Я. Стельмах «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера». Характеристика образів Сергія і Митька. Урок підготувала вчителька української мови та літератури. Тетяна Миколаївна Власенко
Номер слайду 2
Мета:➖розкрити значимість образів Сергія і Митька у творі, їх роль у розкритті ідейного змісту повісті; ➖з’ясувати кульмінаційний момент твору; розвивати творчу уяву, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість;➖вміння грамотно і послідовно висловлювати власні думки, судження; формувати кругозір; ➖виховувати почуття любові до краси рідного краю, книги — мудрості життя, повагу до творчості Я. Стельмаха; ➖позитивні риси характеру на прикладі головних героїв твору.
Номер слайду 3
Що зумовило хлопців змінити власне ставлення до пізнання зоології?І. Організаційний моментІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями:• Що єднає Сергія і Митька — друзів-шестикласників?(Вік, інтереси, поведінка, риси характеру)•Чому хлопців захоплюють різноманітні пригодницькі ситуації?•Як, на ваш погляд, автор ставиться до своїх героїв? Свої думки обґрунтуйте. •Чому Я. Стельмах обирає у своєму творі головними героями школярів? •Чим вам подобаються Сергій і Митько? Які риси характеру, поведінки ви б «позичили» у хлопців?
Номер слайду 4
ЕПІГРАФ: Вилучити із життя дружбу — значить позбавити себе сонячного світла. Цицеронr
Номер слайду 5
Робота над ІX розділом твору. Тема: здійснення мрії Сергія і Митька — спостереження хлопців за Митькозавром закінчилося успішно, його було виявлено.Ідея: уславлення дружби, взаєморозуміння, наполегливості у прагненні подолати будь-які труднощі (Сергій і Митько); засудження хвалькуватості, хитрості, улесливості (Василь Трош). Основна думка:а) те, що було таємним, стає відомим;б) намагання Василем ошукати, налякати Сергія і Митька посприялотому, що друзі захопилися зоологією і виявили брехуна.
Номер слайду 6
ОБГОВОРЕННЯ СЮЖЕТУ
Номер слайду 7
•З чим був пов’язаний сум хлопців-дослідників?(Митькозавр тривалий час не подавав про себе жодних ознак)•Яке лихо трапилося у дядька Гната? З чим воно було пов’язано?•Яку думку висловила бабуся про хлопців, які в неї відпочивали?(«Тихі, сумирні, слухняні, посидючі. А книжки як люблять... Це ж щастя — таких діточок мати»)
Номер слайду 8
Опишіть чудовисько, яке хлопці зненацька побачили.(«Водою пливло щось надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне... На поверхні видніла лише голова, але що то була за голова!.. Ось потвора повернулась до нас, і блимнули червонясто два великих ока. Між ними стирчав хижий ріг. З напіврозкритої пащі виглядали гостренні білі зуби...»)
Номер слайду 9
З чим було пов’язано те, що хлопці не злякалися потвори?Чому Митько допоміг Василю? Чим пояснити його вчинок?Чим би міг закінчитися «маскарад» для Василя?Чому хлопці вирішили не «вибивати Василеві бубни», а подякували йому?
Номер слайду 10
План характеристики образів. Характеристика образів Сергія і Митька1) Дмитро Омельчук і Сергій Стеценко — звичайні школярі-шестикласники.2) Риси характеру хлопців:а) чемність і доброта; б) мужність і винахідливість;в) повага до батьків і людей похилого віку;г) наполегливість і довіра; д) на зло відповідають добром.
Номер слайду 11
Характеристика образів Сергія і Митька. План характеристики образів3) Здібності героїв:а) любов до книги; б) прагнення пізнати багато цікавого;в) надання допомоги тому, хто її потребує;г) вміння орієнтуватися у природному довкіллі;д) мрія про славу.4) Дослідження хлопців не були марними.5) Значення образів Сергія і Митька для сучасного школяра.
Номер слайду 12
КОМПОЗИЦІЯ ІX РОЗДІЛУr
Номер слайду 13
Бесіда за питаннями. Що свідчить про те, що Сергій з Митьком мають велике бажання пізнати світ, історичне минуле?Як Сергій з Митьком ставилися до бабусі, мешканців села? У чому це виявилося?У чому виявляється любов хлопців до природи, довкілля? Як вони сприймають красу лісу, озера?Чому Сергій з Митьком мріяли про власну славу? Як це характеризує героїв?Як поводять себе друзі, перебуваючи у складних ситуаціях?
Номер слайду 14
Бесіда за питаннями. Що дає підставі стверджувати про доброту, чуйність хлопців у стосунках з Василем Трошем? Чому Сергій з Митьком не намагаються помститися Василеві?Чим повчальні образи Сергія і Митька для кожного із вас?
Номер слайду 15
Підсумок уроку. Повість Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» розповідає про веселі, незвичайні, таємничі пригоди Сергія та Митька. Історія розпочинається з того, що учні шостого класу одержали від учительки ботаніки завдання на літо — зібрати колекцію комах, а замість цього почали полювати на страшного Митькозавра. Наприкінці твору той виявився простим хлопцем Василем, який вирішив розіграти двох друзів. За веселим пригодницьким характером оповіді і бажання оспівати справжню дружбу ця повість нагадує трилогію В. Нестайка «Тореадори з Васюківки».
Номер слайду 16
Напишіть міні-твір “Чи хотіли б ви відпочивати влітку так, як Сергій з Митьком? Щоб ви ще порадили хлопцям стосовно їх дозвілля на канікулах?”Домашнє завдання