Цілі та завдання Учні повинні знати:зміст повісті «Климко»;яким було життя дітей під час війни;роль художніх деталей твору для розкриття його теми та основної думки, для характеристики персонажів. Учні повинні вміти:працювати із текстом художнього твору, виділяти головне і другорядне; швидко відшукувати у тексті потрібну інформацію, аналізувати її;виразно читати епізоди з повісті на доказ своїх думок;стисло та грамотно висловлювати свої міркування;визначати художню деталь у літературному творі, вільно оперувати нею.
«Весною вона (вишня) біло цвістиме, влітку ягідьми блищатиме, шпаки налітатимуть..." Мозковий штурм “Впізнай героя”Климко. Наталія Миколаївна. Бородань(торгаш)Тітка Марина «Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо..." «Зульфате, заспокойся... Кармелючок мій малий…» «Я рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива...» «Подумаєш, яка цяця... Ну, тоді пухни з голоду!» «Іш, чому вона тих виродків навчила! Вчи-и-ительша...» «А може б, ти, синочку, в мене зостався, га?» «Прощай, синочку... Так хотілося мені тебе зоставити в себе, такий ти мені любий став — серця б тобі увірвала...»
Асоціативний ряд. Климко Наталія Миколаївна Бородань (торгаш) Тітка Марина добра, лагідна, спокійна, ніжна, любить дітей. грубий, жорстокий, вульгарний, брутальний. уважна, ніжна, ласкава, добра, турботлива, співчутлива. спокійний, врівноважений, добрий, співчутливий, хазяйновитий, відповідальний, турботливий.
“Климко підвівся, ноги одразу загули і налилися гарячим,- похитнувся, але не впав і не сів знову, а, тримаючись обома руками за куренів дашок, виступив надвір”.“Найстрашніше сталося тоді, коли він, перепочивши, підвівся, щоб іти, і впав: ноги не вдержали. Їх ніби одняло. Що встане, то і впаде, і впаде. Він злякався, став розтирати литки, стегна, бив по них кулаками і кричав: «Ану йдіть! Ану йдіть мені зараз!”“Він таки підвівся і пішов ледве –ледве пересуваючи ступні в крутій пилюзі.”
Інтер’єрна художня деталь В хаті було чисто і ясно від сонця, веселих вишиваних рушників на стінах та від червоних калачиків і хвастунців, що цвіли на лутках у кожному вікні. На стільці коло ліжка лежала скибка хліба, намазана смальцем і потрушена зверху сірою сіллю, та двоє червонобоких яблук
Чи є в цьому епізоді художня деталь? Яка? З якою метою її використовує автор?“Займи позицію”« Сухарів хватило б надовше, якби вони були не червиві»«Бочончиха не ставляє миски із святковим їством на стіл, а кидає їх.» «Климко скуштував ковток молока, ще ковток… У склянці поменшало на тритину. Подумав, подумав – і долив її водою з кухля, що стояв на столі. Потім ще надпив і ще раз долив, і ще… Поки стало не молоко, а синя бурдичка.- Що ти робиш?- почув він і підняв голову: в хатинних дверях стояла тітка Марина.- Доливаю…- винувато сказав Климко.- Водою?!»
Очі – дзеркало душі людини- «Наталя Миколаївна стояла осторонь від натовпу і дивилася на бороданя широко розплющеними очима»- «Бородань… знайшов її кам’яними очима у натовпі»- Наталя Миколаївна «осяяла їх (хлопців) такими рідними очима»- «Зульфат все ще тремтів… і … люто озирався, блискаючи очима» - «Сердитий дядько на базарі. «Очі в нього були недобрі, пекучо поблискували на всі боки » - «Вони (поліцаї) наближалися, перемацуючи очима кожне обличчя в ряду тачкарів»- «Бабуся подивилася на хлопчика (Климка) вологими вилинялими очима»- «Дівчина, бліда, з величезними карими очима, в яких аж кричала безпорадна мука од страху»- «Тітка Марина весела, рум’яна, очі сміються»
Від переїзду вдарила довга автоматна черга. Климка штовхнуло в груди і обпекло так боляче, гостро, що в очах йому попливли червоногарячі плями. Він уп'явся пальцями в діжурку на грудях, тихо ойкнув і впав. А з пробитого мішка тоненькою білою цівкою потекла на дорогу сіль...— Климка-а-а! Кли-и-мка-а! — почув Климко з гарячої пітьми і нічого вже більше не чув. Від переїзду, піднявши руки, спотикаючись і падаючи, біг до Климка Зульфат.