Мета: підготувати учнів до вибору майбутньої професії. Завдання: розповісти учням про значення правильного вибору професії для особистості; розкрити проблему професійного самовизначення; обговорити типові помилки при виборі професії та їхні наслідки; ознайомити з факторами, через які приваблює та чи інша професія; виховувати відповідальне ставлення до вибору майбутньої професії; навчити правильно будувати особисті професійні плани на теренах нашої держави.
Стаття 43 Конституція України. Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. <…> право на працю означає не гарантування державою працевлаштування кожній особі, а забезпечення саме рівних можливостей для реалізації цього права.
Основні поняття: Професія — це вид трудової діяльності людини, що володіє комплексом спеціальних знань, практичних навичок, одержаних шляхом спеціальної освіти, навчання чи досвіду, які мають можливість здійснювати роботу в певній сфері виробництва. Спеціальність - комплекс набутих людиною знань і практичних навичок, що дає їй можливість займатися певним родом занять у якійсь галузі діяльності. Поса́да — формально, адміністративно закріплене місце працівника в трудовому колективі, яке передбачає виконання логічно посадових обов'язків, посадові виконання і характер взаємовідносин. Кваліфікація — рівень підготовленості, майстерності, ступінь готовності до виконання праці за визначеною спеціальністю чи посадою, що визначається розрядом, класом чи іншими атестаційними категоріями.
Помилки при виборі професії: • Орієнтація відразу на професії вищої кваліфікації; • Упередженість у ставленні до деяких важливих для народного господарства професій; • Відсутність власної думки і вибір професії під впливом некомпетентних осіб; • Перенесення ставлення до людини, яка є представником даної професії, на саму професію; • Захоплення лише зовнішньою або якоюсь окремою стороною професії; • Ототожнення навчального предмета з професією; • Невміння розбиратися в своїх мотивах, невміння оцінювати свої здібності; • Незнання, переоцінка або недооцінка своїх фізичних даних; • Відсутність чітких уявлень про те, що треба знати, зіставити, зважити, обираючи професію.
Основні правила вибору професії: Дізнайся якомога більше про різні професії. Збери інформацію про те, які професії користуються попитом сьогодні на ринку праці, і які будуть потрібні через 3-5 років. Розглянь можливості і обмеження, обумовлені особливостями твоєї сім’ї. Визнач для себе головні цілі: ким хочеш стати, яку роботу хочеш виконувати, чого хочеш досягти в житті?Оціни свої можливості: здібності, нахили, особливості характеру і темпераменту. Не забудь проконсультуватись з лікарем, щоб не вибрати професію, яка тобі протипоказана за станом здоров’я. Обери навчальний заклад, де ти зміг би отримати обрану професію. Обдумай свій вибір ще раз, оціни кожний свій крок. Звернись за консультацією до спеціаліста-профконсультанта, якщо на якомусь етапі вибору професії у тебе виникли труднощі.
Вправа «Зняття внутрішніх обмежень»1. Запишіть на аркуші 3 рази одну і ту ж фразу «Я не можу... », залишивши трохи місця, щоб її завершити.2. Допишіть фразу, що ви НЕ можете зробити (робити).3. Тепер у всіх реченнях закресліть слово «можу», а замість нього зверху запишіть «хочу». Що у вас вийшло? Прочитайте всі фрази з новими словами.4. Наступний крок. Скрізь закресліть частку «не». Прочитайте, що у вас вийшло. Дуже важливе питання, яке ви зараз маєте поставити собі: «Я дійсно цього хочу?» прочитайте ще раз фрази і зробіть наголос на слові «Хочу».5. Завершальний крок. Допишіть після слова «хочу» словосполучення «І ЛЕГКО МОЖУ». Разом у вас вийде «Я хочу і легко можу...», а далі за вашим текстом.
НАВИЧКИ МАЙБУТНЬОГО або НАВИЧКИ ХХІ СТОЛІТТЯ1. Критичне мислення та навички комплексно вирішувати проблеми;2. Медіаграмотність та знання основ ІТ-технологій;3. Гнучкість розуму та неперервна освіта;4. Високі показники емоційного та соціального інтелекту;5. People management;6. Вміння працювати віддалено та збирати й опрацьовувати великий обсяг інформації. Крос-функціональність та міждисциплінність.
Сайти он-лайн тестування щодо професійного самовизначення та інформаційна система:http://profi.dcz.gov.ua/;https://myprofession.com.ua/index.php;https://magellano.com.ua;http://proforientator.com.ua/ua/;http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/index.html;http://cleverdia.com/index.php?lang=uk;https://www.education.ua/;https://vstup.osvita.ua/.