Презентація "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують" 7 кл.

Про матеріал
Клас: 7–А(фізико–математичний профіль навчання). Мета: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій. Цілі: – навчальні (дидактичні): ознайомити учнів з явищами як загальнонауковими поняттями та фізичними й хімічними явищами зокрема; створити сприятливі умови для засвоєння учнями понять: явище, фізичне явище, хімічне явище, хімічна реакція, ознаки хімічних реакцій; – розвивальні: сприяти розвитку: – уміння виділяти головні ознаки й відмінності фізичних і хімічних явищ; спостерігати, самостійно робити висновки, логічно мислити; самостійно або за допомогою вчителя розв’язувати проблемні ситуації; аналізувати та узагальнювати, використовуючи метазнання про склад та властивості речовин шляхом упровадження інноваційних технологій; уміння використовувати комп’ютерні технології як інструмент для спілкування, досліджень, апробації інформації; продовжити роботу щодо розвитку самостійності, уміння працювати в групах; критичного мислення; – виховні: сприяти формуванню інтересу до вивчення хімічних явищ та зацікавленості предметом; комунікативної та інформаційної компетенції; предметної соціалізації набутих знань. Очікувані результати: учень спостерігає хімічні й фізичні явища; розрізняє фізичні та хімічні явища, наводить приклади хімічних явищ у природі та побуті; описує явища, які супроводжують хімічні реакції; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ. Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті. Тип уроку: формування нових знань. Форма проведення уроку: урок–подорож з елементами аукціону.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПАМ'ЯТКА УСПІХУ

Номер слайду 2

ДЕВІЗ УРОКУ«Істина відкривається тим, хто її шукає»Д.І. Менделєєв

Номер слайду 3

с. 52 впр. 3. Розгляньте наведений приклад і зробіть обчислення: Mr(Ca(Mn. O4)2)) = Ar(Ca)+2 Ar(Mn)+2*4 Ar(O)=40+2*55+2*4*16=278 Mr(Mg(H2 PO4)2)=Ar(Mg)+2*2 Ar(H)+2 Ar(P)+2*4 Ar(O)=24+1*4+2*31+8*16=218 Mr(Fe(OH)3)=Ar(Fe)+3 Ar(O)+3 Ar(H)=56+3*16+3=107 Mr(Al2(SO4)3)=2 Ar(Al)+3 Ar(S)+12 Ar(O)=2*27+3*32+12*16=342 Mr(Cu(NO3)2)=Ar(Cu)+2 Ar(N)+2*3 Ar(O)=64+2*14+6*16=188 Кожен правильно виконаний приклад– 1 бал. Максимальна кількість балів – 5.с. 59 впр. 2. Складіть формули сполук Фосфору з Оксигеном, якщо Фосфор виявляє валентності III і V. Обчисліть масову частку Оксигену в цих сполуках. Mr(P2 O3)=2 Ar(P)+3 Ar(O)=2*31+3*16=110w(O)=3 Ar(O)/Mr(P2 O3)=3*16/110=0,4363 або 43,63%Mr(P2 O5)=2 Ar(P)+5 Ar(O)= 2*31+5*16=142w(O)=5 Ar(O)/Mr(P2 O5)=5*16/142=0,5634 або 56,34%За повністю виконане завдання - 5 балів, написана формула та визначена Mr – 2,5 бали. Перевірка виконання домашнього завдання

Номер слайду 4

«Все тече, все змінюється»Давньогрецький філософ Геракліт

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Як називаються зміни, що відбувається у світі?ПРИГАДАЙТЕ!

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Фізичні явища. Хімічніявища. Явища, що відбуваються з речовинамиppt_x

Номер слайду 9

ТЕМА УРОКУФізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

Номер слайду 10

ЗАВДАННЯ УРОКУ:ppt_x

Номер слайду 11

Подорожуємо за маршрутом

Номер слайду 12

1 зупинка «Наукова»ЗАВДАННЯ

Номер слайду 13

ПОМІРКУЙТЕ!

Номер слайду 14

Фізичні явища. Фізичними називають явища, під час яких речовини не перетворюються на інші. Змінюється форма та агрегатний стан.

Номер слайду 15

Фізичні явища

Номер слайду 16

Приклади фізичних явищ

Номер слайду 17

ЕЛЕКТРОЛІЗ ВОДИВода = водень + кисень

Номер слайду 18

Хімічні явища. Хімічними називають явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші. Змінюється склад та властивості речовин.

Номер слайду 19

ХІМІЧНІ ЯВИЩА

Номер слайду 20

Приклади хімічних явищ

Номер слайду 21

Хімічне явище = хімічна реакція

Номер слайду 22

Явища. Речовина не змінюється. Речовина змінюється. Змінюється. Форма тіла. Агрегатний станречовини. Змінюється. Склад речовини. Властивості речовини. Фізичніявища. Хімічніявища

Номер слайду 23

2 зупинка «Інформаційна» ЗАВДАННЯ

Номер слайду 24

А+В = C+DВихідніречовини або реагенти. Продуктиреакції

Номер слайду 25

3 зупинка «Дослідницька»ЗАВДАННЯ

Номер слайду 26

Лабораторні досліди № 5-9 Тема. Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом. Мета: навчитися спостерігати за перебігом хімічних реакцій. Вивчіть і з’ясуйте, які явища свідчать про те, що відбулася хімічна реакція?Перше завдання – розрахуйте молекулярну масу таких речовин: НСl та Na. ОН. Лабораторний дослід № 5 Розгляньте розчин кальцинованої соди (Na2 CO3) і фенолфталеїн. Чи мають забарвлення ці розчини?______________________________________________________________У пробірку налийте 1-2 мл розчину кальцинованої соди(Na2 CO3) і додайте 1-2 краплі фенолфталеїну. Що спостерігаєте?_______________________________________________________Висновок: Який зовнішній ефект хімічної реакції?Підсумок: Поява, зникнення чи зміна забарвлення є зовнішнім ефектом хімічної реакції.

Номер слайду 27

Друге завдання – розрахуйте масову частку Карбону в молекулі СО2. Лабораторний дослід № 6 Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються випаданням осаду Для проведення досліду використайте розчин кальцинованої соди і мідного купоросу. Чи мають забарвлення ці розчини?________________________________У пробірку налийте 2 мл розчину кальцинованої соди (Na2 CO3) і додайте 1 мл розчину мідного купоросу. Що спостерігаєте?_______________________________Висновок: який зовнішній ефект хімічної реакції?_____________________________________Підсумок: Утворення чи розчинення осаду є зовнішнім ефектом хімічної реакції. Третє завдання – визначте валентності елементів в сполуках: Cu. O, Na2 O, SO3. Лабораторний дослід № 7 Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу. До розчину кальцинованої соди (Na2 CO3) 2 мл, попередньо налитого в пробірку, додайте 1 мл хлоридної кислоти (HCl). Що спостерігаєте? Опишіть свої спостереження: Яка ознака проведеної реакції?_____________________________________________Висновок: який зовнішній ефект хімічної реакції? Підсумок: Виділення газу є зовнішнім ефектом хімічної реакції.

Номер слайду 28

Четверте завдання: назвіть кількісний та якісний склад амоній сульфату (NН4)2 SO4. Лабораторні досліди № 8 Зі шматочка мідного дроту виготовте спіраль. Прожарте її в полум’ї спиртівки. Що спостерігаєте? Опишіть свої спостереження:______________Яка ознака проведеної реакції?_____________________________________Висновок: Які зовнішні ефекти хімічної реакції?Повернемося до мідного дроту і запишемо хімічну реакцію, яка описує зміну, що відбулася з міддю.2 Cu + O2 = 2 Cu. OЯкі зміни відбулися з мідним дротом? Отже, однією з ознак хімічної реакції є зміна забарвлення. Чи тільки тверді речовини змінюють свій колір під час хімічної реакції? 

Номер слайду 29

Підсумок роботи: виділення чи поглинання теплоти, поява полум’я, іноді світіння, поява, зникнення чи зміна запаху є зовнішніми ефектами хімічної реакції. Лабораторний дослід № 9 Дослід 1. Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються зміною забарвлення. До розчину лугу Na. OH об’ємом 0,5 мл додати 1 краплю фенолфталеїну. Що спостерігається? Опишіть свої спостереження:________________________До утвореної суміші додайте декілька крапель сульфатної кислоти(H2 SO4). Що спостерігається? Опишіть свої спостереження:________________________________ Висновок:__________________________________________________________Який зовнішній ефект хімічної реакції? Підсумок: Поява, зникнення чи зміна забарвлення є зовнішнім ефектом хімічної реакції.

Номер слайду 30

Зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції1. Поява, зникнення чи зміна забарвлення.2. Виділення газу.3. Утворення чи розчинення осаду.4. Виділення чи поглинання теплоти. 5. Поява полум’я, іноді світіння.6. Поява, зникнення чи зміна запаху.

Номер слайду 31

Але не завжди поява зовнішнього ефекту може свідчити про проходження хімічної реакціїЩоб визначити, яке явище відбувається – фізичне чи хімічне, слід уважно спостерігати за ним, а також ретельно дослідити речовини до і після проведеного експерименту

Номер слайду 32

Номер слайду 33

4 зупинка «Підсумкова»ЗАВДАННЯ

Номер слайду 34

Визначити, яке явище відбувається: фізичне чи хімічне?Аргументуйте свій вибір. Які зовнішні ефекти підтверджують ваші припущення квашення капусти - … явище; (1 група) скисання молока - … явище; (2 група) горять іменинні свічки на торті - … явище; (3 група) плавлення скла - … явище; (4 група) гниття листя - … явище; (5 група) підгоряння їжі на пательні - … явище. (6 група)

Номер слайду 35

Номер слайду 36

«Найспритніший»Завдання для І варіанта. Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці фізичних явищ по вертикалі ви отримаєте назву двовалентного хімічного елемента, проста речовина якого є метал. Явище. Фізичне. ХімічнеІржавіння залізабс. Плавлення склакл. Утворення тумануаг. Прокисання мо­локаво. Запалювання сір­никаощ. Розтирання крей­ди в ступцілн. Випарювання спиртуьп. Вкриття мідних предметів зеленим нальотомфо. Замерзання води в калюжіцж. Пригоряння яєчніхш. Пригоряння їжі на пательніно. Фільтрування роз­чинуіи. Горіння вугіллятю. Кипіння водийк

Номер слайду 37

«Найспритніший»Завдання для ІІ варіанта. Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Оберіть літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці хімічних явищ по вертикалі ви отримаєте назву одновалентного хімічного елемента, проста речовина якого є метал.) Явище. Фізичне. Хімічне«Гашення» соди оцтомбс. Дощ юл. Утворення інеюаг. Зіпсоване мясовр. Запалювання феєрверкуоіВиготовлення цукрової пудришн. Випарювання розчинуьп. Вкриття срібних предметів темним нальотомфб. Протухання яєцьхл. Приготування омлетуно. Фільтрування роз­чинуии. Танення льодутю. Кипіння водийк

Номер слайду 38

Явище. Фізичне. ХімічнеІржавіння залізабс. Плавлення склакл. Утворення тумануаг. Прокисання мо­локаво. Запалювання сір­никаощ. Розтирання крей­ди в ступцілн. Випарювання спиртуьп. Вкриття мідних предметів зеленим нальотомфо. Замерзання води в калюжіцж. Пригоряння яєчніхш. Пригоряння їжі на пательніно. Фільтрування роз­чинуіи. Горіння вугіллятю. Кипіння водийк. Явище. Фізичне. Хімічне«Гашення» соди оцтомбс. Дощ юл. Утворення інеюаг. Зіпсоване мясовр. Запалювання феєрверкуоіВиготовлення цукрової пудришн. Випарювання розчинуьп. Вкриття срібних предметів темним нальотомфб. Протухання яєцьхл. Приготування омлетуно. Фільтрування роз­чинуии. Танення льодутю. Кипіння водийкІІ варіантІ варіант

Номер слайду 39

Відеопитання від Нолика. Дорогі діти, допоможіть мені визначити, яке явище відбувається у відеосюжеті.

Номер слайду 40

Біологічна люмінесценція -  явище світіння живих організмів. Біолюмінесценція досить поширена в природі: світяться в темряві деякі види бактерій (фотобактерій), найпростіших, грибів, молюсків, риб, тощо. З комах, що світяться, загальновідомі жуки-світляки. У Чорному та Азовському морях влітку часто можна спостерігати світіння води вночі, яке зумовлюється біолюмінесценцією одноклітинної тварини ночесвітки. Біологічна люмінесценція

Номер слайду 41

Номер слайду 42

реакція окисненняреакція горіннявзаємодія продуктів з киснем

Номер слайду 43

Найважливіщі хімічні реакції в живих організмах!

Номер слайду 44

РЕФЛЕКСІЯСьогодні я дізнався (- лась) … Було цікаво…Я вважаю життєво важливою інформацію про ….Інформація уроку дала змогу поглибити знання про …... Було складно… Тепер я зможу…. Мене здивувало… Я отримав…

Номер слайду 45

Висновок. Пригадайте і дайте відповідь на питання, виділіть те основне, що ми вивчили сьогодні на уроці. Чим відрізняються фізичні явища від хімічних?Назвіть зовнішні зміни, які супроводжують хімічні реакції.

Номер слайду 46

Домашнє завдання. Обов’язково: Підручник § 14. Зошит с. 66 впр. 5-8. Домашній експеримент. Взаємодія харчової соди з лимонною кислотою, соком квашеної капусти, кефіром. Творче завдання Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й опишіть ознаки, що супроводжують їх. Домашній експеримент на вибір: Запаліть сірник. Зваріть яйце. Відріжте шматочок яблука і через годину подивіться, чи змінюється його вигляд. Розкрийте пляшку мінеральної води.Інструкції з проведення дослідів на платформі Moodle http://chemistry.sytes.net/moodle. Що спостерігаєте? Проаналізуйте, чи належать ці явища до хімічних. Якщо належать, то за якими ознаками?

Номер слайду 47

Дякую за увагу! На все добре!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Година Марина Леонiдiвна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
15 березня 2020
Переглядів
5393
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку