•Екскурсії мають велике навчально-виховне значення. Без проведення відповідних екскурсій вивчення природничого матеріалу набуває схоластичного характеру.
К.Д. Ушинський підкреслював, що чудовий краєвид має такий великий виховний вплив на розвиток молодої душі, з яким важко змагатися впливові педагога, що день, проведений дитиною серед гаїв і полів, вартий багатьох тижнів, проведених на навчальній лаві.
Природнича екскурсія — це одна з форм організації навчального процесу, яка потребує застосування активних методів навчання. Екскурсія має тісний логічний зв'язок з попередніми та наступними уроками, але проводиться в іншій зовнішній та емоційній обстановці, ніж звичайний урок, а саме: серед природи, на виробництві, в музеї тощо.
Екскурсії мають велике навчально-виховне значення. Без проведення відповідних екскурсій вивчення природничого матеріалу набуває схоластичного характеру. К. Д. Ушинський підкреслював, що чудовий краєвид має такий великий виховний вплив на розвиток молодої душі, з яким важко змагатися впливові педагога, що день, проведений дитиною серед гаїв і полів, вартий багатьох тижнів, проведених на навчальній лаві.
Екскурсії розширюють кругозір учнів, розвивають спостережливість, уміння бачити те, що раніше відбувалося поза їх увагою, виробляють практичні навички і вміння — орієнтування в просторі, визначення швидкості і напрямку течії ріки, видів ґрунтів, рослин, комах, птахів, формують уявлення про їх життя, живлення, значення та ін.
Мета дослідження:конкретизувати уявлення про географічні об’єкти, процеси та явища;познайомитися з місцевими ландшафтами і на цій основі із загальними закономірностями розвитку природи;формувати вміння створювати їхні образи, виділяти істотні ознаки, подібності та відмінності;розвивати географічне мислення;виховувати любов до своєї малої Батьківщини.
Завдання дослідження:конкретизувати уявлення про географічні об’єкти, процеси та явища;познайомитися з місцевими ландшафтами і на цій основі із загальними закономірностями розвитку природи;сформувати вміння створювати їхні образи, виділяти істотні ознаки, подібності та відмінності;розвивати географічне мислення
План екскурсії: Створення груп для виконання спостережень під час екскурсії. Постановка завдання для виконання кожною групою під час екскурсії та після її завершення. Проведення інструктажу з ТБ перед початком екскурсії. Виконання учнями поставленого завдання. Аналіз і узагальнення результатів спостережень за об’єктами природи. Виготовлення та презентація освітнього продукту за результатами спостережень.
Ключові компетентності учня: Навчально-організаційна: співпрацює в парі;Інформаційно-комунікативна: планує створення повідомлень, оптимально поєднуючи для цього різні форми (текст, рисунок, фото) представлення інформації;Загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки у природі;Громадська: прагне бути культурним у спілкуванні, поводженні з однокласниками та іншими людьми;Здоров’язбережувальна: дбає про збереження та зміцнення свого здоров’я та безпеку під час екскурсії;Соціальна: підтримує чистоту відвідуваних місць.
Організаційна зупинка (шкільний двір). Оголосити учням тему, мету, маршрут навчальної комплексної екскурсії, її тривалість (1 година). Повторити правила дорожнього руху. З'ясувати правила поведінки під час екскурсії, інструктаж з техніки безпеки. Пригадати правила поведінки в природі. Розподілити учнів на групи та визначити обов'язки. Інтерактивні методи та прийоми роботи: „Мозковий штурм", „Займи позицію", „Навчаючи вчусь", „Робота в групах", „Коло ідей", „Прес".
Правила поведінки в природі. Усе розмаїття природи, яке ти бачиш, створено не тобою. Тому: Ходи якомога тихіше. Не галасуй і не тупоти, інакше нічого не почуєш і не побачиш. Зриваючи квітку, подумай, чи варто заради миттєвого задоволення заподіяти рослині шкоди. Найкращі рослини - живі. Не ламай дерева, гілки. Не їж незнайомі ягоди та гриби, якщо не хочеш отруїтися. Перш ніж когось схопити, подумай: „А чи сподобається цій істоті моє товариство?" У природі ми в гостях і права господаря треба поважати. Тим більше, що деякі з тварин боляче кусаються. Розводячи багаття чи полишивши запаленого сірника, пам'ятай, що спалити сотні гектарів лісу чи комишів дуже просто. А з ними мільйони живих істот. Усе, що приніс із собою, - забери. Поважай чистоту природи. Залишати можна тільки харчові продукти.
Топографічна зупинка ( перехрестя вулиць). Мета: закріпити навички орієнтування на місцевості, визначення азимутів, відстаней до об'єктів. Актуалізація знань. Що таке горизонт, лінія горизонту?Що значить „орієнтуватись"? (Робота в групах) Виконання практичних завдань („Навчаючи вчусь"). Зорієнтувати компас, визначити основні і проміжні сторони горизонту. Оформити результати у польовому блокноті.
Географічна зупинка. Мета: ознайомити учнів з формами рельєфу місцевості, гірськими породами, грунтами. Фронтальна бесіда. Що таке рельєф?Які форми рельєфу оточують нас на цій місцевості? Як називається ця форма поверхні?Якими гірськими породами складена місцевість?До якої групи за походженням їх відносять?Завдання. Зібрати зразки гірських порід.
Верба... Красуня - верба корисна рослина, недарма народ оспівував вербу, ввів її в легенди, казки. Не зміг розлучитися з нею Великий Кобзар і привіз із собою на заслання вербову гілочку, з якої розрослося велике дерево, назване вербою Тараса. „...І досі снився: під горою Між вербами та над водою Біленька хаточка..."
З вербою пов'язано багато звичаїв, обрядів. У Вербну неділю освячують вербу в церкві, а потім несуть додому і б'ють нею хатніх. З 500 видів верб, які поширені на нашій планеті, 30 припадає на Україну. Верба - природний фільтр усіляких домішок, що містяться у водах річок і озер, це цілюще дерево. Настій з кори знижує температуру.
Гідрологічна зупинка (р. Синюха)Здрастуй, річка Невеличко, дорога моя сестричко! Річечко мого дитинства, Лагідна, ласкава, чиста. Нахиляюсь, п 'ю водичку — Річечку цілую в щічку!" О. Орач Топонімічна довідка. Назва „Синюха" - перського походження, що в перекладі означає „прекрасна путь". Виконання практичних завдань. Закинути в річку поплавки і визначити: напрямок течії; правий та лівий берег; на якому березі ви знаходитесь.
Зупинка «Людська доброта» (екологічна). Мета: вчити аналізувати, робити висновки на основі власних спостережень за станом довкілля в екосистемі річкової долини; виховувати культуру спілкування з природою, почуття людяності та бажання зберігати природну красу. „... В правічній мові Матері - природи народилось першим слово - доброта..."Завдання. Покажіть на конкретних прикладах вплив людини на стан екосистеми (позитивний, негативний). Чому охорона природи є справою кожного громадянина на Землі?Чи можна відновити витрачене та забруднене?
„Ой, рятуйте мене, люди! Витягайте із сміття, Що кидають в мене всюди, Не дають мені життя. Мотлохом та склом побитим Вкрилось русло, береги. Вже не хочуть воду пити З мене коні та воли. Помирати риба стала -Так забруднена вода. Вже купатись перестала В каламуті дітвора. Задихаюсь від бензину, Масла, бруду, хоч умри, Як почнуть оті машини Мити в річці шофери. Стали люди добре жити. Та невже ж оцей прогрес Має річку погубити? Я благаю: SOS!"
Що, на вашу думку, люди могли б зробити, щоб врятувати. Синюху?Що можемо зробити ми з вами?Висновки. Аналізуючи стан довкілля екосистеми, учні погоджуються з тим, що красу і різноманіття життя можуть врятувати тільки самі люди. Людина забуває, що вона є „...творіння природи, вона існує в природі, підкорена її законам..." (П. Гольбах).
Зупинка «Загадкова» (рослини). Народна українська комора вітаміну „С".(Шипшина)Речовина, яку виділяють рослини; вона забезпечує нам життя.(Кисень)Рослина, від назви якої походить образливе слово, що натякає на нестачу розуму.(Дурман)Квітка, пелюстки якої допомагають вирішити проблему всіх закоханих.(Ромашка)
Зупинка «Загадкова» (тварини). Двічі народжується, раз вмирає.(Птах)Летів птах через дах, сів на воротах в червоних чоботях.(Лелека)Сам вечірньої години заховався в кущ калини, та на дудочку одну грає пісню чарівну.(Соловейко)Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі.(Сова)Чорнокрилий, жовтодзьобий, Він за плугом важко ходить, Черв'ячків, жучків знаходить. Сторож, вірний друг полів. Перший вісник теплих днів.(Грак)Які ноги заввишки, Такий ніс завдовжки, Хату на хаті має,Всім жабам рахунок знає. Прилетів до нас здалека У гніздо своє.... (Лелека)
Прес (висновок).„ Заключне слово вчителя. Нашу екскурсію ми завершуємо словами віршів: Любіть природу рідну, завжди милуйтесь нею Ранковими світанками, вечірньою зорею. Любіть дерева голі, любіть дерева в шапках, Вони- немов колиска, неначе рідна мати! Не спричиняйте болю, не рвіть природи коси, А щоб росли густими — сполоскуйте у росах! Із трепетом великим приходьте до природи, Вслухайтеся в гармонію, в мелодію води! Все на землі, все треба берегти, І птаха, й звіра, і оту травинку. Не чванься ти, що цар природи ти Бо, врешті, ти - її частинка. Цю істину сприймай беззастережно, -Якщо береш, то треба й віддавати, Коли й надалі хочеш царювати!