Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. Оповідання «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька.

Про матеріал
Конспект уроку "Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. Оповідання «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя й пригоди, стосунки з однолітками" (6 клас)
Перегляд файлу

Тема уроку: Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. Оповідання «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного  хлопчика Федька, його життя й пригоди, стосунки з однолітками (6 клас)

Очікувані результати:

Предметні компетентності:

  •    розповідає цікаві епізоди з життя письменника;
  •    знає зміст оповідання; виразно і вдумливо читає епізоди, що найбільше вражають;
  •    аналізує епічний твір;
  •    порівнюють свою поведінку в певних ситуаціях із поведінкою літературних героїв.

Ключові компетентності:

  •    висловлює своє ставлення до літературних героїв;
  •    визначає причинно-наслідкові зв’язки між фактами і явищами;
  •    пропонує алгоритм дій;
  •    спілкування державною мовою;
  •    уміння вчитися впродовж життя.

Емоційно-оцінне ставлення:

  •    усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: засвоєння  нових  знань і  розвитку  на  їх  основі  вмінь  і  навичок

Обладнання: портрет В. Винниченка, збірки творів,  презентація.

Епіграф уроку:

Дива трапляються тільки в дитинстві.
Владислав Гжегорчик

План уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

1.2. Рефлексія

Афірмація «Я на уроці літератури»ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

2.2. Робота в зошитах

2.3. Оголошення мети уроку

2.4. Робота з епіграфом

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок

3.1. Робота з портретом

3.2. Розповідь про письменника

3.3. Словникова робота

3.4. Робота з текстом твору

3.5. Бесіда за змістом прочитаного

IV. Підсумок уроку

4.1. Підсумкове слово вчителя

4.2. Оцінювання з мотивацією

4.3. Робота з епіграфом

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

   Успіхом для письменника є інтерес до його творів, а якщо йому, молодому, побажали успіху відомі літератори – це перший крок до визнання, а відтак і слави.

1.2. Рефлексія (постановка запитань/бліц опитування)

Дайте відповіді на такі запитання.

  • Які оповідання про дітей ви вивчали в п’ятому класі? Чим вони вам запам’яталися?
  • Чим оповідання про дітей близькі вам? Власні думки вмотивуйте.
  • Які риси характеру в людині ви поважаєте, а які засуджуєте?
  • Які зміни ви помітили у власному становленні як особистості?

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

Сьогодні ми відкриватимемо для себе Володимира Винниченка, до якого успіх прийшов на початку ХХ століття. Його твори були особливо популярними серед молоді. Видатний письменник Михайло Коцюбинський писав: «Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь ідуть розмови? Про Винниченка. Кого купують? Знов Винниченка» Іван Франко та Леся Українка теж давали схвальні відгуки про його творчість.

Тому сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про В. Винниченка та про пригоди героя твору «Федько-халамидник».

Тема уроку: Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. Оповідання «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного  хлопчика Федька, його життя й пригоди, стосунки з однолітками.

2.2. Робота в зошитах

Розгорніть зошити, запишіть, будь ласка, дату, класна робота і тему нашого сьогоднішнього уроку.

2.3. Оголошення мети уроку

На сьогоднішньому уроці  ми розпочнем роботу над творчістю В. Винниченка; добре будете знати зміст прочитаного оповідання, основні риси вдачі дійових осіб, оцінювати життєві позиції персонажів та висловлювати своє ставлення до зображуваного, проводити аналогії з сучасним життям. А головне, вийшовши з уроку, зможете зрозуміти людську сутність Федька й усвідомити, що життя – це найбільша цінність, дарована Богом.

2.4. Робота з епіграфом

Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова? (Звернути увагу на автора вислову)

Дива трапляються тільки в дитинстві.
Владислав Гжегорчик

Протягом уроку ми ще звернемося до епіграфа

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок

3.1. Робота з портретом

Зверніть увагу на портрет, який розміщено на дошці. Можливо ви знаєте хто на ньому зображений?

3.2.  Розповідь учителя про письменника

   Народився Володимир Винниченко 27 липня 1880 року в Херсонській губернії Єлисаветградського повіту (тепер Кіровоградська область).

Улюблені місця розваг малого Володі були річка Інгул та Вали старої фортеці. Гралися в ґудзики запускали голубів, купалися, шукали пташині гнізда і скарби, взимку каталися на ковзанах. Деякі з цих розваг були досить ризиковані. Перепливаючи якось ставок Володимир ледь не втопився, але був урятований. Іншого разу мчав на коні попереду табуна, кінь чогось злякався і скинув малого. Ще була подорож на ковзанах по льоду річки багато кілометрів довжиною.

   Володимир мав гарну пам’ять, рано навчився читати. Для свого віку був дуже сильним рішучим, упертим, тому сусідські діти його слухалися і навіть побоювалися. Надзвичайно любив волю. Відзначався гордістю, сміливістю, непередбачуваністю, незалежністю у вчинках і правдолюбством.

Володимира Винниченка, який народився на Херсонщині (нині Кіровоградщина). Його перу належить близько 50 оповідань, 15 романів, 20 п’єс.

    Через політичні переслідування Володимиру Винниченку довелося виїхати за кордон. До кінця життя він був змушений жити у Франції. За радянських часів його твори заборонялися і тільки тепер повертаються до читачів.

     Свій перший літературний твір В. Винниченко написав у 14 років. Це була поема про Запорозьку Січ, за яку автор, як він сам згадував, «дістав перше політичне ув’язнення в гімназії (тиждень тюремного карцеру)».

    Перше знайомство читачів з Федьком- халамидником відбулося ще 1912 р., коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети «Рада».  Федько не такий, як усі. Він заводій, дитячий «отаман». «Спокій був його ворогом», - сказано про Федька в авторській ремарці. І це справді так. Хлопчик любить влаштовувати ризиковані розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту, винахідливості й тієї надійності, яка, власне, й робить його ватажком!

    В. Винниченко любив показувати своїх персонажів у ризикованих ситуаціях, доводячи кульмінацію до тієї точки, коли починається балансування між життям і смертю. Йому близькі маленькі «зухи» (відчайдухи, «халамидники», дитячі ватаги – «чудні», «кумедні», незрозумілі для свого оточення).

3.3. Словникова робота

Зробити наголоси!

Халамидник – бешкетник, пустун, урвитель.

Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.

Розсотувати – розмочувати, розкручувати.

Набакир – набік.

Проскура – церковний хлібець.

Ринва – труба або жолоб для стікання води.

Пацати – ляскати по воді.

Випещені – доглянуті.

Шворка – тонкий мотузок.

3.4. Робота з текстом твору

Відкриємо підручник на ст… почитаємо роботу над твором…

І назва твору

3.5. Бесіда за змістом прочитаного

- Які враження виникли і вас після того, коли прочитали цю частину оповідання? Що вас захопило, а що викликало негативне ставлення?

Про що розповідається

- Хто є головним героєм у творі? Яке у вас ставлення до нього?

- Чим відрізнявся Федько від ровесників. Поясніть слова: «наче біс якийсь сидів у хлопцеві». Чи мали підстави товариші боятися Федька?

- Якими були забави міської дітвори? Чи цікаво жилося колись вашим ровесникам? Віднайдіть слова, котрі засвідчують, що автор теж колись у дитинстві любив пускати змія і це дуже красиве видовище.

- Ви б хотіли мати такого товариша як Федько? Він не боїться погроз, каміння, того, що хлопців багато; та й ті що шпурляють каміння у Федька, побоюються його. У чому ж річ?

- Який вчинок халамидника важко пояснити? Чому він віддає змія, коли хлопці цього не чикають?

Подальше розгортання подій ви зможете дізнатися прочитавши твір вдома

IV. Підсумок уроку

4.1. Підсумкове слово вчителя

Вставити власне слово!!!

Проаналізуйте свою поведінку й поводьтеся завжди так, як радив великий педагог В. Сухомлинський:

«Умій відчувати поруч із собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою не завдавай людині болю, образи, хвилювання. Умій виховатися так , щоб ти «не сипав сіль» на чужі болючі рани, щоб гучно не ступав брудними чобітьми там, де треба затамувати подих; щоб не вривався в двері, коли треба тихенько, на пальчиках ,зайти в кімнату, щоб не сміявся тоді, коли всім сумно».

4.2. Робота з епіграфом

Прочитайте ще раз епіграф. Як ви вважаєте, яким чином ці слова стосуються твору?

 4.3. Оцінювання з мотивацією

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Домашнім завданням вам буде прочитати оповідання «Федько-халамидник». + сторінки

За бажанням створіть ілюстрацію до улюбленого епізоду твору, складіть ребуси до твору (3 шт.).

 

 

Література до уроку:

1. Навчальна програма для загальноосвітніх шкіл 5-9 класи з української літератури / авторський колектив Р. Мовчан, К. Таранік-Ткачук, М. Бондар та ін. / затверджено наказом МОН від 07. 06. 2017 року.

2. https://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/49461/

3. https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-volodimir-vinnichenko-fedko-halamidnik-cikava-istoriya-z-zhittya-pismennika-hudozhnya-rozpovid-pro-divovizhnogo-hlopchika-fedka-yogo-zhittya-i-prigodi-stosunki-z-od-36967.html

4. Мацевко Л. Засоби характеротворення в малій прозі Володимира Винниченка// Дивослово. – 2000. — № 4. – С. 11 – 14.

5. Костюк Г. Володимир Винниченко – моляр// Дивослово. – 2000. — № 7. – С. 2 – 5.

6. Панченко В. Слово про Винниченка// Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2000. — № 1. – С. 32 – 35.

7. Авраменко О. М. / Українська література: підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / О.М. Авраменко – К.: Грамота, 20014. – 264 с.: іл..

docx
Додано
7 вересня 2021
Переглядів
1908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку