Мета уроку: Узагальнити знання про будову ока людини, функціях його окремих систем, властивості ока, роботі ока як оптичної системи; пояснити дефекти зору, можливу профілактику і корекцію цих дефектів. Формувати уміння аналізувати інформацію, порівнювати і систематизувати матеріал. Формувати зберігаючий здоров’є світогляд; розвивати дослідницьку і комунікативну культуру.
Ми дивимося не очима, а мозком", - говорять фізіологи. 90% усієї інформації люди отримують через очі. В давнину очам приписували всілякі містичні властивості. Очі часто символізували сенс і суть життя, їх вважали амулетами і оберегами. Древні греки малювали красиві витягнуті очі на носі кораблів, а єгиптяни на пірамідах зображували всевидюще око бога Ра.
Активізація розумової діяльності учніва)1. Що називають лінзою? 2. Чим відрізняються опуклі лінзи від увігнутих лінз? 3. Що називають оптичною силою лінзи? 4. Оптична сила лінзи 0,5 дптр. Що це за лінза і чому дорівнює фокусна відстань цієї лінзи?б) 5. Побудувати зображення предмета, який знаходиться за подвійним фокусом лінзи(описати основні точки, величини, формулу тонкої лінзи, яке зображення)-самоконтроль за рисунком на слайді
Зіниця- круглий отвір у райдужці, який звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення. Склисте тіло- прозора драглиста маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою. Кришталик- збиральна лінза, яка завдяки скріпленим із нею м’язам може змінювати свою кривизну, а отже, оптичну силу. Райдужка -райдужна оболонка, має в різних людей різне забарвлення Сітківка- світлочутлива поверхня очного дна
Навіщо нам два ока?Наявність двох очей дозволяє зробити наш зір стереоскопічним (тобто формувати тривимірне зображення). Права сторона сітківки кожного ока передає через зоровий нерв "праву частину" зображення в праву сторону головного мозку, аналогічно діє ліва сторона сітківки. Потім дві частини зображення - праву і ліву - головний мозок сполучає воєдино. Об'ємне сприйняття того, що оточує дозволяє вимірювати відстані.
Зорові ілюзіїМозок як би коригує роботу ока, і це зрозуміло: жива істота потребує правильного уявлення про навколишній світ, а не в правильних оптичних зображеннях. І ось ця робота мозку іноді викликає неоднозначне оцінювання зорової інформації. Так виникають зорові ілюзії. Більшість ілюзій пов'язана з тим, що деякі предмети або їх частини сприймаються не окремо, а у зв'язку з навколишніми предметами (по контрасту, за формою, по розташуванню і так далі)
Око - дуже складно влаштований оптичний прилад, наділений природою великими повноваженнями. - Наше завдання, знаючи особливості роботи і будови ока не погіршувати його природні можливості. Але якщо це все-таки неминуче, ми повинні придумати, як підлікувати око. - На цьому шляху ще багато не відкрито.
Профілактика порушень зору 1. Читати тільки при хорошому освітленні. 2. Не читай лежачи, в транспорті.3. При письмі світло повинне падати ліворуч.4. Через кожну годину роботи необхідно проводити коротку фізкультурну паузу.5. Продукти, багаті вітамінами А , С і Д обов'язково мають бути присутніми в раціоні. 6. Тренування очей
Тренування очей1. Не повертаючи голови переведи погляд вгору, потім вниз 8 разів, также вправо,вліво.2. З розплющеними очима, не повертаючи голови, напиши в просторі коло 8 разів.3. Розплющеними очима повільно, в такт диханню, плавно малюємо вісімку в просторі по горизонталі 8 разів.4. Не повертаючи голови переведи погляд в правий верхній, в правий нижній, в лівий верхній, потім нижній кут. Повтори 8 разів.
Які бувають очі? Ока різних тварин пристосовані до їх способу життя і мають різну будову, хоча принцип отримання зображення єдиний. 1. Фотосіткове око мухи : зображення складається як мозаїка від кожної частини. 2. Величезні (відносно їх розмірів) телескопічні очі глибоководних риб уловлюють дуже слабке світло. 3. Деякі глибоководні істоти мають стебельчасті очі, висунені на відростках з голови. 4. Телескопічне око птахів з очним яблуком, що висувається, забезпечує гострий зір на великих відстанях 5. Око зебри має велику світлосилу (за рахунок більшого розміру зіниці), але менше поле зору, чим у людини. 6. Положення очей і їх форма забезпечують людині стереоскопічний зір в межах ~ 40 0 по вертикалі і ~ 100 0 горизонтально
VI. Узагальнення і закріплення вивченого : матеріалу1. Що є оком з точки зору оптики? 2. Лікар-окуліст виписує пацієнтові окуляри, оптична сила яких дорівнює -1,5 дптр. Який недолік зору виправляють ці окуляри? 3. Якщо людина далекозора, то які окуляри йому потрібні: +1,5 дптр або - 1,5 дптр? Знайти відповідності:
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Е. Природна оптична система З. Отвір в райдужці, через який світло проходить в око. Б. Світлочутлива поверхня очного дна. Ж. Прозора маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою Р. Здатність ока пристосовуватися до різної освітленості Г. Здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета. В. Забезпечує фокусування променів світла на сітківці Н. Найменша відстань, на якій око бачить предмет практично не втомлюючись Л. Пропускає та заломлює світло. А. Щільна непрозора оболонка, яка ззовні вкриває око. К. Дійсне, зменшене, обернене. Д. Змінює розміри зіниці, регулює надходження світла в око.
Висновки: Око людини - результат тривалого еволюційного процесу. Він має декілька властивостей, що не мають аналогів у інших живих істот на Землі: це бінокулярне сприйняття глибини і здатність до денного і нічного бачення. Можна стверджувати, що природа, що створила такий досконалий пристрій, набагато перевершила конструкторські досягнення самої людини. Бережіть багатство, яким нагородила вас природа!