Процесуальний компонент:
проєктна та дослідницька діяльність під час викладання курсу «Природничі науки» 10-11класи
Наш заклад під час експерименту працював за проектом № 2 авторського колективу під керівництвом Засєкіної Т.М.
Метою курсу є не спрощення життя гуманітаріям. А наповнення їх практичним значенням природничих наук. Менше абстрактного, теоретичного матеріалу. Більше взаємопов’язаного, цілісного, практичного і життєвого!!! Курс передбачає вивчення об’єктів і явищ живої й неживої природи засобами кількох природничих наук.
Розкрию Вам процесуальний компонент, а саме проєктну і дослідницьку діяльність під час викладання курсу «Природничі науки».
Як зазначено в навчальній програмі Засєкіної Т.М. формуванню компетентностей учнів сприяє виконання ними навчальних проєктів, орієнтовні теми яких (для вибору) наведено в окремій рубриці програми. Учитель і учні можуть пропонувати і власні теми. Проєкти розробляються учнями індивідуально або в групах.
Учитель може надавати консультацію щодо планування, визначення мети, завдань і методики дослідження, пошуку і збирання інформації, координувати хід виконання проєкту. Проєктна робота може бути теоретичною або експериментальною. Тривалість проєкту – різна: від уроку (міні-проєкт), кількох днів (короткотерміновий проєкт) до року (довготерміновий). Результати досліджень учні представляють у формі мультимедійної презентації, доповіді (у разі необхідності – з демонстрацією дослідів), моделі, колекції, буклету, газети, статистичного звіту, тематичного масового заходу, дебатів тощо. Презентація й обговорення (захист) проєктів відбувається на спеціально відведеному уроці або під час уроку з певної теми. Робота кожного виконавця проєкту оцінюється за його внеском, індивідуально за критеріями, з якими учнів ознайомлюють заздалегідь.
Упродовж розділу учень обов’язково виконує один навчальний проєкт (індивідуальний або груповий) із предмета. Окрім цього, учні можуть брати участь і виконувати за бажанням кілька проєктів.
Крім проєктів в практичній складовій є ще й дослідження.
Хотілося б Вам дещо порекомендувати з того, що я апробувала на уроках:
1.Учням сподобалося працювати зі зручними та цікавими додатками для Android (спостереження сузір’їв та пошук планет та зірок в Google Sky Map. За допомогою додатку Google Sky Map можна шукати різні планети і сузір’я на небі, а також дізнаватися, які з них знаходяться в даний час над Вами. Ця програма буде доречна вночі в ясну погоду. З легкістю можна визначити назву сузір’я, яке розташоване над Вами. При наведенні телефону на будь-яке сузір’я, Sky Map здатен визначити саме цю ділянку неба і показати Вам пошуковий результат. Всі ці можливості додаток для android Google Sky Map виконує за допомогою системи навігації GPS. В Google Sky Map є декілька режимів переключення зоряного неба. Є спеціальна фотогалерея (із телескопа Хаббл), в якій є фотографії різних зірок, планет та інших космічних об’єктів.
2.Для дослідження магнітного поля Землі за допомогою смартфону я використовувала датчик Магнітометр (MetalDetector) для вимірювання сили магнітного поля в різних місцях – в школі, вдома, на вулиці в різних куточках населеного пункту чи поза ним. Його можна використати, як шукача цвяхів, електричних дротів в стінах, залізних труб на землі. Пристрій показує рівень магнітного поля в мкТл (мікротеслах). Рівень магнітного поля в природі складає близько 49 мкTл (мікротесла). Якщо який-небудь метал поруч, величина магнітного поля збільшуватиметься;
3. Вивчаючи теми з фізики мені дуже зручно було користуватися відео лекціями з YouTube доктора фізико-математичних наук, професора Дмитра Ігоревича Казакова та викладача «Ришельевського ліцею» Павла Андрійовича Віктора;
4.Щоб правильно зрозуміти нову тему, вона повинна бути добре і логічно структурована і ефективно подана, тому я активно використовую метод створення «Ментальних карт» (змога поєднання великого обсягу теоретичного матеріалу завдяки зображенню у вигляді логічного малюнка, який складається з ключових понять, образів і явищ). В мережі Інтернет є безліч програм для побудови ментальних карт, більшість з них треба встановлювати на свій комп’ютер, але є і спеціальні інтернет-ресурси, які можна використовувати для побудови mind maps, з будь-якого комп’ютера, який має доступ до інтернету (Mindomo, MindMeister, Mind42, Bubbl.us і інші). Пропоную Вашій увазі ментальні карти створені учнями, як захисти їх проєктних робіт – Природничі науки, Біологія до і після Дарвіна, Людина, Розвиток ПН, Як з’явилася вода на Землі.
Пропоную Вашій увазі ознайомитись з нашою проєктною та дослідницькою діяльністю :
Демонстрація моделювання Всесвіту, що розширюється, за допомогою повітряної кульки (Покажемо, що швидкість віддаляння двох точок, що лежать у межах невеликої сферичної ділянки, пропорційна відстані між ними);
Демонстрація дисперсії світла (Саме дисперсією світла пояснюється утворення веселки внаслідок потрапляння сонячного світла на завісу дощу);
Під час практичної роботи з виявлення органічних кислот у харчових продуктах(було проведено ряд якісних реакцій між оцтом, яблучним соком, маринадом та індикаторами і встановлено характер середовища); Дослідження корозійної стійкості металів і їхніх сплавів у різних середовищах(вивчаючи тему метали та сплави ми брали зразки різних металів і поміщали в різні середовища на 1 тиждень, після чого описували зміни на їх поверхні) ;
Демонстрація моделі небесної сфери (у розділі Всесвіт 10 клас);
Практичне дослідження капілярних ефектів (покажемо, як можна переміщувати воду за допомогою капілярного ефекту який має велике значення в природі та техніці, це і підйом живильного розчину стеблом рослини, і розплавлений парафін під час горіння свічки і ін.);
Відкритий захід-захист навчальних проєктів «Чорна діра та її моделювання» (де ми говорили про видатних Хокінга і Хаббла ,про Великий андронний колайдер і спробували створити власну модель чорної діри);
Фізичне моделювання гравітаційних систем, чорних дірок, дослідження Всесвіту;
Дослідження впливу зміни рівня глюкози на організм людини (ознайомлення з глюкометром, ми з’ясували, що глюкоза в природі трапляється не лише у виноградному соку, а й у соках багатьох інших фруктів і ягід і чи не в усіх рослинних органах зеленого кольору з овочів найбільше глюкози містить гарбуз, білокачанна капуста та морква );
Дослідження артеріального тиску (ознайомлення з тонометром – адже, вимірювати артеріальний тиску важливо під час надання першої допомоги!);
Проєкт: Ендопротезування та екзоскелет. 11 клас (виявився надзвичайно актуальним, адже протезування – це важливий етап реабілітації людини, яка втратила кінцівки або страждає захворюваннями опорно-рухового апарату, а екзоскелети – це інноваційна біоінженерна технологія, яка може використовуватися як у збройних силах, так і з терапевтичною метою);
Приклад дослідницької діяльності під час дистанційного навчання - проєкт: Астрологія: передбачення долі за зірками. Вірити чи не вірити?(учениці провели в он-лайн чаті опитування серед своїх друзів, задавши їм запитання і результати опитування презентували у вигляді діаграм);
Вивчали волокна майбутнього. Полілактидне волокно-ідеальний матеріал для 3D-друку! Друкували 3-D ручкою і багато інших.