Самоосвіта передбачає: позитивну мотиваційну активність; виявлення вольових зусиль; наявність цілеспрямованості й самоорганізованості; досягнення високого рівня інтелектуального розвитку; сформованість певної сукупності пізнавальних умінь; досягнення високої самостійності; наявність адекватної самооцінки.
Під час навчального процесу з біології актуальним є використання: Новизни матеріалу, який вивчається. Створення проблемно-пізнавальних ситуацій. Використання прикладів і фактів. Використання різних форм і методів, практичні уміннями і навички Створення умов для самореалізації учнів Розвиток потреби навчатися упродовж життя Виховання конкурентноспроможної щасливої особистості
Сучасна освіта має готувати людину, котра здатна до нестандартних і швидких рішень в надзвичайно глобалізованому і динамічно змінному світі. Тільки інноваційна за своєю сутністю освіта може виховати всебічно розвинену, самостійну, самодостатнью особистість, яка керується в житті власними знаннями і переконаннями.