познайомити учнів з напрямом класицизм, його особливостями, основними правилами, причинами виникнення; викликати інтерес учнів до теми, дати змогу відчути тогочасну історико-культурну атмосферу; виховувати естетичний смак.
Класицизм Класици́зм (англ. classicism, від лат. classicus — зразковий) — напрям в європейському мистецтві, який уперше заявив про себе в італійській культурі XVI ст. Найбільшого розквіту досягає у Франції (XVII ст.). Певною мірою притаманний мистецтву усіх країн Європи, у деяких зберігав свої позиції аж до першої чверті XIX ст. Грунтуючись на принципах філософськогораціоналізму, класицизм виховував ідеальне уявлення про розумну і справедливу владу освіченого монарха, тому в художніх творах переважали громадські, героїчні та патріотичні мотиви. В дусі античного естетичного ідеалу утверджувався чіткий поділ жанрів мистецтва на "високі" "низькі".
Номер слайду 3
Для класицизму характерна орієнтація на античну літературу, яка проголошувалася ідеальною, класичною, гідною наслідування. З мистецтва греків і римлян класицисти узяли лише ті правила, які вимагали дотримання суворого порядку, логіки та гармонії. Як відомо, основою античної архітектури є принцип прямих ліній або ідеального кола. Класицисти вважали цей принцип перемогою розуму над почуттями, а в добу Відродження цінувалося насамперед почуття. У цьому й полягають відмінності в наслідуванні та відродженні античного мистецтва за різних часів.
Номер слайду 4
Загальні риси класицизму: Раціоналізм, наслідування традицій античних майстрів. Ієрархія жанрів: високі, середні, низькі. Розум – головний критерій художньої правди. Образи відрізняються абстрактністю; персонажі схематичні, втілюють якусь одну рису. Герой класицистів не був вільним у власних діях, а підкорявся суворим нормам. На першому місці для нього – почуття обов’язку. Чіткий поділ характерів на позитивні та негативні. Правило трьох єдностей – часу, місця, дії. Чітка композиція. Чистота мови, неприпустимість змішування високого і низького. Віра в силу розуму, чіткість і ясність моральних та естетичних оцінок.
Номер слайду 5
Філософія раціоналізму. Рене Декарт
Номер слайду 6
Раціоналізм(від лат. rationalis - розумний) вчення в теорії пізнання, згідно з яким достовірні знання можуть бути отримані лише за допомогою розуму. Досвід, практика, почуття не мають ніякого значення, головне – діяльність розуму.
Номер слайду 7
АРХІТЕКТУРА
Номер слайду 8
В розвитку класицизму можна визначити три етапи: становлення стилю,зрілість і занепад. Архітектура першого етапу відзначається переходом від барокко до класицизму, пошуками нових засобів художньої виразності, й новим підходом до ансамблевої забудови. За часів класицизму набуває значення:відкритий характер композиції ансамблів площ, вулиць і окремих комплексів.створення великих ансамблів, а в архітектурі – застосування декоративного мистецтва для втілення значних художніх задумів. багатоповерхове будівництво, зростали промислові підприємства, учбові заклади.
Номер слайду 9
Головною рисою архітектури класицизму стає ордер(тип цілісної архітектурної композиції, основаної на художній реалізації стієчно-балочної організації будівлі) У часи класицизму форми і пропорції ордеру починають більше нагадувати епоху античностіОб’єми споруд формують симетрично-осьові композиції;стіни гладенькі, рівні поверхні для організації цих об’ємів, Стриманий архітектурний декор Часто повна відмова від деталей, позбавлених конструктивної функції.
Номер слайду 10
Андреа Палладіо (1508-1580)розробив нову систему пропорцій ордерів. Тепер ордер був не декором фасаду, а головним принципом побудови. Палладіо вивчав "Десять книжок про архітектуру" Вітрувія і пішов далі, розробив новий різновид міського палацу з перістилем і внутрінім двором.
Номер слайду 11
Андреа Палладіо. Вілла Фоскарі
Номер слайду 12
Паризька обсерваторія (1667–1672) Споруди у стилі класицизм
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Ампір (фр. empire – імперія) – стиль пізнього класицизму часів імперії Наполеона І. Для ампіру є характерним звернення до традицій імператорського Риму з його прагненням до строгої величі та помпезності. Тріумфальна арка на площі Каррузель в Парижі
Номер слайду 16
Садово-паркове мистецтво. Садово-па́ркове мистецтво (або садово-паркова архітектура) — мистецтво створення декоративних садів, парків та інше. Ділянок зелених насаджень, призначених для естетичного поліпшення краєвиду і для відпочинку населення. Використовуються рослинність, рельєф та інші природні елементи як основні компоненти при створенні певних художніх образів, які змінюються внаслідок сезонної зміни
Номер слайду 17
Регулярний або французький парк. Епоха французького класицизму подарувала нам регулярний стиль в садово-парковому мистецтві, зразками якого і понині служать творіння архітектора Андре Ленотра (1613-1700) – парки Тюїльрі, Марлі, Версаля.
Номер слайду 18
Для французького регулярного саду характерні:· Зорове розширення простору.· Осьовий поділ саду.· Домінування будинку, збудованого у класичному стилі.· Поділ території саду на функціональні зони.· Переважання газонів і вічнозелених насаджень над квітковими культурами.· Фігурна стрижка зелених насаджень.
Номер слайду 19
Сад Марлі
Номер слайду 20
Версаль
Номер слайду 21
Пейзажний або англійський парк. Пейзажні парки з’явилися в Англії в XVIII в., позначивши собою нове відношення людини до природи. В протилежність регулярному пейзажний стиль не відособляє сад – навпроти, він органічно вводить його в навколишній ландшафт.
Номер слайду 22
Для англійського пейзажного саду характерні: природність пейзажів;відсутність чітких меж між навколишньою природою; плавність ліній рельєфу, рослин, доріжок і водоймищ; контраст світла і тіні, особлива увага до фактури крон, листя; рух у всьому – в звивистих доріжках, у природних водоймищах; відсутність парадності, переважання ідей романтизму і сентименталізму.
Номер слайду 23
Малий Тріанон – сад Марії-Антуанети
Номер слайду 24
Класицизм в інтер’єрі -В оформленні інтер’єрів застосовувались ті ж елементи античної архітектури, що й на фасадах (колони з арками, каміни, ліпнина в античному стилі , пілястри, фризи тощо) - прозорість і чіткість організації внутрішнього простору;мінімум деталей;чіткість ліній (перевага надавалась прямим лініям) ;Стримані кольори;- Вживалися складні портьери і драпірування на вікнах з атласу;- Багаті масивні люстри, гобелени і настінний розпис