Корозія щорічно знищує 10% всього добутого за рік заліза. Людство в пошуках ефективного захисту від цього явища. Існують різні способи захисту. Ця розробка покаже, як це можна зробити в домашніх умовах
ХІМІЧНИЙ МЕТОД ЗАХИСТУ МЕТАЛІВАвтор: Толстов Олексій Володимирович,учень 11-Б класу Березанського ліцею №3 Березанської міської ради. Броварського району. Київської області Науковий керівник: Маховський Микола Володимирович,учитель хімії та біологіїБерезанського ліцею №3 Березанської міської ради Броварського району. Київської області
Номер слайду 2
Що таке корозія та як яким чином можна захистити від неї метали?
Номер слайду 3
Актуальність Від корозії страждають металеві механізми, обладнання, будівельні елементи та інша металева продукція, тому важливо захищати вироби від зазначених умов й запобігати їх руйнуванню. Через малу вартість реактивів, ці методи можливі у використанні й для пересічної людини. Наприклад, отриманий в результаті роботи шар, можна наносити на невеликі металеві деталі задля запобігання їх корозії. Результати цієї роботи можна буде використовувати у інженерній та машинобудівній галузях, техніці, архітектурі, побуті.
Номер слайду 4
Дослідження Тестовий дослід полягає у перевірці можливості практичної реалізації 1-го досліду.1 дослід: Реакція Купрум (ІІ) сульфату й заліза утворює захисний шар. Це реакція заміщення. Більш активний метал заміщує мідь у розчині Купрум (ІІ) сульфату, а атом міді осаджується на зразку: Cu. SO4 + Fe = Fe. SO4 + Cu. У такому разі захисний покрив матиме склад із атомів більш пасивного, а отже й більш стійкого металу – міді.2 дослід: Також можна використати метод окиснення верхнього шару заліза до оксиду, окисно-відновною реакцією, що протікає за участі Купрум (ІІ) сульфату й Натрій хлориду. Верхній шар заліза, що перетворився на оксид, захистить метал від іржавіння. Cu. SO4 + 2 Na. Cl + 4 Fe + 3 O2 = 2 Fe2 O3 + Na2 SO4 + Cu. Cl2
Номер слайду 5
Тестовий дослід 1 с. після занурення. Початок почорніння цвяха (цей умовний етап завершився через 4-5 с, коли чорна плівка повністтю вкрила цвях.≈24 години після занурення. Цвях покрився розпушеним шаром міді, такий шар буде сповзати з цвяха. Це стан цвяха пред вийманням його з розчину. Цвях після досліду
Номер слайду 6
Проведення досліду. Проводимо попередні вимірювання для обох дослідів. Готуємо розчині згідно теоретичним даним й обрахункам пропорцій. Фільтруємо розчини. Готуємо цвяхи: Очищуємо, прив`язуємо вапняною ниткою до вушної палички. Занурюємо у розчин й чекаємо приблизно 6 год. Дістаємо, осушуємо, змащуємо оливковою оливою.
Номер слайду 7
Розчини до початку фільтрування. Спостерігаємо нерозчинні домішки, що потребують фільтрування
Номер слайду 8
Основний дослід Цвяхи через 30с після занурення. Формування чорного шару закінчилось приблизно через 5с. від початку досліду й почала утворюватися мідь. На цьому етапі отримуємо тонкий шар міді. Якщо реакцію припинити отримаємо оміднений цвях. Цвяхи через 4год. 18хв. після занурення. Сформувався пухкий шар міді. Цвяхи витягуються з розчину. Цвях після досліду
Номер слайду 9
Утилізація Побічними продуктами хімічно процесу є сіль Ферум (ІІ) сульфат та металічна мідь, яка осідає у вигляді пухкого шару і легко відділяється від цвяха. Отриману сіль можна досить легко перевести в кристалогідрат Ферум (ІІ) сульфат гептагідрат, який є фунгіцидом і антисептиком та досить широко використовують у сільському господарстві, зокрема в садівництві. Основними діючими елементами цієї сполуки є Ферум та Сульфур. Мідь можна використати для подальшої переробки та використання як металу при виробництві сплавів, у чистому вигляді, для одержання різноготипу сполук, тощо.
Номер слайду 10
На обох цвяхах в обох розчинах утворився шар магнетиту (Ферум (ІІ,ІІІ) оксиду), в обох варіантах утворилась й металева мідь, але вона осіла з гвіздка. Результат може бути позитивним, оскільки завдяки цій окисно-відновній реакції утворився захисний шар, що при звичайних умовах захищає метал навіть краще за мідь. Також ми сформували теорію й перевірили її реалізацію на практиці, вирахувавши усі похибки й оцінивши кінцевий результат. Дослідили фізико-хімічні процеси міднення, можливості міднення у сфері запобігання корозії металу в домашніх умовах, на основі експериментальної роботи й аналізу її результатів. Результат
Номер слайду 11
Висновки У ході роботи було:розглянуто класифікацію корозійних процесів та сфери промисловості у яких вони постають значною проблемою;вивчено властивості міді, визначено її переваги як речовини, що може сформувати захисний шар навколо вразливого металу; розроблено та перевірено на практиці два способи захисту – за допомогою міднення та із Ферум (ІІ, ІІІ) оксиду; утворено металічну мідь (міцність її тримання залежить від часу реакції); завершено дослідження хімічних процесів міднення, можливостей міднення у сфері запобігання корозії металу в домашніх умовах на основі експериментальної роботи й аналізу її результатів; утворено на обох цвяхах шару магнетиту (Ферум (ІІ, ІІІ) оксиду);виявлено, що Ферум (ІІ, ІІІ) оксид за нормальних умов зовсім не окиснюється, але він, як і всі основні оксиди, вразливий до кислот.