Якою має бути сучасна українська освіта?Сучасна українська освіта має відповідати запитам з боку суспільства та особистості, потребам економіки, а також світовим тенденціям. Час змінюється, змінюються діти, змінюються їхні запити, пізнавальні інтереси, їхні можливості, потреби, змінюються завдання і цілі сучасної шкільної освіти.
Нова українська школа. Ключовою реформою Міністерства освіти і науки України щодо удосконалення й осучаснення освітянського процесу стало створення Нової української школи. Основна мета НУШ – створення школи, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у житті, створення основи для неперервної освіти і подальшого розвитку наукового потенціалу.
Реалізація соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі в НУШУ Національній доктрині розвитку освіти України ХХІ століття визначено, що пріоритетним завданням освіти є виховання в учнів відповідального ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших. Саме на реалізацію соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі спрямований курс «Я досліджую світ» в Новій українській школі, метою якого є формування в учнів позитивної мотивації до здорового способу життя, дбайливого ставлення до здоров’я, формування здоров’язберігаючих навичок.
Мета соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузіМетою соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі для загальної середньої освіти є становлення самостійності учня / учениці, його / її соціальної залученості та активності через формування здорового способу життя, розвиток підприємливості, здатності до співпраці в різних середовищах, впевненості в собі та доброчесності для безпеки, добробуту та сталого розвитку.
Основний зміст курсу «Я досліджую світ» представлено у двох Типових освітніх програмах, які створені на основі державного стандарту початкової освіти для 1-2 класів ( І цикл навчання), які затверджено наказом МОН України від 21.03.2018 № 268. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. Типова освітня програма початкової освіти під керівництвом Р. Б. Шияна.
Ранкова зустріч Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів із вчителем. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо і поважно вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її, ставлять свої запитання та коментують. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується обміном щоденними новинами, які зазвичай готує вчитель, щоб представити навчальні завдання дня.
Робота в групах Робота в групах розвиває життєві навички активного слухання, співпереживання, співробітництва, упевненої поведінки і толерантності. Групове обговорення максимально підвищує активність і внесок кожного учня. Обговорення в групах дає змогу більше дізнатися один про одного, стимулює вільний обмін думками, збільшує вірогідність того, що учні краще зрозуміють почуття і позиції інших, більше рахуватимуться з ними.
Опитування думок. Цікавлячись думкою учнів чи проводячи групову дискусію слід пам’ятати про неприпустимість грубого втручання з метою різко заперечити або розкритикувати чиюсь думку. Якщо вчитель не сприйматиме позитивно висловлювання учнів, вони не братимуть участі в обговоренні. Важливо також не поспішати й не вимагати від учнів негайної відповіді на запитання. Діти повинні мати час на роздуми, але не забагато. Для того, щоб уроки проходили жваво, слід підтримувати темп.
Мозковий штурм. Мозковий штурм – метод опитування, за якого приймаються будь – які відповіді учнів щодо обговорюваного питання. На першому етапі учні активно висувають свої ідеї, у тому числі й нереалістичні, фантастичні й нелогічні. Головне завдання – кількість ідей, а не їхня якість. На цьому етапі забороняється оцінювати висунуті ідеї. Кожну пропозицію приймають і записують на дошці чи на аркуші паперу. Другий етап – оцінювання та обговорення ідей, ранжування їх за рівнем значущості, поділ на групи.
Рольова гра. Рольова гра – неформальна постановка, у процесі якої учасники без попередньої підготовки розігрують сценки або ситуації, Вони уявляють себе вигаданими персонажами, які моделюють реальні життєві історії та ситуації. Під час рольової гри учні діють не від свого імені, а демонструють поведінку та висловлюють почуття умовного персонажа. Зазвичай це набагато легше, ніж діяти від себе особисто. Рольова гра є ефективним методом апробації нових моделей поведінки.
Аналіз історій і ситуацій. Аналіз історій і ситуацій – детальний розбір реальної або вигаданої історії, в якій описано, що сталося в житті конкретної людини, групи людей, родини, школи, громади. Це дає змогу учням проаналізувати і обговорити ситуації, з якими вони можуть зіткнутися в реальному житті. Учні аналізують поведінку персонажів, прогнозують, оцінюють наслідки різних варіантів їхньої поведінки.
Дебати. Дебати – це організований процес формулювання і захисту своїх позицій двома чи більше учасниками щодо конкретної проблеми. Мета дебатів – всебічний аналіз і обговорення проблеми, яка не має простого розв’язання. Дебати розвивають життєві навички самоконтролю, критичного мислення, толерантності, адвокації та упевненого відстоювання своєї позиції.
ВИСНОВОК Здоровий спосіб життя є передумовою для розвитку різних сторін життєдіяльності людини, досягнення нею активного довголіття та повноцінного виконання соціальних функцій, для активної участі в трудовій, громадській, сімейно-побутової, дозвільної формах життєдіяльності. Тільки здорова людина має перспективу отримати належну освіту, стати добрим фахівцем, створити сімейний добробут, реалізувати свої кар’єрні та суспільні амбіції.