Презентація до уроків з теми "Фонетика" дозволить учням поглибити знання про звуки мовлення, засвоїти поняття голосні й приголоснi звуки; сформує вмiння розрiзняти м'якi й пом'якшенi приголоснi, характеризувати вивченi групи звукiв; удосконалити вмiння вимовляти звуки у словах вiдповiдно до орфоепiчних норм.
Творче спостереження. Прочитати текст мовчки. Визначити його основну думку. Дослідити,чим відрізняються звуки г і ґ.ІСТОРІЯ ЛІТЕРИ «Ґ»З давніх-давен, аж до тридцятих років XX століття, українська абет-ка мала дві літери для передачі «г» гортанного (гомоніти, гори, доганя-ти) й зімкненого «ґ», яке вживали в словах переважно іншомовного по-ходження або в діалектних (ґанок, аґрус, інтеліґент, ґелґотати, ґирлиґа,ґвалт). Окремо графічне зображення «ґ» вживали видатні українськікультурні діячі й філологи. Літера «ґ» в українському правописі істо-рично виправдана. Без неї не тільки важко пояснити походження тогочи іншого слова, а часом неможливо навіть розкрити його зміст. Слов-ник української мови, що його впорядкував Борис Грінченко, фіксуємало не двісті п’ятдесят слів, що починаються цією літерою.
ПРО ЛІТЕРУ ҐЛітеру Ґ ґ, яку було вилучено з українського правопису 1933 року, по-вернуто третім виданням «Українського правопису». Нинішній правопис(четверте видання — К.,1993) подає такі слова з літерою Ґ ґ: Аґу, аґукати, аґрус, ґаблище, ґаблі, ґава, ґазда, Ґаздиня, Ґандж,Ґанок, Ґатунок, Ґвалт, Ґвалтувати, Ґеґати, Ґеґекати, Ґедзь, Ґелґотати,Ґерґелі, Ґердан, Ґерґотіти, Ґерлига, (і ґирлиґа), Ґешефт, Ґиґнути, Ґлей(вишневий клей), Ґляґ, Ґніт, Ґоґель-моґель, (і ґоґоль-моґоль), ґоґоши-тися, ґонт, ґонта, ґорґоля, ґорґотати, ґражда, ґрасувати, ґрати (іменник),ґречний, ґринджоли, ґрунт, ґрунь, ґудзик, ґуля, ґуральня, джерґотати,джерґотіти, джиґнути, джиґун, дзиґа, дзиґарі, дзиґлик, дриґати, зиґзаґ,леґінь, мамалиґа, ремиґати, фіґа, фіґлі-міґлі, хуґа, цуґ (цуґом), шваґер,шварґотіти та похідні від них. Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знаньіз базовими
Вправи-кросворди. Вписати букви, які утворюють слова, що відрізняються тільки одним звуком — співвідносним глухим або дзвінким приголосним. Відповідь: міг, міх; жар, шар. Відповідь: кава, ґава; коза, коса.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}гхжш{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}каҐазаса
Записати слова з літерою ґ, що відповідали б поданим значенням.1. У Стародавньому Римі раб або бранець, що мусив битися на смертьіз собі подібним або з дикими звірами на потіху глядачам (ґладіатор)2. Мідна литавра, звуковий інструмент, ударом по якому секундометрист сповіщає про початок і кінець раунда в боксі (ґонґ)3. Напівдорогоцінний камінь червоного або бурого кольору, самоцвіт (ґранат)4. Підземний дух західноєвропейських переказів, вірувань, міфів: карлик, ліліпут, мацюпуля (ґном)Гра «Хто швидше?»
Кінець діло… Мальованим конем далеко… Кожний край має… В умілого і долото ловить… У чуже просо… Добрий пастух не покине… До готового борошна мельник… Люби діло й… Закінчити подані прислів’я. Яку головну думку вони мають? Довідка: хвалить; не заїдеш; звичай; рибу; не суй носа; свого стада; знайдеться; воно тебе полюбить
Задерев’янілий, їжачок, європеєць, жахання, життєлюбний, їдок, зщулювання, кав’ярня, єретик, порядок, моряк, миля, єфрейтор, тюль, поїсти, зілля. Вибірковий словниковий диктант. Записати в зошит тільки ті слова, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки. Розтлумачити незрозумілі слова.
З якої тканини можна зробити набір географічних карт? Як перетворити простий замок у великий будинок? Що необхідно зробити, щоб повільне діяння висипати швидко закінчилося? Мовна вікторина «Хто швидше?» Мовна вікторина «Хто більше?»Записати пари слів, які б різнилися наголосами. Усно ввести їх у прості речення, ускладнені вставними словами. Наприклад: орган — орган
«Продовжи прислів’я»Вода, що тече повз двір … . Вода сильніша … . Вода солодша за … . Вода Дніпрова над усе … . Вода в струмку не буває … . Вода має своє … . Вода м’яка, а камінь … . Вода найчистіша біля … . Довідка: ціни не має; за вогонь; всяке вино; здорова; каламутна; джерело; пробива; витоку. Підкреслити ненаголошені голосні е, и, о в коренях слів. Як перевірити правопис слів з ненаголошеними голосними?
Знайти правильне твердження: а) український алфавіт складається з 38 літер; б) приголосних звуків усього 33; в) звук [й] завжди твердий; г) звуків мовлення всього 38.2. Знайти рядок слів, у яких немає глухих приголосних: а) маєток, журба, їжак; б) сад, куток, додому; в) доїдає, левада; г) княжна, знання, десь. 3. Знайти рядок слів, у якому всі слова мають дзвінкі приголосні: а) чай, море, міна; б) ніколи, земля, листок; в) йод, ферма, лікар; г) дім, лінь, лин. 4. Знайти рядки слів, у яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки: а) явір, м’язи, Юля, моряк; б) журбою, сядь, в’юн, ряд; в) сім’я, м’яч, солов’ї, юрист; г) Юрій, ярок, рядок, мох.
5. Знайти рядки слів, у яких допущені помилки при переносі: а) ві-ю, ро-зказати, зас-телити, гра-йся; б) під-живлення, від-дати, ро-зохотити, див-ний; в) ход-жу, під-золистий, піді-гріти, рай-он; г) Куз-бас, крає-знавство, дав-нього, вози-ти. 6. Знайти рядки слів, у яких неправильно наголошені слова: а) дошка, високо, чорноліс, заспів; б) чотириразовий, мережа, кронистий, засланець; в) чорнослив, чавити, кропива, кулінарія; г) кулінарія, яблуневий, дрова, олень. 7. Знайти рядок слів, у якому всі слова записані за орфографічними правилами: а) тимпература, човен, велитень, учень; б) медок, сердиться, реве, тривога; в) очерет, тимпература, севина; г) серпинь, зелений, летати, систра.
8. Знайти рядок слів, у яких пишеться буква ґ: а) г(ґ)алоша, г(ґ)орло, г(ґ)ризун, ґ(г)абарит; б) г(ґ)арантія, г(ґ)ріх, г(ґ)риф, ґ(г)ава; в) г(ґ)винт, ґ(г)арнір, г(ґ)анок, (г)ґалаґ(г)ан; г) ґ(г)алоша, (ґ)гроза, г(ґ)ромаддя, ґ(г)аґ(г)ара. 9. Знайти правильне твердження: а) голосних звуків усього 10; б) український алфавіт складається з 33 букв; в) усього 9 пар твердих і м’яких приголосних; г) в українському алфавіті всього 22 приголосних звуки. 10. Знайти рядок слів, в якому слова не можна переносити: а) деякий, айстра, діжка; б) гроші, бити, захворіти;в) пшениця, голова, золотий; г) ЛАЗ, м’яч, ірис.
11. Знайти рядок слів, у якому всі слова записані за орфографічними правилами: а) крохмаль, хлопець, солдат, зима; б) пором, пробеває, козак, робота; в) борсук, ведмідь, блищати, легенький; г) коровай, солома, вечірній, періг. 12. Знайти рядок слів, у яких немає дзвінких приголосних: а) береза, пуп’янок, дивина; б) ссати, шишка, косити;в) ім’я, диван, тінь; г) хочете, татусь, кістка.
У повітрі, попискуючи, в…ют…ся над водою ластівки та білокрилі кр…чки, на л…оту хапают… щос… нове. Білі квіти ро…сипало небо. Вода прибувала з в…ликою лют…ю. Не годи м…ні, н…годо, я з н…годами дружу. Пташка красна своїм пір…ям, а людина своїм знан…ям. Добрий чоловік – надійніше кам…яного мосту. Люблю край наш дорогий, що звет…ся Україна.