Основні принципи критичного мислення Головним чином критичному мисленню притаманні такі властивості, як усвідомленість та самовдосконалення. Усього можна виділити 7 головних принципів критичного мислення:усвідомленість;самостійність;рефлексивність (самоаналіз);цілеспрямованість;обґрунтованість;контрольованість;самоорганізованість.
Як розвинути у дитини навички критичного мислення?Привчіть дитину до читання Заохочуйте дитину грати в ігри Ставте відкриті питання. Розвивайте творче мислення. Підводьте підсумки. Навчіть дитину оцінювати інформацію Розвивайте у дитини навички вирішення проблем Заохочуйте цікавість дитини і відповідайте на її питання
Вправи для формування в учнів навички мислити критично Розвиток медіаграмотності школярів. В умовах, коли щодня ми піддаємось справжнім «бомбардуванням» фейкової та неправдивої інформації, особливо вразливою категорією є школярі. Аби навчати їх виявляти небезпечний контент в соцмережах і месенджерах, перевіряти його на достовірність та шукати упередженості пропонуємо використовувати такі прийоми:деконструкція повідомлень;«Бокове» читання;розгорнутий аналіз медіаресурсів;створення різноманітних медіапродуктів;пошук «правди» у рекламі.
"Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися" Одним з дієвих методів критичного мислення є метод "Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися". Його суть полягає в тому, що потрібно заповнити таблицю. У першій колонці необхідно записати все, що вам відомо про тему. Далі потрібно відповісти, що цікаво, корисно, потрібно чи варто дізнатися з обраної теми та заповнити другу колонку. Після ознайомлення з темою заповнюється колонка про те, що дізналися. Після цього підбиваються підсумки та робляться висновки з усіх трьох колонок. Метод розвиває мовленнєві навички, вчить правильно та чітко формулювати власну думку та змушує аналізувати.
Дискусії Обговорення різних тем, використання доказів та аргументів й спільне знаходження оптимального рішення допомагає учням розвивати критичне мислення та здатність висловлювати свої думки. Дискусії можна проводити у вигляді традиційних форм - форуму, симпозиуму, дебатів або круглого столу. А можна й спробувати організувати колективне обговорення нестандартно!
Рольові ігри Будь-який актор, перш ніж зіграти роль, намагається досконало дослідити персонажа, щоб зрозуміти, що мотивує його, керує діями. Тому рольова гра є чудовим способом для формування навички критично мислити. Здатність поставити себе на місце іншої людини, уявити себе в певній ситуації та діяти відповідно до обраної ролі впливає на розвиток аналітичного та творчого начал та дозволяти учням досліджувати та аналізувати різні варіанти дій.
«Порожнє крісло» Цей прийом можна використовувати не лише під час уроку, а й у виховній роботі та під час розв'язання конфліктів, які можуть виникати в учнівському колективі. Із його допомогою можна не лише активізувати роботи учнів, а й навчити їх:швидко орієнтуватися в нестандартних ситуаціях;знаходити альтернативні рішення;оцінювати ефективність рішень;передбачати можливі ризики.
Кубик Блума Це один із популярних практичних прийомів, що навчає учнів самостійно вирішувати проблемні питання, спираючись на здобуті знання і вміння, досвід, спостережливість, логіку і творче мислення. Розробив цей чудо-метод американський учений та психолог-педагог, автор унікальної системи алгоритмів педагогічної діяльності «Таксономія навчальних цілей» Бенджамін Блум. Він об'єднав основні освіті цілі у кілька груп: закріплення та аналіз отриманих знань; емоційний відгук учнів на здобуті знання; використання здобутих знань на практиці.
«Шість капелюхів» Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
«Логічний ланцюжок» Сутність прийому полягає в тому, що при наведенні фактів, правил чи пропозицій вказуються їхні причини, які також мають причини виникнення. Отже, відбувається поступове виявлення першопричин аж до початкової стадії, а весь ланцюжок подій чи фактів побудований у хронологічному порядку. Використання цього прийому допомагає учням структурувати великі обсяги інформації та виводити закономірності явищ та подій, сприяє розвитку уяви, спостережливості та навчає аргументувати власні думки.
«Плакат думок» Цей прийом допомагає створити візуальний звіт про думки та питання учнів, які можна обговорити потім на наступних уроках. Подібна стратегія діє для активізації діяльності учнів, які не схильні брати участь в усній дискусії, та навчає балакучих школярів прислухатися до ідей інших. А тиша та письмо є ефективними інструментами, які здатні допомогти учням більш детально дослідити тему.
«Читацький театр» Ця вправа допоможе не тільки навчити критично мислити, а й сприяє подоланню страху учнів перед публічними виступами. Передбачається, що учні зможуть переосмислити ситуацію, певний історичний чи літературний сценарій, зігравши міні-вистави у довільному форматі. На основі поданого матеріалу демонструється конфлікт, розкривається тема чи передається певне повідомлення. Такий тип роботи доцільно використовувати у процесі вивчення нової теми, на позакласних заходах та тематичних зустрічах, присвячених певним подіям.
«Лицарі Круглого столу» Цей цікавий метод командної роботи фактично імітує зібрання лицарів круглого столу Короля Артура. Він допоможе класу подивитися на одну проблему з різних точок зору, розкрити власні погляди учнів та зробити висновки з групової бесіди. Результат використання такого методу – розширення світогляду школярів шляхом аналізу різних думок.
“Асоціативний кущ” Вправа використовується для «входження» в тему, яка буде розглядатися у подальшому. Цей метод спонукає учнів думати вільно та відкрито стосовно певного предмета, образа, теми, включаючи почуття, емоції, ставлення. Отже, даний метод стимулює нелінійну форму мислення – асоціативне мислення.
"Дерево передбачень" Одним з методів критичного мислення є "Дерево передбачень". Техніка допомагає розвивати усне мовлення та навчає створювати припущення. Читаєте лише заголовок чи назву тексту, а потім намагаєтесь передбачити послідовність подій. На дошці, фліпчарті чи листку зображаєте дерево на якому є стовбур – тема, листки – передбачення та гілки – докази, чому перебіг подій має бути саме таким. Передбачення повинні мати підтвердження. Тож потрібно аргументувати свою думку та обґрунтувати свою позицію.
Використані джерела:https://happymonday.ua/jak-rozvynuty-krytychne-myslennjahttps://childdevelop.com.ua/articles/develop/10331/https://znayshov.com/News/Details/20_pryiomiv_rozvytku_krytychnoho_myslenniahttps://naurok.com.ua/vpravi-rozvivaemo-kritichne-mislennya-v-uchniv-pochatkovih-klasiv-286947.html