Мета уроку: Навчальна: ознайомитись із основними оптичними явищами природи, джерелами і приймачами світла; фізичним змістом поняття точкового джерела світла і світлового променя; розглянути процес прямолінійного поширення світла в однорідному прозорому середовищі, явище незалежності світлових пучків, розглянути причини утворення тіні і напівтіні, пояснити причину сонячних та місячних затемнень; формувати графічні навички побудови ходу світлового променя в однорідному середовищі. Розвиваюча: вчитись аналізувати спостережувані явища і робити висновки. Виховна: показати роль знань з оптики в інших галузях науки, в житті людини та техніці, формувати грутовний науковий світогляд на світ в якому ми живемо.
Залежно від температури джерел світла їх поділяють: теплові: - газові пальники, - свічки, - полум’я вогнища, - лампа розжарювання, - розпечена лава, - Сонце, - зорі. люмінесцентні: - лампи денного світла, - енергозберігаючі лампи, - екран телевізора, - монітор комп’ютера, - дорожні знаки, - світлові індикатори.
1. Що називають джерелами світла? 2. Які пристрої називають приймачами світла? 3. Що називають світловим променем? 4. У чому полягає закон прямолінійного поширення світла? 5. За яких умов предмет утворюватиме тільки повну тінь, а за яких – повну тінь і півтінь? 6. За яких умов виникають сонячні та місячні затемнення?
Тестові змагання (Учнів класу рорділити на дві команди. Команди по черзі дають відповіді) 1. Які з перелічених слів є назвою природного джерела світла? А. Сонце Б. Місяць В. Око Г. Лампа 2. Які з перелічених приладів відносяться до оптичних? А. Мензурка Б. Окуляри В. Стробоскоп Г. Телескоп 3. Які з перелічених об’єктів відносять до приймачів світла? А. Сонце Б. Око В. Місяць Г. Фотопапір 4. Які з перелічених явищ відносять до оптичних? А. Дощ Б. Веселка В. Грім Г. Місячне затемнення
Тестові змагання 5. Які з перелічених джерел світла можна віднести до люмінесцентних? А. Лампа розжарювання Б. Полярне сяйво В. Вогонь свічки Г. Екран телевізора. 6. Який із законів пояснює сонячне та місячне затемнення? А. Закон заломлення світла Б. Закон збереження енергії В. Закон прямолінійного поширення світла Г. Закон відбивання світла
Розв’язування вправ: 1. У кожному з наведених переліків визначте зайве слово або словосполучення. Поясніть свій вибір. А. полум’я свічки, Сонце, зорі, Земля, полум’я вогнища; Б. Екран увімкненого комп’ютера, блискавка, лампа розжарювання, полум’я свічки. В. Лампа денного світла, полум’я газового пальника, дорожні знаки, світлячки. 2. Чому в сонячний день вранці тіні довші, ніж опівдні? 3. Чому предмети не відкидають тіні в похмурий день? Що можна вважати джерелом світла в такий день? 4. Під час проведення хірургічних операцій вмикають спеціальні великі світильники на стелі операційної. Чому звичайного освітлення в цих випадках замало?
Фізичний диктант 1. Фізичні тіла, атоми та молекули яких випромінюють світло, називають ... 2. Сонце, зорі, розпечена лава, полярні сяйва, глибоководна каракатиця, світні бактерії належать до … джерел світла. 3. Залежно від температури джерел світла їх поділяють на ... та ... 4. Залежно від співвідношення розміру джерела світла і відстані від нього до приймача розрізняють ... та ... джерела світла. 5. Пристрої, за допомогою яких можна виявити світлове випромінювання, називають ... світла. 6. Лінія, що вказує напрямок поширення світлового пучка… 7. В однорідному прозорому середовищі світло поширюється ... . 8. Область простору, освітлена деякими з кількох наявних точкових джерел світла, або частиною протяжного джерела… 9. Область простору, в яку не потрапляє світло від джерела (джерел) світла… 10.У тих місцях Землі, на які впала повна тінь Місяця, спостерігається ... у місцях півтіні - ... .