Мета: Підготовка учнів до виконання своєї ролі у суспільстві.
Цілі:
ØПрикладна спрямованість;
ØПрактична спрямованість;
ØРозвиток мислення;
ØВиховання інтересу до предмету.
З метою формування і розвитку вмінь та навичок учнів на уроках фізики я використовую:при вивченні нового матеріалу – метод ”Критичне читання тексту”, де учні самостійно знайомляться з одним із пунктів підручника, наприклад, “Будова термометра”.після роботи з підручником учні повинні відповісти на питання:для чого призначений;з чого складається;принцип дії;де застосовується. При використанні цього методу відбувається самостійне осмислення матеріалу підручника, спрямоване на розумову діяльність учнів.
при закріпленні матеріалу - метод “Ключові слова” (учні наводять та коментують ключові слова уроку або теми, складають та розв'язують задачі, використовуючи ці слова)Наприклад, ключові слова: маса тіла, об'єм, густина, середня густина речовини. Задача. Скільки кубометрів газу виділяє в місті, забруднюючі середовище, автомобіль, витрачаючи за день 20кг бензину? Густина газу при t=0С дорівнює 0,002 кг/куб.м
при закріпленні та перевірки засвоєння матеріалу, при узагальненні та систематизації знань, використовую різного виду фізичні диктанти: закінчи одним словом речення (наприклад, “Нерівномірний рух – це рух у ході якого тіло за рівні інтервали часу долає ...”, або “Динамометр – це прилад для вимірювання ...”) продовжи речення (наприклад, “Потужність – це ...”)
інтерактивний текст “Так – Ні”(Наприклад, “Температуру тіла можна завжди оцінити на дотик” – Ні“Хаотичний рух частинок тіла називають тепловим рухом” – Так“У стані теплової рівноваги температури тіл, які контактують, різні” – Ні)Цей вид роботи дає можливість вчителю швидко перевірити засвоєння матеріалу.
фізичне лото(Наприклад, “Установіть відповідність “прізвище видатного вченого та його наукових доробок”Н. Бор А. Вимірювання електричної сталої2. І. Ньютон Б. Теорія будови атома гідрогену3. А. Ампер В. Дослідження дисперсії, складу білого світла4. Г. Кавендіш Г. Вимірювання гравітаційної сталої Д. Пояснення магнітних властивостей речовини
при розв'язанні задач використовую якісні задачі з практичним значенням, наприклад: Хлопці часто влітку помічали, що в разі проколу шини велосипеда, з місця проколу виходить з шипінням повітря. Чому воно холодне?Чому радіатор опалення не ставлять біля стелі?В якій чашці – білій чи чорній – вода охолоне швидше?В яких людей швидше рухаються молекули – здорових чи хворих?
В останні роки на екологічні проблеми звертають увагу в усіх країнах світу. Причинами цього є:споживче відношення людини до природи, результат – виснаження природних ресурсів;науково-технічна революція вступила в нову фазу свого розвитку та втручання людини в результаті його господарчої діяльності призвело до екологічних зрушень, які можуть статися необоротними.
Учні активно приймають участь у такій роботі. Наприклад, готують реферати до уроків:“Вплив теплоенергетики на природу” (Евміна Жанна, 8 клас)“Сучасні енергозберігаючі технології” (Бекіров Влад, 8 клас)“Енергозберігаючі прилади” (Орленко Кирило, 8 клас)“Теплоенергетика в житті людини” (Глоба Данило, 11 клас)“Парниковий ефект та його наслідки” (Осокіна Лєра, 10 клас)
«Енергозберігаючі гріхи» домогосподарств. У Великобританії було проведено дослідження щодо визначення найбільш частих «гріхів» домогосподарств щодо енергозбереження, тобто невиконання простих, доступних кожному заходів, які дають змогу економити енергію (і кошти на її оплату!). За результатами дослідження було сформовано ТОП-10 цих «гріхів», за частотою здійснення. Список має такий вигляд:71 % залишають електроприлади в режимі «стенд-бай»,67 % гріють у чайнику більше води, ніж потрібно,65 % залишають невикористовувані зарядні пристрої у розетці,63 % залишають світло у порожніх кімнатах,48 % їздять на авто навіть у короткі поїздки,44 % обирають занадто гарячий режим прання,32 % не вимикають мотор у машині, яка зупинилася (напр., у заторах),32 % використовують сушку одягу замість сушки на повітрі,28 % опалюють пустий будинок,22 % сильніше вмикають опалення замість того, щоб одягти светра. Фрагмент роботи. Бас Діани
Було розроблено відповідність змісту навчального матеріалу з фізики та змісту екологічної компетентності учнів. Наприклад:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст навчального матеріалу з фізики. Екологічні проблеми7 клас“Починаємо вивчати фізику”Виробнича діяльність людини і її вплив на оточуюче середовище. Взаємозв'язок природи і людського суспільства. Зв'язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями. Вплив даного взаємозв'язку на оточуюче середовище.
Було розроблено відповідність змісту навчального матеріалу з фізики та змісту екологічної компетентності учнів. Наприклад:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст навчального матеріалу з фізики. Екологічні проблеми8 клас“Механічні явища”Вплив місяця на природні процеси. Виникнення припливів та їх роль у екологічному балансі. Вплив інфра- та ультразвуків на живі організми
Було розроблено відповідність змісту навчального матеріалу з фізики та змісту екологічної компетентності учнів. Наприклад:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зміст навчального матеріалу з фізики. Екологічні проблеми9 клас“Магнітне поле”Характеристика магнітного поля Землі та штучно створених магнітних полів і їхнього впливу на живу природу