Презентація до уроку української мови в 4 класі "Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками"

Про матеріал

Цикл уроків української мови "Прикметник"

Урок 5

Тема "Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками"

Мета: вчити учнів визначати рід і число прикметника за родом пов'язаного з ним іменника та за характерним закінченням; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідної землі.

Обладнання: презентація, кросворд, індивідуальні картки, таблиця.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: виклад інформації, пояснення, запам'ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, формування висновків.

Принципи навчання : науковості, виховного навчання,особистісно-орієнтованого навчання, принцип зв'язку з життям, системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, ноутбук.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ РОДУ І ЧИСЛА ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ІМЕННИКАМИ  Українська мова 4 клас Презентацію підготувала вчитель ЗОШ І-ІІ ст.№8 м.Подільська Вітрук Ганна Володимирівна

Номер слайду 2

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Яка пора року скоро почнеться? Весна завітає до нас у гості. Вона принесе нам багато квітів. Квіти чарівні, бо на них весна принесла нам завдання уроку. Тільки ми їх виконаємо, на вулиці почне буяти природа.

Номер слайду 3

Словникова робота над розгадуванням кросворда Чи помітили ви, діти, Що у нашої загадки не проста коса? Потребує праці й вміння ця її краса. Треба відповіді дати і кросворд цей розгадати.

Номер слайду 4

Медоносна комаха, що переробляє квітковий нектар на мед. Б д ж о л а Дерево родини оливкових з перистими листочками і міцною деревиною. я с е н Вічнозелена трав'яниста рослина з тонким стеблом, темно-зеленим листям овальної форми і невеликими квітами синього кольору. Цвіте ранньою весною. б а р в і н о к Дерево або кущ із зібраними у суцвіття білими квітками й чорними їстівними ягодами. ч е р е м х а Високий кущ або невелике дерево з довгими блискучими гілками, вузенькими листками, а також зарості цієї рослини. Любить вологі місця. в е р б о л і з Однорічна рослина, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різного забарвлення. а й с т р а

Номер слайду 5

Словникова робота над розгадуванням кросворда Яка ж це рослина, про яку буде йти мова на уроці? Береза - символ ніжності й чистоти, вірності й щедрості, праці й краси, а нерідко - народної долі в Україні.

Номер слайду 6

Словникова робота БДЖОЛА, ЯСЕН, АЙСТРА. У першому слові визначити кількість звуків і букв. Бджола – 5 звуків, 6 букв. Знайти слово, в якому більше звуків, ніж букв. Пояснити. Ясен.

Номер слайду 7

Словникова робота БДЖОЛА, ЯСЕН, АЙСТРА. Третє слово поділити дужками на склади. Скільки складів? Чому? Як це слово можна перенести? Чому? Одну букву не залишаємо на рядку; Ай – стра, айс – тра, айст - ра.

Номер слайду 8

РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ Поетична хвилинка, вибірковий слуховий диктант Маю плаття зелененьке, Гнучкі, ніжні віти. Кору білу, стан тоненький. Як я звуся, діти?

Номер слайду 9

Поетична хвилинка, вибірковий слуховий диктант Маю плаття зелененьке, Гнучкі, ніжні віти. Кору білу, стан тоненький. Як я звуся, діти? Як ви дізналися? Які слова допомогли вам ? Слова – ознаки.

Номер слайду 10

Поетична хвилинка, вибірковий слуховий диктант Маю плаття зелененьке, Гнучкі, ніжні віти. Кору білу, стан тоненький. Як я звуся, діти? Виписати словосполучення іменників зі словами – ознаками. ПЛАТТЯ ЗЕЛЕНЕНЬКЕ; ГНУЧКІ, НІЖНІ ВІТИ; КОРУ БІЛУ; СТАН ТОНЕНЬКИЙ.

Номер слайду 11

Хвилина каліграфії Зошит свій я розгортаю, Навкоси його кладу, Ручку я ось так тримаю, Сяду рівно – не зігнусь. Буду я писати гарно – До роботи я берусь.

Номер слайду 12

Хвилина каліграфії Щоб рівно і гарно слова написати, Нам з’єднання букв слід усім пригадати, Для цього дається одна лиш хвилина. Лю сн ая ов в’ї ну Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну. В. Сосюра - Прикметник солов’їну розберіть за будовою.

Номер слайду 13

Вправа «Незакінчене речення»  Найулюбленіший урок — ..., тому що...  Найщасливіший день — ..., тому що...  Найрідніший край — ..., тому що...  Найцікавіший предмет — ..., тому що...  

Номер слайду 14

Проблемна ситуація Яка? Який? Яке? Які? – на ці питання я відповідаю. Колір, смак і розмір я вам називаю. З іменником - братиком дружу завжди. Хто я? Швиденько мене назви. Чи потрібно вивчати прикметник?

Номер слайду 15

Завдання уроку Знати: істотні ознаки прикметників; рід і число прикметників; прикметники-антоніми і синоніми.

Номер слайду 16

Завдання уроку Вміти: визначати число і рід прикметників за іменниками; знаходити в текстах прикметники; добирати прикметники; аналізувати, узагальнювати закономірності мовних явищ.

Номер слайду 17

Бліц – опитування ПРИКМЕТНИК Що таке прикметник? На які питання відповідає? ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ? За якою частиною мови ми визначаємо число і рід прикметників? Що означає прикметник? ОЗНАКИ ПРЕДМЕТІВ

Номер слайду 18

Бліц – опитування ПРИКМЕТНИК ОЗНАКИ ПРЕДМЕТІВ ЗА: КОЛЬОРОМ РОЗМІРОМ ВІДНОШЕННЯМ ФОРМОЮ СМАКОМ ВІКОМ НАСТРОЄМ За чим змінюється? З якою частиною мови зв’язаний?

Номер слайду 19

Творча робота  1-й ряд Горщик із глини 2-й ряд Будинок з каменю 3-й ряд Стіл з дерева 

Номер слайду 20

1-й ряд сопілка з калини 2-й ряд хустина з шовку 3-й ряд каша з гречки 

Номер слайду 21

Творча робота 1-й ряд поле з пшениці 2-й ряд колесо з гуми 3-й ряд озеро в горах 

Номер слайду 22

Плаття зелененьке , кору білу . Граматичне завдання ПЛАТТЯ ЗЕЛЕНЕНЬКЕ; ГНУЧКІ, НІЖНІ ВІТИ; КОРУ БІЛУ; СТАН ТОНЕНЬКИЙ. Відшукайте ознаку за кольором у вибірковому диктанті. Визначте число і рід усно, позначте закінчення у прикметника.

Номер слайду 23

Граматичне завдання ПЛАТТЯ ЗЕЛЕНЕНЬКЕ; ГНУЧКІ, НІЖНІ ВІТИ; КОРУ БІЛУ; СТАН ТОНЕНЬКИЙ. Відшукайте ознаку за розміром. Визначити число, рід, закінчення. Стан тоненький . У якому числі стоїть прикметник у словосполученні, яке ми не прочитали? У множині.

Номер слайду 24

ФІЗПАУЗА

Номер слайду 25

Робота з тлумачним словником На с. 14 прочитайте тлумачення слова БЕРЕЗА. Які спільнокореневі слова зустрілись у тлумаченні? Береза – берізка. Який у них корінь? Що відбулося у корені слів? Яка ще орфограма у другому слові? Букву “ЗЕ” вимовляй чітко.

Номер слайду 26

Робота з тлумачним словником Яке це дерево? Прочитайте. Знайдіть орфограми. Лісове білокоре дерево. Яка ознака предмета вказана? За кольором. А лісове вказує на відношення. Визначити число, рід, закінчення. Лісове білокоре дерево.

Номер слайду 27

Робота з тлумачним словником Яке у нього гілля? Визначити орфограму. Гілля. На яку ознаку предмета вказано у словосполученні? Визначити закінчення. За розміром. Тонке довге гілля.

Номер слайду 28

Робота з тлумачним словником Яке ще словосполучення іменника з прикметником ми не назвали? Листки серцевидні. На що ця ознака вказує? Визначити число, закінчення. За формою. Листки серцевидні .

Номер слайду 29

Робота з тлумачним словником Придумайте словосполучення іменника з прикметником за ознакою на смак про берізку. Сік солоденький. За віком: стара береза, молоденька берізка. За настроєм: весела берізонька, сумна береза.

Номер слайду 30

Коментоване письмо  Як тільки встає сонечко, прокидається і маленьк.. кульбабка. Відкриває вона жовт.. личко. Але надходить час, коли голівки перетво-рюються на біл.. пухнаст.. парашутики. Їх розносить сильн.. вітер по землі. 

Номер слайду 31

Гра «Побудуй місток»  Сталь, дружба, знання … міцні . Думка, постріл, слово … влучні . Воля, вантаж, завдання … важкі.

Номер слайду 32

Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). Стрів білявого чорнявий, Огрядного – худорлявий, На сумного йшов веселий, На тендітного – дебелий, Ця кривавая війна – Нині сива давнина. Білявий - чорнявий, огрядний – худорлявий, сумний – веселий, тендітний – дебелий.

Номер слайду 33

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). Хоч брати вже помирились, Після них слова лишились, Дуже горді, незалежні, Абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, Їх … антонімами звуть.

Номер слайду 34

РОБОТА НАД РОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ Мозковий штурм Доберіть потрібні прикметники, утворивши словосполучення. БЕРЕЗА – … молода, висока, струнка, ніжна, тонка, тендітна, білокора, красива, чарівна, святково вбрана, кучерява, зажурена, незвичайна. ГІЛОЧКИ –… тендітні, тонкі, довгі, тоненькі, ніжні. ЛИСТЯ – … жовте, зелене, різьблене, золоте, маленьке, казкове. Придумайте красиве речення про берізку.

Номер слайду 35

Робота над реченням біля дошки СТРУНКА БЕРІЗКА ОДЯГЛА ЗЕЛЕНЕ ВБРАННЯ. Які орфограми зустрілись в реченні? Зробити повний аналіз речення, визначити члени речення і частини мови. Яким членом речення є прикметники у цьому реченні?

Номер слайду 36

Розбір за будовою Берізка – … береза, березовий, березень, підберезник.

Номер слайду 37

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ Усна робота в парах Не тільки поети, художники, але й письменники присвятили березі свої твори. Вставити потрібні прикметники із словника для довідок, визначити рід і закінчення прикметників. БЕРІЗКА …ЗИМУ СПАЛА. КРІЗЬ СОН ВОНА ЧУЛА ЗАВИВАННЯ…ХУРТОВИНИ. … ВІТЕР НАГИНАВ ЇЇ ВІТИ. ТА ОСЬ ОДНОГО РАНКУ ДО БЕРІЗКИ ДОТОРКНУЛОСЬ… ПРОМІННЯ СОНЦЯ. ПРОКИНУЛОСЬ ДЕРЕВО. ВОНО ЗІТХНУЛО, РОЗПРАВИЛО ПЛЕЧІ. Слова для довідок: ЗЛОЇ, ЛАГІДНЕ, СИЛЬНИЙ, ЦІЛУ.

Номер слайду 38

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ Перевірка роботи в парах БЕРІЗКА ЦІЛУ ЗИМУ СПАЛА. КРІЗЬ СОН ВОНА ЧУЛА ЗАВИВАННЯ ЗЛОЇ ХУРТОВИНИ. СИЛЬНИЙ ВІТЕР НАГИНАВ ЇЇ ВІТИ. ТА ОСЬ ОДНОГО РАНКУ ДО БЕРІЗКИ ДОТОРКНУЛОСЬ ЛАГІДНЕ ПРОМІННЯ СОНЦЯ. ПРОКИНУЛОСЬ ДЕРЕВО. ВОНО ЗІТХНУЛО, РОЗПРАВИЛО ПЛЕЧІ.

Номер слайду 39

Колективна робота До кожного прикметника добери протилежне за значенням слово. Боязкий – см…, простий – скла…, швидкий – по…, тонкий – т…, балакучий – мо…, довгий – ко…, нудний – ц…, молодий – с…, чистий – б…, пізній – ран…, останній – п…, мілкий – гли… .

Номер слайду 40

ПІДСУМОК УРОКУ Що таке прикметник? На які питання він відповідає? За чим змінюється? З якою частиною мови зв’язаний у реченні? На які ознаки може вказувати?

Номер слайду 41

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с. 89 вправа 171 (2), Диференційоване завдання: намалювати березу у весняному вбранні, підписати малюнок словами свого вірша.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Борисюк Одарка Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
30 червня 2018
Переглядів
4192
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку