Сьогоденні умови розвитку засобів навчання сучасної шкільної освіти зумовлені інтеграційними процесами, домінантними складовими яких є нові інформаційні технології (НІТ).
Характерною рисою НІТ є те, що вони надають практично необмежені можливості для самостійної та спільної творчої діяльності вчителя та учнів. З авторитарного носія істини вчитель перетворюється на учасника продуктивної діяльності своїх вихованців та за допомогою комп'ютера створює сприятливе середовище для формування власного інтелекту.
Комп'ютерна презентація – одна із форм сучасного уроку, що дає змогу зробити навчальний матеріал яскравим і переконливим.
Особливості мультимедіа-технології :
-якість зображення – яскраве, чітке і кольорове зображення на екрані.
-легке усунення недоліків і помилок у слайдах;
-коригування темпу й обсягу навчального матеріалу;
-достатньо добре освітлення під час демонстрації презентації робочого місця учнів;
-значне підвищення рівня використання наочності на уроці;
-зростання продуктивності уроку;
-налагодження міжпредметних зв'язків;
-можливість організації проектної діяльності під керуванням учителів початкових класів та інформатики;
-зміна ставлення по ПК : діти починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності, а не лише як засіб для гри.
Життєвий досвід учнів початкових класів ще досить незначний, і тому малюнки, портрети, експозиції, фрагменти історичних фільмів, мультфільми, що можна демонструвати за допомогою комп'ютерної техніки, створюють на уроках особливу атмосферу та настрій, допомагають зробити навчально-виховний процес цікавим, захопливим.
Методика використання мультимедійних технологій у процесі вивчення матеріалу сприяє :
посиленню мотивації навчання учнів;
удосконаленню системи управління навчання на різних етапах уроку;
зростанню якості навчання і виховання, підвищенню інформаційної культури учнів;
підвищення рівня обізнаності учнів щодо сучасних інформаційних технологій;
демонстрація можливостей комп'ютера не тільки як засобу гри.
Уроки з мультимедійним супроводом допомагають ефективно розв'язувати такі дидактичні завдання :
сформувати мотивацію до навчання взагалі;
засвоїти базові знання з предмета;
сформувати навички самоконтролю.
Ця технологія є пояснювально-ілюстративним методом навчання, основним призначенням якого є організація засвоєння інформації на основі сполучення навчального матеріалу з його зоровим сприйняттям.
Фрагмент уроку з природознавства, 4 клас
Підбиття підсумків ( рефлексія) уроку
Функції підсумкового етапу уроку :
прояснити зміст опрацьованого;
порівняти реальні результати з очікуваними;
проаналізувати, чому відбулося так чи інакше;
зробити висновки;
закріпити чи відкоригувати засвоєння;
намітити нові теми для обміркування;
установити зв'язок між тим, що вже відомо, і тим, що потрібно засвоїти, навчитись у майбутньому;
скласти план подальших дій.
Технологізація навчання передбачає обов'язкову рефлексію, вміння аналізувати свої власні дії, мотиви,вчинки і зіставляти їх із суспільно значущими цінностями, а також діями та вчинками інших людей. Мета рефлексії : згадати, виявити й усвідомити основні компоненти діяльності – її зміст, тип, способи, проблеми, шляхи їх вирішення, отримані результати тощо.
Методика проведення рефлексії на уроці включає такі етапи :
1.Зупинка до рефлексивної діяльності. Всяка попередня діяльність має бути призупинена чи завершена.
2.Відновлення послідовності виконаних дій. Усно чи письмово відтворюється все, що зроблено, в тому числі і те, що на перший погляд здається дріб'язковим.
3.Вивчення відтвореної послідовності дій з точки зору її ефективності, продуктивності, відповідності поставленим завданням тощо. Параметри аналізу рефлексивного матеріалу вибираються із запропонованих учителем.
4.Вивчення і формулювання результатів рефлексії. Таких результатів може бути виявлено кілька видів :
-предметна продукція діяльності – ідеї, пропозиції, закономірності, відповіді на запитання тощо ;
-способи, які використовувались чи створювались в ході діяльності;
-гіпотези щодо майбутньої діяльності.
5.Перевірка гіпотез у наступній діяльності.
Важливим фактором, що впливає на ефективність рефлексії в навчанні, є різноманітність її форм і прийомів, їх відповідність віковим та іншим особливостям дітей.
Рефлексія тісно пов'язана з іншою важливою для технологічного уроку дією – постановкою мети. Формулюванням учнем мети свого навчання передбачає її досягнення і наступну рефлексію – усвідомлення способів досягнення поставленої мети. В цьому випадку рефлексія не лише підсумок, а й старт для нової освітньої діяльності і її нової освітньої мети. Можлива рефлексія стосовно самої рефлексії, спрямована на вдосконалення процесу самопізнання. Очевидно, що ключовою функцією підсумків буде повернення до результатів навчання і можливість переконатися, що учні її досягли.
Природознавство
4 клас
Тема. Україна на карті світу
І. Інтелектуальний гра - конкурс «Своя гра»
Командам пропонується ігрове поле, розбите на кольорові квадрати ( три теми – три різних кольори. У кожній темі по 6 запитань). Команди дивляться на поле протягом 15 секунд, запам`ятовуючи номер з кольором своєї теми. Кожна команда обирає свою тему за своїм кольором. Черга вибору своєї теми визначалась перед початком конкурсу. Команди відкривають квадрати з обраною темою. Час на обміркування відповіді 10 секунд. Якщо команда відкрила квадрат зі своєю темою, то, давши правильну відповідь, вона отримує 2 бали. Якщо команда відкрила квадрат із чужою темою, то, давши правильну відповідь, вона отримує 3 бали. Якщо запитання із загальної теми – 1 бал.
«Скринька» - тема № 1
Карта України
1. Яка площа території України ? ( 603,7 км2 )
2. Загальна довжина кордонів держави? ( 6 500 км – приблизно 1/6 довжини земного екватора)
3. Скільки сухопутних країн-сусідів має Україна? ( 7 країн : Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова )
4. Відстань між східною та західною географічними точками складає - ( 1316 км), між південною та північною – ( 893 км)
5. Крайня південна точка України ? ( мис Сарич у Криму)
6. Географічний центр самої України розташовано у районному центрі … ( Добровеличківка на Кировоградщині)
«Скринька» - тема № 2
Водойми України
1. Давні греки називали її Борисфен, римляни – Данаприс, турки – Узу, найбільша в країні і третя в Європі ? ( Дніпро)
2. Яка з річок протікає у семи областях ? ( Дністер)
3. «Річка дружби», яка пов'язує території семи держав Європи ? ( Дунай)
4. «Бог» - так чудово називали цю річку наші предки – давні слов'яни, бере початок на Подільській височині, відома своїми порогами (Південний Буг)
5. Річка бере початок на території колишнього Сіверського князівства Русі, впадає в Дон і є найбільшою її притокою ? ( Сіверський Донець)
6. Одне з унікальних міст України, його називають «українською Венецією»?
( Вилкове, у нижній течії Дунаю)
«Скринька» - тема № 3
Великі форми рел'єфу України
1. Мис і гора на південному березі Криму. Зовнішнім виглядом схожа на ведмедя, що ніби припав до моря і п'є воду. (Аюдаг)
2. Найвищий масив Кримських гір ( головне літнє пасовище, «батько гір»). (Бабуган – яйла)
3. Народна назва центральної частини Карпат, з якої беруть початок основні ріки? ( Верховина)
4. Гірський масив ( згаслий вулкан) у Криму? ( Карадаг)
5. Напевно, назва цих гір пов'язана з племенем карпів ( що означає «скеля» … ( Карпати)
6. Вершина Донецького кряжа, «горб, кулоподібне підняття», у ХVІІ ст. поряд існувала мечеть… ( Могила Мечетна)
ІІ. Загальна тема
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Україна має чи не найбільше право
називатися європейською, адже…
( Варіанти відповідей…)
1.Саме в Україні поблизу села Ділове, що біля Рахова ( Ужгородський район Закарпатської області), знаходиться географічний центр Європи
2.Україна знаходиться на північному заході Східно-Європейської рівнини, або, як співали колись кобзарі, «проти сонця, головою до Чумацького Воза ( Великої Ведмедиці), ногами до синього моря.
3.За територією серед країн планети Україна посідає 39 місце в світі, покриває 0,6 % суші та 5% площі Європи.
4.Україна – найбільша з європейських держав, територія якої повністю лежить в межах однієї частини світу.
5.Площа України вдвічі більша за площу Польщі, у 5 разів – за площу Германії, в 20 разів – за площу Бельгії.
6.********
ІІІ. Підбиття підсумків.
Команди підраховують загальну кількість зібраних жетонів.
Визначається команда - переможець гри.
Нагородження переможців.
Творче завдання учням :
Розпочати роботу над навчальним проектом «Водойми рідного краю, їх стан і охорона». Способи презентації своїх проектів :
-мультимедійна презентація з коментарями ;
-екологічна газета ;
-малюнки та фотографії ;
-розповіді, загадки та літературні твори про водойму ; тощо…