Драбівський навчально-виховний комплекс "Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені С.В.Васильченка-гімназія" Драбівської селищної ради Черкаської області ФРУКТОВИЙ І ОВОЧЕВИЙ СТРУМ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ В УМОВАХ РОЗВИТКУ STEM-ОСВІТИ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ ПРОВЕДЕНО УЧНЯМИ 3-А КЛАСУ УЧИТЕЛЬ Н.С.ПЕРЕРВА
Мета експерименту: отримати електричний струм із овочів і фруктів Завдання Ознайомити учнів з історією виникнення батарейки. Дати поняття про принцип роботи батарейки. Навчити визначати напругу природних гальванічних елементів. Створити фруктові та овочеві батарейки. Експериментально визначати напругу природних гальванічних елементів. Довести, що споживач струму світлодіод – ГОРИТЬ! Термін виконання – протягом місяця.
З історії батарейки Винайдена більше 200 років тому найперша батарейка працювала саме на основі ФРУКТОВОГО СОКУ! Алессандро Вольта в 1800 році зробив відкриття, зібравши нехитрий пристрій з двох пластин металу (цинк і мідь) і шкіряної прокладки між ними, просоченої лимонним соком. Іменем цього вченого назвали одиницю напруги. « Вольтів стовп» - назва першої в історії батарейки.
Матеріали для створення батарейки Оцинкована пластинка чи провід. Мідна пластинка чи провід . Алюмінієва пластинка чи провід. Дроти від кабелю типу «кручена пара», щоб утворити електричний ланцюг. Вольтметр – прилад для вимірювання напруги. Джерело струму (овочі, фрукти). Споживач струму (світлодіод)
Послідовність роботи Підібрати овочі та фрукти .(Ніяких екзотичних та важкодоступних матеріалів використовувати не будемо!). Зачистити від ізоляції кінці проводів. Занурити електроди в електроліт. На кінцях електродів закріпити дроти. Гальванічний елемент готовий! Виміряти напругу кожного гальванічного елемента, записати у таблицю. Спробувати за допомогою проводів з’єднати всі овочі і фрукти. Підключити світлодіод ( при підключенні необхідно дотримати полярність). ГОРИТЬ!
Опис проведення дослідження Ознайомлення з історією виникнення першої батарейки, засновниками теорії А.Вольта та Л.Гальвані (робота в групах). 1-інформація про А.Вольта; 2-інформація про Л.Гальвані; 3-інформація з вікіпедії; 4- інформація з енциклопедії. Вивчення теоретичного матеріалу по темі (колективно під час уроків). 2. «Мозковий штурм» (робота в групах). Завдання: пояснити фізичні поняття, знання яких допоможуть при проведенні експерименту (див. слайд 7) Навіть старий калькулятор, який вже давно перестав працювати, заробив від фруктово- овочевої батарейки!
4. Складання з елементів конструктора простого електричного кола, закріплення знань, понять (робота в парах, у групах). 5. Перегляд презентації про створення «вольтового стовпа» та найпростішого електричного кола. 6. Гіпотеза . Припущення Доведення Доведіть, що гальванічним елементом можуть бути овочі і фрукти? Яка основна складова їх? (Підказка: електроліт) 7. Зустріч зі спеціалістом по енергетиці (колективна робота). Знайомство з вольтметром, принципом роботи; практичні вправи з видами металів, що проводять струм; схемами пар металів для гальванічного елемента (індивідуально у зошитах).
8. Складання електричного кола із овочів і фруктів.(індивідуально; допомога батьків; у парах). Увага! Переконатися, що у колі протікає електричний струм, спостерігаючи за світлодіодом. Якщо світлодіод не засвітиться: перевірити з’єднання електродів та світлодіода; додати до гальванічного елемента ще кілька овочів та фруктів, аж поки світлодіод не засвітиться.
Результат експерименту Створили гальванічний елемент, використовуючи електроди з різних металів та дротів. Склали електричне коло з гальванічного елемента та світлодіода. Переконалися, що в колі протікає електричний струм, оскільки світлодіод засвітився. Отже, створений гальванічний елемент працює!
Оцінка результатів робіт, релаксація Чи вдалося отримати електричний струм з овочів і фруктів? Як по-іншому можна їх назвати в електричному колі? Що таке електроліт, яке відношення має до гальванічних елементів? Чи з першого досліду засвітився світлодіод? Ваші дії, якщо світлодіод не горів. Хто допомагав вам у проведенні експерименту? Які почуття викликав останній момент експерименту, коли: А) світлодіод засвітився; Б) світлодіод не засвітився? 8. Якими шляхами Ви досягали мети? 9.Як Ви думаєте, де було б вам легше працювати: А) індивідуально; Б) у групі? В)у парі? Г) у команді? Поясніть