Тема 4 Історія України в пам'ятках
Урок 1: Пам'ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам'ятник як витвір мистецтва
Мета: ознайомити учнів із поняттями та їх змістом “пам'ятки”, “пам'ятник”;
розвивати вміння працювати з текстом підручника,візуальними джерелами, описувати пам'ятку історії;
виховувати інтерес до минулого України.
Наприкінці 18 століття відомий археолог Борис Мозолевський проводив розкопки на півдні України поблизу Чорного моря. Знахідки дозволили йому стверджувати, що в давнину на цій території проживали скіфи. Досліджуючи курган Товста Могила, він знайшов золоту пектораль - царську прикрасу , а в кургані Солоха – золотий гребінь, на якому у верхній частині зображено битву скіфів.
Фізхвилинка «Австралійський дощ» Піднімається вітер (потираємо руки). Падають перші краплини дощу(клацаємо пальцями). Почалася справжня злива (плескаємо долонями по стегнах). Злива перетворюється на бурю(тупцюємо). Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудях). Стихає злива(плескаємо долонями по стегнах). Закінчується дощ, падають останні краплі(клацаємо пальцями). Шумить тільки вітер(потираємо долонями). Австралійський дощ скінчився. Сонце!(усі разом піднімають руки вгору).
Прочитайте текст і поясніть, на які особливості життя слов’ян вказує автор. Михайло Грушевський про слов’ян (З «Історії України-Руси») Для громадських справ сходилися старші з родів чи сімей на нараду, звалось це «віче»; там порядкували і рішали, що треба.... Всякі справи рішала громада. Війська не було. А як треба, то дужі збиралися зі списом чи мечем, на коні чи піші, і йшли воювати.