Переорієнтація змісту сучасної освіти – питання не про «обсяг» знань, умінь і навичок, що мають засвоїти учні, а про самі підходи до побудови нової педагогічної парадигми, інтегрованої в певну органічну цілісність проблеми довкілля, економіки та суспільства. Спеціальним завданням екологічної освіти, яка вважається складовою освіти для сталого розвитку, є сприяння розвитку різноманітних соціально-педагогічних технологій і прийомів формування в особистості відповідального ставлення до природного середовища, екологічного мислення.
Екологічне краєзнавство як провідний принцип у формуванні ключових і предметних компетентностей учнів на уроках географіїПРОЕКТ «МІСЬКІ МЕТОДИЧНІ НАВЧАННЯ» РЕПРЕЗЕНТАЦІЯВ МІСЬКІЙ ОСВІТНІЙ СИСТЕМІ ДОСВІДУ ДИПЛОМАНТІВVІІ МІСЬКОЇ ВИСТАВКИ «ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ»Керівник ГРИЦЕНКО ОЛЕКСАНДРА ВІКТОРІВНА, вчитель географії Запорізького навчально – виховного комплексу № 67 , спеціаліст вищої категорії, вчитель - методист
Спеціальним завданням екологічної освіти, яка вважається складовою освіти для сталого розвитку, є сприяння розвитку різноманітних соціально-педагогічних технологій і прийомів формування в особистості відповідального ставлення до природного середовища, екологічного мислення. Як відомо, сталий розвиток задовольняє потреби сучасного суспільства, але не загрожує здатності майбутніх поколінь задовольняти свої потреби.
Основна мета екологізації географічної науки – навчити школяра поводитися у природному середовищіЗміст шкільної географії - система екологічних фактів, уявлень і понять. Освітньо – виховна ефективність краєзнавчого підходу: основне призначення краєзнавчого підходу - підвищення пізнавальної активності учнів, озброєння їх глибокими і міцними знаннями, вміннями та навичками. Актуальність акцентування уваги саме на принципі екологічного краєзнавства: місцевий матеріал має бути вихідним у процесі формування географічних уявлень і понять. Практична значимість досвіду полягає у його багатофункціональності: підготовлені розробки і їх окремі розділи, запропоновані і можуть бути використані більшістю педагогів Заводського району і міста Запоріжжя. Зацікавленість учнів в вивченні району місця проживання не обмежується встановленням проблемних ділянок і майданчиків, учні пропонують свої ідеї і алгоритми можливого вирішення проблем. Екологічна компетентність визначається в здатності особистості до діяльності, коли набуті екологічні знання, навички, досвід і цінності актуалізуються в умінні приймати рішення і виконувати дії, усвідомлюючи їх наслідки для довкілля
Свого часу в 1989 році захистила дипломну роботу «Природа м. Запоріжжя і проблеми охорони атмосферного повітря» на кафедрі геоекології Симферопольського державного університету. Порівнявши данні за останні 25 років, ми прийшли до висновку, що все тільки погіршилось, проблеми загострились, виросло не одне покоління, щиро впевнене в тому, що в усьому винні тільки промислові підприємства, а від місцевих жителів не залежить нічого!!!???
Ключові і предметні компетентності з географії і основні вміння, які необхідно формувати{228555 A4-C9 D5-4 C2 C-97 D0-455 D7 AFFE273}Просторова. Вміння учнів орієнтуватися в географічному просторі. Хронологічна. Вміння учнів орієнтуватися в історико – географічному, геохронологічному часіІнформаційна. Вміння учнів працювати з джерелами географічної інформації, самостійно здобувати інформацію з різних джерел та опрацьовувати її. Мовленнєва. Вміння будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій, явищ Логічна. Вміння аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення, концепціїАксіологічна. Вміння формулювати гіпотези та давати оцінки природних та суспільних явищ, пізнавати світ. Картографічна. Вивчення географії , проведення багатьох позакласних виховних заходів неможливе без використання різноманітних географічних карт. Соціальна. Вміння самостійно виходити з різних ситуацій, виконувати поставлені задачі за допомогою як технічних засобів, так і природних умов. Комунікативна. Вміння висловлювати власні судження з представленням конкретних аргументів. Полікультурна. Вивчення і виховання поваги до особливостей людей різних національностей, їхніх релігій, культур, мов, соціального положення, умов проживання тощо. Продуктивна творча діяльність. Постійна потреба в творчості, творчий підхід до будь – якої проблеми. Саморозвитку і самоосвіти. Вміння аналізувати різні дані у хронологічному порядку та здобувати нову інформацію, наприклад із ЗМІ.
Просторова і хронологічна компетентності передбачають уміння учнів орієнтуватися в географічному просторі: вивчення частини понять можна пояснити на знайомому матеріалі:поняття «водно – ерозійні геоморфологічні процеси» ми спостерігаємо при перетині балки Маркусової, «техногенні процеси» – при проїзді вздовж металургійних відвалів «Чорна гора».
Компетентність продуктивної творчої діяльності Питання типу «Яким би був наш район, селище, якщо б промислові підприємства побудували за планом, в районі теперішнього міста Вільнянськ?», «Чому нерухомість у Заводському районі найдешевша в місті?» не дають спокою більшості учнів і створюють умови для активного добору фактів, аналізу, пропонування шляхів вирішення проблем природи, населення і господарства району.
Результативність досвіду за участю в міських проектах«ЛИСТ ПОДЯКИ» виконавчого комітету Запорізької міської ради за вагомий внесок у сприяння підвищення суспільного усвідомлення проблеми ефективності споживання енергії, активну педагогічну діяльність щодо формування у учнівської молоді екологічної компетентності та нагоди відзначення Днів Сталої Енергії