Фасиліта́ція (від англ. facilitation — допомога, полегшення, сприяння) — це організація процесу колективного розв'язання проблем у групі, який керується фасилітатором (ведучим, керівником). Фасилітатор — це особа, яка допомагає групі людей ефективніше працювати разом, розуміти спільні цілі та планувати, як досягти цих цілей під час зустрічей чи дискусій. Педагог-фасилітатор – це організатор процесу колективного розв'язання проблем у мікрогрупах учнів.
Педагогічна фасилітація – це умова ефективного навчання абовиховання й розвитку суб’єктів педагогічного процесу шляхом певного стилю спілкування та відкритої позиції педагога. Фасилітація допомагає на уроках:формувати вміння самостійно здобувати знання;працювати в команді;створювати ситуацію успіху, підтримки, довіри;толерантно ставитися до інакшості;спокійно вирішувати конфліктні ситуації; розвитку інтелектуального та творчого потенціалу кожної особистості;використовувати техніки формувального оцінювання.
Ділюсь своїми «надбаннями»: Делегування повноважень «ТИ-вчитель» змусило по - іншому подивитись на себе та дітей. Виявилось, що навчати – це мистецтво, а вчитися та розуміти інших – життєдайне джерело розвитку. «Діти -вчителі» проводять опитування, надають додаткові відомості з теми, оцінюють інших тощо. Це відбувається під час роботи в динамічних парах або групах. Рівень довіри та взаємоповаги між учителем та учнями зріс, цікавість до вивчення української мови та літератури – теж. Покращилась усна та писемна грамотність.
Ділюсь своїми «надбаннями»: «Я – ми разом» – ефективний метод роботи на уроках розвитку мовлення, коли кожен учень складає лише одне речення для написання твору. Будь-яке речення по темі приймається і пишеться зразу. Обов’язковою умовою є тільки дотримання теми та будови певного тексту. Такий процес взаємодії, спрямований на широкий обмін думками, ідеями й досвідом став яскравою фінальною активністю на уроках розвитку мови та покращив вміння самостійно створювати тексти, без використання засобів інтернету та гдз.
Ділюсь своїми «надбаннями»:«Я-ідея, ми –ідея» -цікавий метод розвитку пізнавальних навичок та генерування ідей, коли кожен має власну думку щодо прочитаного тексту художньої літератури. Учень /учениця відчувають власну цінність погляду на ту чи іншу ситуацію. Оцінюється не погляд, не думка, а проста наявність його та вміння зв’язно і в логічній послідовності висловлювати думки.
Якщо ви обираєте фасилітацію як метод навчання у школі, вам потрібно дотримуватися таких правил:- Бути щирим і правдивим (вчитель-фасилітатор у взаєминах зі школярами повинен бути таким, яким він є поза роботою).- Довіряти дітям та приймати кожного з них (вчитель-фасилітатор повинен завжди вірити у здібності та потенціал кожного учня). Розуміти дітей на рівні емпатії (вчитель-фасилітатор повинен намагатися дізнатися внутрішній світ школяра, зрозуміти його поведінку та мотивацію).