Сучасна школа – школа життєвої компетентностіДитина – суб'єкт власного життя і успіху. Основними критеріями якості шкільної освіти є освітня мобільність учасників навчально-виховного процесу, їх готовність самореалізуватися в житті Основу освітнього середовища школи складає розумне, творче поєднання освітніх традицій та інновацій, широке впровадження ІКТФілософія освіти ХХІ століття
Закон України «Про освіту» Концепція загальної середньої освіти (2001)Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст.(2002) Національна стратегія розвитку освіти України на період до 2021 року (2013)Державні стандарти загальної початкової освіти (2011) Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» (2016) та інші. Питання з проблеми використання розвивального потенціалу освітнього середовища школи відображені в нормативних освітніх документах
Концепцію освітнього середовища досліджували Г. Васильєв, П. Лернер, М. Лях, В. Ясвін та ін. Проблеми створення освітнього простору розглядаються у працях Є. Бачинської, Б. Єльконіна, С. Гершунського, В. Гинецінського, Б. Сєрікова, І. Фруміна Н. Гонтаровська, О. Гуменюк, В. Мадзігон, А. Каташов та інші науковці вивчали можливості освітнього середовища щодо розвитку особистості. ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОВІДНИХ ВЧЕНИХ
по - перше, це єдність дій навчальних закладів, сім'ї, позашкільних державних та громадських установ, інформаційно-культурного середовища; по-друге, це сукупність матеріальних вимог у відповідності з педагогічними, ергономічними, санітарно-гігієнічними вимогами до навчально-виховного процесу; по-третє, це різноманітний, різнорівневий світ, який оточує людину, формує її уявлення про цей світ, ставлення до людей, довкілля, навколишньої дійсності. ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
фізичне оточення − шкільне приміщення, його дизайн; людський фактор − добір учнів, наповнюваність класів та груп, їх вплив на соціальну поведінку, особливості й успішність учнів, якість підготовки вчителів; програма навчання − новаторський характер змісту програм навчання, технології, стиль і методи навчання, форми навчальної діяльності, характер контролю. СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
НОП – проект, ініційований Мінрегіоном, реалізується спільно з Міністерством освіти і науки України та органами місцевого самоврядування. Його мета - модернізація шкільної інфраструктури, створення умов для надання якісних та доступних освітніх послуг в умовах децентралізації та реформи Нової української школи. Новий освітній простір - це безпечне та доступне освітнє середовище із застосуванням сучасних інформаційно-комунікаційних засобів. Для створення НОП використовуються також новітні технології енергоефективності, дизайну, архітектури будівель, споруд та територій закладів освіти. НОВИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
Це комплекс спеціальних умов, створених для отримання освіти дітьми з обмеженими освітніми потребами та дітьми з нормативним розвитком, із якими вони спільно навчатимуться в одному класі, завдяки матеріально-технічному, навчально-методичному, інформаційному та кадровому забезпеченню, безперешкодному доступу до навчального закладу та переміщення в ньому, яке загалом сприятиме ефективній соціалізації, навчанню, вихованню, розвитку, корекції та реабілітації учнів із обмеженими можливостями здоров’я та не перешкоджатиме навчанню дітей загального розвитку. ІНКЛЮЗИВНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
дитина–головний суб’єкт навчально-виховного процесу, є самодостатньою особистістю; учень має право на освіту й на формування здатності реалізувати себе, розв’язувати освітні та життєві потреби; учитель розвиває свої професійні й особистісні якості як педагог-новатор;керівник забезпечує умови для інноваційної діяльності учня і вчителя; колектив працює у творчому пошуковому режимі на основі діалогу та партнерського співробітництва. ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ІННОВАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА