Матеріал можна використати на уроці Довкілля у 6 класі. Презентацію створено відповідно до модельної програми «Довкілля. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автор: О. В. Григорович).
1. Що називають джерелом життя?2. Чим солона вода відрізняється від прісної?3. Чи можна втамувати спрагу солоною водою?4. Назвіть способи очищення води.5. Які ви знаєте природні джерела питної води?ПРИГАДАЄМО
Номер слайду 3
Водогін — не сучасна вигадка. Відомо, що людина майже на 70% складається з води. Вода забезпечує життєдіяльність наших організмів. За певними оцінками для нормального самопочуття щодня потрібно випивати 1,5–2 л води. Також ми використовуємо воду для гігієни тіла та в побуті. Тож вільний доступ до чистої води — базова потреба будь-якої людини.
Номер слайду 4
Люди здавна брали прісну воду в річках і криницях. А на дальні відстані воду транспортували водоноси. Проте в деяких цивілізаціях були створені різні пристрої для її переміщення. Водогін — не сучасна вигадка
Номер слайду 5
Майже 3000 років тому на Ближньому Сході (Вавилон, Ассирія), містах Майя, а також у Давній Греції та Римі почали зводити системи каналів, тунелів і мостових перегонів, які згодом назвали АКВЕДУКАМИ (від лат. aqua — вода й duco — веду). Такі акведуки — це перші водогони, ними вода перетікала від віддалених річок (іноді гірських) до міст і селищ. До сьогодні у різних країнах археологічні експедиції знаходять залишки дерев’яних, глиняних і металевих труб, якими тисячі років тому воду передавали на великі відстані. Водогін — не сучасна вигадка рештки давньоримського акведука на площі Пласа-дель-Азогехо в Сеговії (Іспанія)акведук Едстоун — найдовший англійський акведук (у Північному Вельсі) використовують не лише для переміщення води, по ньому ще ходять пасажирські човни
Номер слайду 6
Водогін Інків. Древньоримський акведук
Номер слайду 7
Із давніх-давен люди цінували чисту воду. Каламутну воду річок і озер зазвичай відстоювали, а іноді й фільтрували. У Середньовіччі лікарі помітили, що багато захворювань поширюються саме через брудну воду. Тож, згодом постало питання централізованого очищення води та постачання її до кожної оселі. Сьогодні люди отримують воду переважно з централізованих водогонів, труби яких, як судини, пронизують усі оселі та доставляють у них очищену питну воду. Сучасний водогін
Номер слайду 8
Схема системи водопостачання й очищення стічних вод Сучасний водогін. Сучасний водогін
Номер слайду 9
Такі водогони почали будувати порівняно недавно, не раніше 200 років тому. Сучасний водогін. ВОДОГІН — це система споруд, яка складається з водозабору на водоймі, насосних станцій, станції водоочищення та мережі водогінних труб. В Україні переважна більшість міст і селищ мають централізоване водопостачання.
Номер слайду 10
Перед уживанням воду з водойм обов’язково слід знезаразити. У більшості міст для цього використовують спеціальні хлоровмісні реактиви, а процес називають ХЛОРУВАННЯМ води. Через це водопровідна вода іноді набуває специфічного запаху хлору. У деяких містах замість хлорування воду обробляють іншою речовиною — ОЗОНОМ. Також у помешканнях та закладах харчування часто установлюють фільтри для додаткового очищення води Сучасний водогін. Для додаткового очищення питної води часто встановлюють невеликі фільтри в помешканні або більші їх аналоги для багатоквартирного будинку чи підприємства з виробництва харчової продукції. Саме таку підготовлену воду реалізують із пересувних автомобільних цистерн
Номер слайду 11
СИСТЕМА КАНАЛІЗАЦІЇ — важлива частина водогону. Вона забезпечує повернення уживаної води в довкілля. Вода після побутового використання містить різні рештки життєдіяльності людини, бруд, мийні засоби після прання тощо. Також багато домішок у воді залишається після промислового її використання. Тож каналізаційну воду слід очистити. Каналізація
Номер слайду 12
Стічну воду очищують не настільки ретельно, як питну перед подачею у водогін, проте з неї необхідно видалити домішки, які можуть зашкодити довкіллю. Під час очищення стічної води спочатку з неї видаляють тверді побутові відходи: туалетний папір, засоби гігієни, рештки їжі тощо. Після вилучення всього зайвого, для подальшого очищення використовують різні види мікроорганізмів, які знешкоджують небезпечні для довкілля речовини. Каналізація. Підприємство з очищення стічних вод (Бортничі, Київ). Найбільш упізнаваною частиною очисних споруд є кругові відстійники з муловсмоктувачами
Номер слайду 13
ЗАВДАННЯРозгляньте світлини античних споруд та позначте з-поміж них акведук.
Номер слайду 14
ЗАВДАННЯРозглянь схему. Установи відповідність між номерами та назвами етапів водопостачання.{0 E3 FDE45-AF77-4 B5 C-9715-49 D594 BDF05 E}Збирання відходів води в каналізаційну систему1 Водозабір.2 Створення запасу води (водонапірна вежа).3 Водопідготовка.4 Використання води (промислове та побутове)5 Очищення стічної води та повернення її в довкілля6
Номер слайду 15
ЗАВДАННЯПрочитайте твердження та визначтез-поміж них правильні. ДЛЯ ОЧИЩЕННЯ СТІЧНОЇ ВОДИ ВИКОРИСТОВУЮТЬ МІКРООРГАНІЗМИ. ПОБУТОВІ СТІЧНІ ВОДИ МІСТЯТЬ ШКІДЛИВІ ДЛЯ ДОВКІЛЛЯ РЕЧОВИНИ. ПОТРІБНО ОЧИЩУВАТИ ЛИШЕ ПРОМИСЛОВІ СТІЧНІ ВОДИ. КАНАЛІЗАЦІЯ ЗАБЕЗПЕЧУЄ ПОВЕРНЕННЯ УЖИВАНОЇ ВОДИ В ДОВКІЛЛЯ.
Номер слайду 16
КЛЮЧОВА ДУМКА ПАРАГРАФАВодогін не лише забезпечує оселі чистою водою, а й перешкоджає забрудненню довкілля.
Номер слайду 17
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПараграф 22 Усно дайте відповіді на запитання:1. Як добували та переміщували воду на великі відстані в давні часи?2. Назвіть складові сучасного водогону?3. Для чого очищують воду після використання?4. Чому не можна повертати каналізаційну воду після побутового використання в довкілля без очищення.5. Обговоріть з батьками: Яка кількість води (орієнтовно) використовується у вашій домівці впродовж дня? Чи потрібно, на вашу думку, намагатись зменшити цю кількість? Якщо так, то як це можна зробити? Якщо ні, то чому?