Презентація "Драма-феєрія «лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа. Природа і людина у творі"

Про матеріал
Презентація на урок української літератури для 10 класу на тему твору Лесі Українки "Лісова пісня". Містить повний розбір твору, літературний паспорт, характеристику образів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Драма-феєрія «лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа. Природа і людина у творі

Номер слайду 2

Теорія літератури. Драма-феєрія (або просто феєрія; фр. féerie, від фр. fée — фея, чарівниця) — один із жанрових різновидів драми. Для цього виду властивий фантастично-казковий сюжет, поряд із людьми діють створені уявою письменника фантастично-містичні істоти. Сценічна дія феєрії відрізняється використанням сценічних ефектів та трюків. Особливості драми-феєрії:фантастично-казковий сюжет;дійові особи: мітичні або фантастичні істотивідбуваються надзвичайні історії;театральний ефект з безліччю театральних трюків.Єдиною феєрією в українській літературі є п'єса «Лісова пісня» Лесі Українки.

Номер слайду 3

«Лісова пісня» (1911) – вершина творчості Лесі Українки. У ній показано конфлікт між високим ідеалом і прозаїчною дріб’язковою буденщиною.

Номер слайду 4

Історія написання. В листуванні письменниці є згадки про те, що стало поштовхом до написання твору. В листі до матері:«Мені здається, що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. А то ще я й здавна тую Мавку «в умі держала», ще аж із того часу, як ти в Жабокричі мені щось про мавок розказувала…»

Номер слайду 5

Історія написання. За жанром «Лісова пісня» — драма-феєрія (таке визначення твору дала сама Леся Українка).«Сього літа... написала «драму-феєрію»,.. Се властиве драма-казка..., по термінології Гауптмана..., але я не знаю, якби се могло по-нашому зватись». Драма-феєрія виношувалася протягом майже усього життя, була результатом тривалого вивчення народнопоетичних джерел, міфології, світового письменства, життя селян волинського Полісся. 

Номер слайду 6

Літературний паспорт. Автор: Леся Українка (Лариса Петрівна Косач)Рік написання: 1911 Літературний рід: драма. Жанр: драма-феєрія. Художній напрям: модернізм: неоромантизм. Тема: зображення світу людини й світу природи в їх гармонійних і суперечливих взаєминах.Ідея: оспівування краси людських взаємин, пориву до щас­тя, незбагненної сили великого кохання. Провідний мотив: Утвердження думки про високе покликання людини, її гармонійність, цілісність і безсмертя людської душі. Головний конфлікт: зіткнення духовно–піднесеного й матеріально–приземленого.

Номер слайду 7

Образи твору. Казкові істоти. Мавка Лісовик Водяник. Русалка Водяна. Русалка Польова. Той, що греблі рве. Той, що в скалі сидить Перелесник Доля. Потерчата. Куць. Люди. Лукашдядько Левмати Лукаша. Килинадіти

Номер слайду 8

Композиція драми. Особливість: органічне переплетення світу природи і світу людини. Композиція: Пролог. Три дії (кожна співвідноситься з різними порами року (весна, літо, осінь)

Номер слайду 9

Сюжет драми. Зав’язка: Мавка прокидається від зимового сну, пробуджена голосом сопілки. Розвиток дії: кохання Мавки і Лукаша; зрада Лукаша, який не в змозі зробити вибір між вимріяним світом і буденщиною; Передкульмінація: зрада Лукаша, його одруження, добровільне “зникнення” Мавки, охопленої відчаєм, у “підземеллі темного Марища” Кульмінація: Лукаш стає вовкулакою, Мавка жаліє Лукаша і прощає його і повертає йому людську подобу; Мавка перетворюється на Вербу; мати й Килина сваряться й бідніють, Килина хоче зрубати Вербу-Мавку, але Перелесник запалює Вербу, а з нею згорає все господарство. Розв’язка: мати й Килина повертаються в село; Лукаш залишається в зимовому лісі і поступово замерзає

Номер слайду 10

Символічність твору. Усі персонажі й деталі є знаками певних духовних станів. Перелесник, Той, що греблі рве – втілення волі, молодостіВодяник – старість, поміркованість Столітній дуб – символ єдності людини і природи, світ духовного. Лукаш – уособлення людини як такої (архетип людини)Зоря – (“Ох, зірка в серце впала”, “спалахує красою у зорянім вінці”) – символ дівочої краси і кохання. Опадання листя восени – символ гіркоти від розлуки. Метаморфоза – перетворення (Мавки – на Вербу, Лукаша – у вовкулаку); гра Лукаша на сопілці із Верби-Мавки; пожежа і Злидні; зустріч Лукаша з Долею

Номер слайду 11

Проблематика твору. Людина й природа: нерозривний багатогранний зв’язок людини з довкіллям, природою Людина й мистецтво: справжнє мистецтво може породжувати лише чиста, світла душа; саме мелодія Лукашевої сопілки (духовна грань) зароджує кохання і зчерствіння Лукаша (матеріальна грань) – вбиває кохання. Першопричина людського горя, зла – у душі людини: якщо для людини головним стає матеріальне, побутове, вона знищує себе. Шляхи подолання зла: єдиний шлях – прощення, відповідь добром на зло. Сила кохання: любов є основою світу, дає сенс існуванню, кохання – постійна жертовність заради коханої людини Трагедія самозради: Лукаш зраджує свою чистоту і перетворюється на вовкулаку Самознищення зла: нещасними люди роблять себе самі (егоїзм, жадібність, лють)

Номер слайду 12

Образ Лукаша“… дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний так само в полотняну одежу, тільки з тоншого полотна; сорочка випущена, мережана біллю, з виложистим коміром, підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні застіжки; свити він не має; на голові бриль; на поясі ножик і ківшик з лика на мотузку”По-людському розуміє любов як потаємне незбагненне почуття. Не цінує “душі своєї цвіту”, не знає, які дива може творити голос його сопілки. Піддається впливу буденщини, черствого житейського практицизму.

Номер слайду 13

Образ Мавки“… в ясно-зеленій одежі, з розпущеними чорними з зеленим полиском косами, розправляє руки і проводить долонею по очах”Для Мавки кохання – природний стан. На шляху до щастя Мавку нічого не може зупинити, вона заради “людського хлопця” покинула лісові хащіВона вміє прощати, чим і рятує коханого, який її зрадив.

Номер слайду 14

Образ дядька Лева“… уже старий чоловік, поважний і дуже добрий з виду; по-поліському довге волосся білими хвилями спускається на плечі з-під сивої повстяної шапки-рогатки; убраний Лев у полотняну одежу і в ясно-сиву, майже білу свиту; на ногах остоли, в руках кловня (малий ятірець), коло пояса на ремінці ножик, через плече виплетений з лика кошіль (торба) на широкому ремені”Він знав ціну краси й гармонійного спілкування людини з природою. Добре розумів, що протиставити себе природі, знехтувати її закони – значить підрубати гілку, на якій сидиш.

Номер слайду 15

Образ Килини та матері Лукаша“… в червоній хустці з торочками, в бурячковій спідниці, дрібно та рівно зафалдованій; так само зафалдований і зелений фартух з нашитими на ньому білими, червоними та жовтими стяжками; сорочка густо натикана червоним та синім, намисто дзвонить дукачами на білій пухкій шиї, міцна крайка тісно перетягає стан, і від того кругла, заживна постать здається ще розкішнішою”Типові для того часу образи жінок, утомлених тяжкою працею по господарству, душевно згрубілих. Скалічені духовно і духовно обмежені. У житті вони не знають справжнього щастя.

Номер слайду 16

Твір завершується ремаркою-епілогом: звучить «переможний спів кохання», «зимовий день зміняється в ясну, місячну весняну ніч», що єднає в пориві любові Мавку й Лукаша. Заметіль білого цвіту переходить у сніговицю. Коли вона минає, видно нерухомого Лукаша з усміхом щастя на устах. 

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іваненко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
15 березня
Переглядів
315
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку