви малюнкам знаходила відповідні.
На багатьох картинах зображені птахи – це і голуби, що за уявленнями наших предків створили світ, і павичі – персонажі давніх щедрівок, і лелеки – тотемні птахи слов'ян. Часто у творах з'являються коні та ведмеді тварини, яких обожнювали наші пращури. Зображення звірів і птахів у примітивному мистецтві всіх давніх народів виникли внаслідок тотемізму – віри у походження людей від тварин, які поставали захисниками-покровителями даного племені. Так, бик, обожнюваний землеробами як символ родючості, пов'язаний з небом, зображений на картині Приймаченко у вигляді усіяної зорями істоти.