«СТАРА ДРАМА»«НОВА ДРАМА»У житті особистості в суспільствіКонфлікти духовності, ідейності (внутрішній психологізм)Неординарна особистість. Важливі всі, характерніНе дає одностайної відповідіУ житті героїв. Конфлікт героїв між собою(зовнішній характер)Узагальнений тип людей. Головні й другорядні, позитивні та негативні, неоднозначніВідображає дійсність, зображує духовні пошуки, моралізує, дає власну оцінку, спонукає усвідомити проблему. ТРАГЕДІЯЦЕНТР УВАГИГЕРОЇПЕРСОНАЖІАВТОРВідмінності
У новому театрі їх вимова, інтонації наблизилися до розмовних, стали природнішими, простішими, що мало також створювати ефект живого реального життя на сценіЗав’язка — розвиток дії — кульмінація — дискусія. Відкритий, незавершений, спонукає до суперечок, роздумів. Вирізнялась підкресленістю, пафосністю у відтворенні емоцій, виконавці ролей промовляли добре поставленими голосами, гучно, особливо часто зі співучими штучними інтонаціями. Зав’язка — розвиток дії — кульмінація — розв’язка. Завершений розв’язкою. АКТОРСЬКА ГРАБУДОВАФІНАЛВідмінності«СТАРА ДРАМА»«НОВА ДРАМА»
Синкретичний — трагікомедія. Переживає разом з героєм, продовжує думати над проблемою й після спектаклю. Г. Ібсен (Норвегія),М. Метерлінк (Бельгія),А. Чехов (Росія)Б. Шоу (Англія)Трагедія, комедія, драма. СпоглядаєЕсхіл,В. Шекспір,Мольєр. ЖАНРГЛЯДАЧПРЕДСТАВНИКИВідмінності«СТАРА ДРАМА»«НОВА ДРАМА»
Народився в норвезькому містечку Шієні в родині заможного комерсанта. Коли хлопчикові було 8 років, батько розорився і для родини настали скрутні часи. У 16 років Генрік починає самостійне життя учнем аптекаря, саме тоді він починає писати перші вірші. Генрік мріє стати лікарем, готується до вступних іспитів, але захоплюється театром і полишає навчання назавжди. Завдяки публікації п’єс «Катиліна» та «Богатирський курган» Генрік Ібсен у 24 роки отримує посаду драматурга, режисера та художнього керівника норвезького театру в Бергені. Генрік Ібсен «Ляльковий дім» Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство*
стає професійним літераторомочолює столичний норвезький театр, але керівництво театру було незадоволено, бо його п’єси були провальними.виїхав за кордон,де й прожив у Римі, Дрездені та Мюнхені до 1891 року. Подорожуючи світом, Ібсен робить дорожні замітки, які потім успішно видає. Всесвітньо відомим Ібсена зробили написані ним у той період твори «Ляльковий дім», «Пер Гюнт» та «Підпори суспільства».185018571864
ІІІІІНаціонально - романтичний Проблематика боротьби Норвегії за незалежність, її героїчної минувшини. «Іванова ніч»Реалістичний Проблематика: брехлива, подвійна мораль суспільства. «Бранд», «Пер Гюнт», «Ляльковий дім»Психологічне осмислення життя Герої Ібсена високоморальні, сповідують прекрасні ідеали. «Дика качка», «Жінка з моря»1848 – 1864І1865 – 18841885 – 1900 Три періоди творчостіГ. Ібсена*
В Норвегії вручають національну Премію Ібсена за внесок у розвиток драматургіїЗаснована Міжнародна премія Ібсена. У місті Шієн діє Театр Ібсена. Від прізвища письменника походить назва нового літературного явища – «ібсенізм»З 1886з 2008 Пам’ятник Ібсену перед національним театром у місті Осло
Ібсенізм Теоретико-літературні поняттяособливість творчого методу, що полягає в показі трагізму життя через психологічні колізії, поєднання зовнішньої та внутрішньої дії, філософському осягненні дійсності, широкому використанні підтексту, символіки. Аналітична п'єсадрама, події якої є результатом того, що відбулося до початку твору. Така п'єса, по суті, є своєрідним розслідуванням таємниць минулого героїв. Соціально-психологічна драмановий жанр реалістичного театру кінця XIX - початку XX ст., який у драматургічній формі втілює основні художні принципи реалізму, зокрема принцип глибокого та неупередженого вивчення психології драматичного персонажа як типового вияву суспільного впливу на характер і вчинки людини.
Сюжет твору. Пригадаймо: Дія відбувається в будинку Хельмера перед Різдвом. Нора повертається з міста з подарунками для сім’ї, чоловік докоряє їй у марнотратстві: він лише недавно отримав посаду директора банку, і платню йому підвищать тільки через три місяці, а жити в борг для нього абсолютно неприйнятно. Нора, «марнотратчиця», «пташка», «білочка», як кличе її Торвальд, у відповідь тільки віджартовується, вона виглядає безтурботною й легковажною..
Сюжет твору. Пригадаймо: Приїжджає давня подруга Нори фру Лінне: після смерті чоловіка вона залишилася без засобів до існування і змушена шукати роботу. Нора розповідає їй, що, коли Торвальд був хворий, їй довелося зайняти грошей, щоб за порадою лікарів відвезти його на рік до Італії. Тепер вона змушена виплачувати борг, але розповісти про це Хельмеру не може: він думає, що гроші позичив батько Нори. Тепер вона змушена відмовляти собі у всьому і займатися дрібним підробітком.
Сюжет твору. Пригадаймо: У цей час до Хельмер приходить Крогстад – саме в нього Нора позичила гроші. Хельмер позбавив Крогстада місця в банку, і тепер той просить Нору вплинути на чоловіка, погрожуючи їй викриттям. До того ж Нора підробила підпис батька на векселі, і Крогстад знає про це.
Сюжет твору. Пригадаймо: Нора чесно намагається умовити чоловіка залишити Крогстада, але той не погоджується, до того ж на це місце він уже взяв фру Лінне. Зрозумівши, що нічого не вийшло, Крогстад залишає в поштовій скриньці лист для Торвальда, в якому описує ситуацію з боргом Нори. Нора вигадує всілякі приводи, щоб не пустити Торвальда до поштової скриньки.
Сюжет твору. Пригадаймо: Фру Лінне, прагнучи допомогти Норі, відправляється до Крогстаду: виявляється, колись вони любили одне одного, але вона вийшла заміж за іншого, більш забезпеченого. Тепер фру Лінне пропонує «протягнути один одному руки»: їй хочеться жити заради когось. Крогстад щасливий і готовий навіть забрати свій лист, але фру Лінне вмовляє його не робити цього: вона вважає, що таємниця повинна розкритися.
Сюжет твору. Пригадаймо: Торвальд і Нора повертаються з різдвяної вечірки, і нещасливий лист нарешті витягується з ящика. Торвальд розгніваний, він називає дружину лицеміркою, брехухою, злочинницею, каже, що не довірить їй виховання дітей. Тут же служниця приносить ще один лист: Крогстад повернув розписку Нори. Торвальд щасливий, Нора для нього знову перетворюється на «невсипущу-пташку», «голубку».
Сюжет твору. Пригадаймо: Однак Нора заявляє йому, що йде з дому: «Я була тут твоєї лялечкою-дружиною, як вдома у тата була татовою лялечкою-дочкою <…> Я думаю, що перш за все я людина, так само, як і ти, або повинна постаратися стати людиною <…> я не можу більше задовольнятися тим, що говорить більшість і що говориться в книгах. Мені треба самій подумати про ці речі і спробувати розібратися в них ».
Соціально-психологічна драма змалювання високоінтелектуальних людських характерів, складних переживань; уваги з побутових обставин переноситься на психологію персонажів. П’єса «Ляльковий дім»це класичний зразок соціально – психологічної драми, драми про дім, сім’ю, людей, які прожили разом багато років, але так і не змогли стати щасливими. В основі сюжету – реальний факт, що був засвідчений у данському містечку. Прототип Нори – Лаура Кілер, яка стала жертвою через консервативні погляди суспільства. На відміну від Лаури, Нора сама йде з дому, сама протиставляє себе суспільству. Це її свідоме рішення.«Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма*
Які слова вживає Торвальд у спілкуванні з Норою: Згадаймо:“білочка”, “пташечка”, “маленька крутійко”, “маленька дивачка”, “любий жайвороночку”, “ласунка”, “моя бідолашечко”. Усі ці назви тварин, слова на кшталт “маленька” й “бідолашечка”, зменшено-пестливих форм ставлять Нору в позицію незрілої особистості. І це було нормою сприйняття жінок у тогочасному суспільстві.**
Які слова вживає Торвальд у спілкуванні з Норою: Згадаймо:“білочка”, “пташечка”, “маленька крутійко”, “маленька дивачка”, “любий жайвороночку”, “ласунка”, “моя бідолашечко”. Усі ці назви тварин, слова на кшталт “маленька” й “бідолашечка”, зменшено-пестливих форм ставлять Нору в позицію незрілої особистості. І це було нормою сприйняття жінок у тогочасному суспільстві.**
“Ляльковий дім” — це твір не тільки про жіноче питання на межі ХІХ і ХХ століття. Важливо підкреслити, щовідкритий урокІбсен “Ляльковий дім”Г. Зиза. Це твір взагалі про зміни в людині, про важливість права на особистісну свободу, про бунт особистості проти лицемірних правил суспільства. І тому ця драма не втрачає актуальності.
заклик до збереження сімейних і відновлення загальнолюдських цінностейІДЕЯпроблема моральної відповідальності людини за свій вибір і за інших людей; «втрати ілюзій» під впливом обставин; істинних і фальшивих ідеалів і цінностей; проблема жіночої емансипації. ПРОБЛЕМАТИКАЛяльковий діманаліз твору (паспорт)«
За жанром «Ляльковий дім» — це соціально-психологічна драма.*Нора має абсолютно природне бажання — врятувати свого чоловіка, врятувати сім’ю. Але соціальні умови — становище жінки в тогочасному суспільстві — не дають можливості їй цього зробити. І за вчинок, здійснений із найкращих міркувань, вона має бути покарана. Наприкінці п’єси Нора поставить запитання. Цитата. «Мені треба вияснити собі, хто правий – суспільство чи я».
Соціальний конфлікт поступово переходить у сферу психології*соціальнийзіткнення природних людських прагнень з нелюдськими, застиглими догмами суспільства; сюжетний – таємниця і «кримінальний» учинок Нори як несвідомий виклик буржуазному життєустрою, його законам;психологічний«пробудження» і духовна боротьба Нори, її бажання по- справжньому розібратися в житті, усвідомити себе як особистість.
Конфлікт*соціальнийзіткнення природних людських прагнень з нелюдськими, застиглими догмами суспільства; сюжетний – таємниця і «кримінальний» учинок Нори як несвідомий виклик буржуазному життєустрою, його законам;психологічний«пробудження» і духовна боротьба Нори, її бажання по- справжньому розібратися в житті, усвідомити себе як особистість. Особливості композиції.(3 дії) П’єса має аналітичну композицію, що означає послідовне розкриття внутрішнього неблагополуччя і трагізму, які приховані під зовні пристойною оболонкою. Так поступово осягається внутрішня суть сімейного життя Хельмерів, на перший погляд, щасливого, але заснованого на неправді й егоїзмі. Дія починається із зображення ілюзії щастя і закінчується його поразкою.
Елементи сюжетуаналіз твору (паспорт)«відкритий урокІбсен “Ляльковий дім”Г. Зиза. Переддень Різдва. Хельмер призначений директором Акціонерного банку. Нора весела, безтурботна й щаслива. ЕКСПОЗИЦІЯ: Поява Христини (давньої подруги Нори), а потім Крогстада у Хельмерів. Христина за допомогою Нори одержує роботу в банку, а Крогстад з вини Торвальда її втрачає. Крогстад вимагає, щоб Нора вплинула на чоловіка. ЗАВ’ЯЗКА:
Елементи сюжетуаналіз твору (паспорт)«відкритий урокІбсен “Ляльковий дім”Г. ЗизаІдейна дискусія між подружжям. Нора заявляє про своє право самостійно мислити, а не приймати усе на віру, робити вибір, а не жити за чиїмись правилами, вільно висловлювати свої погляди, а не залежати від чужих думок. КУЛЬМІНАЦІЯ. Відкритий фінал. Щоб знайти себе і «стати особистістю», Нора залишає будинок і дітей. РОЗВ’ЯЗКА.
Головні героїаналіз твору (паспорт)«відкритий урокІбсен “Ляльковий дім”Г. Зиза. Христина Лінне. Усе втратила, розуміє, що щастя – жити хоча бі заради кого – небудь. Сама з Крогстадом її життя Нільсзмінюється) на краще). Нільс Крогстад Дрібний чиновник, морально спустошена людина. Кохання пробуджує у ньому сумління та великодушність, і у фіналі п’єси він знаходить родинний затишок поруч із Крістіною. Доктор Ранкбув другом родини, усе життя кохав Нору. Він є прикладом справжньої дружби та любовіТорвальд Хельмердля Торвальда Нора – красивий додаток до інтер’єру. Він ставиться до неї як до нижчої істоти, що потребує його заступництва й керівництва. Він не дякує за порятунок і за ту працю, за ті переживання, які вона приховувала вісім років, щоб не уразити його самолюбство, він – «прощає»!
це п’єси про людську душу,у яких йдеться про трагічну боротьбу особистості за власний духовний світ.драматург істотно збагатив коло тем:соціальні проблеми, становище жінок у суспільстві, спадкові хвороби, влада грошей.у п’єсах «нової драми» немає чіткої межі між трагедією і комедією.композиція п'єс має інтелектуально-аналітичний характер,аналітизм композиції полягає в тому, що майже всі п'єси розпочинаються показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчуються катастрофою. Інтелектуальні тому, що завершуються осмисленням персонажами власного життя.«Нова драма» Г. Ібсена:*
незавершена кінцівка — найвидатніший внесок «нової драми» Ібсена у світову драматургію. Тут конфлікт не вичерпується після завершення дії. У «Ляльковому домі» розв'язка не є вирішенням проблем, а є їхньою постановкою. Відкритість фіналу відповідає вимогам проблемного театру, який створив Ібсен.«Нова драма» Г. Ібсена:*
Втілення рис «нової драми» в «Ляльковому домі»«п’єси про людську душу, у яких йдеться про трагічну боротьбу особистості за власний духовний світ. Нова драма. Генріка Ібсенау п’єсах «нової драми» немає чіткої межі між трагедією і комедієюдраматург істотно збагатив коло тем: соціальні проблеми, становище жінок у суспільстві, спадкові хвороби, влада грошейнезавершена кінцівка — найвидатніший внесок «нової драми» Ібсена у світову драматургію. Композиція п’єси має інтелектуально-аналітичний характер
Чому п’єса Г. Ібсена має назву «Ляльковий дім»?Тестові завдання:відкритий урокІбсен “Ляльковий дім”Г. Зизаа) Так називається маєток Хельмерівб) господар будинку збирав колекцію ляльокв) для Нори все, що пов’язано з ляльками, дитинством, було символом щасливого життя, а в цьому домі вона була щасливоюг) світ, у якому жила Нора в цьому домі, був несправжній, ілюзорний10.
Знайдіть помилкове твердження: «П’єси Г. Ібсена називають інтелектуально – аналітичними», бо: Тестові завдання:відкритий урокІбсен “Ляльковий дім”Г. Зизаа) композиція п’єс покликана розкривати суспільні суперечності, проблеми, на які має відповісти собі глядач;б) його герої є інтелектуальні;в) герої п’єс аналізують своє життя, осмислюють стосунки зі світом.12.