Презентація "Іменник"

Про матеріал
Презентаця "Іменник". Дуже якісна розробка, яка відкриває тему "Іменник, як частина мови": теорія з прикладами + тренувальні вправи. Підійде для підготовки до ЗНО
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Іменник – це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що? (черговий, патріот, птеродактиль).

Номер слайду 4

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ІМЕННИКАОсновна синтаксична роль іменників – підмет (Політики погомоніли трохи та й розійшлися) та додаток (Василь знайшов Степана).Іменники можуть бути також:неузгодженим означенням (Рука Сашка легла на моє плече);іменною частиною складеного присудка (Він завжди був чудовим хлопцем);обставиною (Наталка з Ларисою вийшли з будинку).

Номер слайду 5

РОЗРЯДИ ІМЕННИКА ЗА ЗНАЧЕННЯМСеред іменників виділяються такі групи слів:1. загальні назви – власні назви2. назви істот – назви неістот3. конкретні – абстрактні4. збірні5. речовинні

Номер слайду 6

НАЗВИ ЗАГАЛЬНІ І ВЛАСНІЗагальні: ручка, перо, галіфе, панама, країна, папір, сонце, щастя, подружжя, телебачення. Власні: Дніпро, Рябоштан, Марс, Марійка, Василь, Франція, Стецюк, Карпати, газета “ТВпарк”. Загальні іменники позначають предмети в цілому. Власні іменники індивідуально позначають окремі предмети або особи.

Номер слайду 7

НАЗВИ ІСТОТ І НАЗВИ НЕІСТОТНазви істот – хто? – гітарист, люди, окунь, зозуля. Назви неістот – що? – поле, вітер, посуд, клавіатураІменники, що називають істоти, відповідають на питання хто?У цю групу входять назви людей, імена, прізвища (балерина, професор, Сергій, Деміург, Макаров), назви птахів і тварин (соловей, кобила, свиня), назви міфологічних істот і літературних героїв (лісовик, Буратіно, русалка, Геракл), назви померлих (мрець, небіжчик), назви карт і шахових фігур (королева, валет).Іменники, що називають неістоти, відповідають на питання що?До цієї групи відносять всі інші іменники, тобто ті, що називають явища природи, неживі предмети, опредмечені дії та явища, абстрактні поняття (острів, група, будинок, питання), а також іменники, що позначають сукупності людей і тварин (юрба, армія, зграя, натовп).

Номер слайду 8

КОНКРЕТНІ І АБСТРАКТНІ ІМЕННИКИКонкретні: корабель, шлях, Китай, Маргарита, осел. Абстрактні: прикрість, сум, убозтво, капіталізм, знанняІменники, що називають предмети, явища навколишньої дійсності, які можна пізнати органами чуття людини, називають конкретними. Абстрактні іменники не мають конкретного лексичного значення, а називають поняття, явища чи властивості, які не сприймаються органами чуття. Характерною ознакою абстрактних іменників є суфікси -ість, -ств(о), -зтв(о), -цтв(о), -анн(я), -изм, -ізм, -їзм. Абстрактні іменники переважно вживаються у формі однини.

Номер слайду 9

ЗБІРНІ ІМЕННИКИЗбірні: козацтво, студенство, зілля, братство. Збірні іменники – це назви сукупності однакових чи подібних предметів, які здатні сприйматися як одне ціле.

Номер слайду 10

РЕЧОВИННІ ІМЕННИКИРечовинні: алебастр, молоко, камінь, кисень.Іменники зі значенням речовинності називають однорідну речовину. Речовинні іменники можуть мати тільки форму однини (горох, золото, срібло, залізо) або тільки форму множини (гроші, дріжджі).

Номер слайду 11

МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ІМЕННИКАІменник має такі морфологічні ознаки: Рідчоловічий – блокнот, крайжіночий – пожежа, матусясередній – небо, дитинство. Числооднина – громадянин, музеймножина – громадяни, музеївідмінок:називний – вікнородовий – вікнадавальний – вікнузнахідний – вікноорудний – вікноммісцевий – (на) вікні

Номер слайду 12

У переліку морфологічних категорій є одна, яка не стосується іменника. Вкажіть її: Рід. Число. Час Відмінок

Номер слайду 13

Знайдіть правильне твердження.Іменник є службовою частиною мови. Речовинні іменники мають форми однини і множини. Фотоапарат – абстрактний іменник. Нероба – іменник спільного роду. Усі іменники чоловічого роду в рядку. Танець, хліб, сонце, квітник. День, сон, сміх, чоловік Маскарад, рятівник, рушник, дверіПерець, сіль, часник, садівник

Номер слайду 14

Усі іменники – абстрактні назви в рядку. Щастя, доля, макарони. Смуток, гордість, розуміння. Поспіх, зморшка, танціПечаль, закладка, ножиціУ якому відмінку іменники вживаються в реченні: Інстаграм змінив дизайн?Обидва іменники у називному відмінку. Обидва іменники у родовому відмінкуІнстаграм – називний, дизайн – родовийІнстаграм – називний, дизайн - знахідний

Номер слайду 15

Відновіть деформовані вислови та запишіть їх. Надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно є. Коні, на, переправа, не міняти. Ситий, голодний, не, розуміти. Сім, раз, відміряти, один, відрізати. Баба, з, віз, кобила, легше. Боятися, не, той, собака, що, лащитися.

Номер слайду 16

Поставте іменники, що в дужках, у потрібну форму й запишіть відновлені речення. Надпишіть над кожним іменником рід, відмінок і число. (Мешканець) сучасного великого (місто Зоотрополіс) спілкуються між собою, ходять на (робота) й заводять (сім'я). Головного героя – (лис), на ім'я (Нік), - затримали за злочин, якого він не скоював. Невинного (Нік) починає переслідувати поліцейська (кролиця, Джуді), яка виконує свою (робота) дуже відповідально. Згодом (герой) дізнаються, що опинилися в (центр, змова), і тепер їм двом доведеться знайти того, хто за цим стоїть.

Номер слайду 17

Перепишіть речення та підкресліть іменники відповідно до їхньої синтаксичної ролі. Надпишіть над кожним іменником його рід, відмінок і число. Знов до нас весна прийшла, тепле сонечко знайшла. Довіра – звір полоханий, втече. Пахне в залі ялина п'янко, завітала зима до нас. Усі люди люблять фільми про пригоди.

Номер слайду 18

Із поданих іменників випиши лише власні назви. Поясни правопис виписаних слів. Обґрунтуй свій вибір. Газета, добро, Україна, біль, Карпати, дерево, школа, Леся Українка, Державний гімн України, газета “Наше слово”, Київ, поезія “Сон”, Президент України, сузір’я Велика Ведмедиця.

Номер слайду 19

Запиши іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресли першу літеру. З цих літер прочитаєш народне прислів’я. Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.

Номер слайду 20

Запиши власні назви, розкривши дужки. Поясни вживання великої літери.(М,м)айдан (Н,н)езалежності, (О,о)повідання (М,м)орозенко, (Б,б)айка (В,в)овк та ягня, журнал (С,с)оняшник, (Я,я)рослав( М,м)удрий, (Ш,ш)евченківська премія, (Ж,ж)урнал (В,в)сесвіт, (В,в)улиця (Х,х)рещатик, (Б,б)ульвар (Ш,ш)евченка

Номер слайду 21

Від поданих іменників утвори збірні іменники. З одним збірним іменником склади речення. Людина – ________________________, птах – ___________________________,діти – ________________________, листок – ___________________________,ворон – ________________________, волосина – ___________________________,гілка – ________________________, колосок – ____________________________.

Номер слайду 22

Заміни подані вирази одним словом – іменником спільного роду. Людина, що пише лівою рукою – _______________________________________________Людина, що багато теревенить – ____________________________________________Той, що плаче без причини – ____________________________________________________Неуважна людина –______________________________________________________________Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам – _______________________________________________________________________________Людина, в якої не має батьків –________________________________________________Роботяща, працьовита людина –_____________________________________________

Номер слайду 23

Відредагуй текст, постав іменники в потрібному відмінку. Визнач, з якого твору уривок. Лише вчора Швайка довідався, що Тишкевич слугує двом (господарі) одночасно. І тепер йому стало зрозуміло і те, чому ординці з такою легкістю обминають озброєні ватаги присульських (козаки), і те, чому десятками щезають невідомо куди вільні люди, що поселилися в (плавні). Як, зрештою, і не з’ясовна до сьогодні загибель десятків (відчайдухи), що зголосилися розводити дими тривог на татарському прикордонні.

Номер слайду 24

Прочитай текст. Виправ помилки. Спиши. Старі гори (К \к) арпати славля(ться \ця) на всю (У\у) країну. Вони приваблюють до себе квітучими пол(о\у)нинами, з(и\е)леними лісами та цілющими дж(и\е)релами. З одних джерел витікає х(у\о)лодна вода. З інших — тепла. В одних джерелах вона кисл(о\у)вата. В інших — солона або гірка. Люди помітили, що джерел(ь)на вода дуже корисна. Вона д(у\о)помагає лікувати різні хв(у\о)роби. Т(и\е)пер біля таких джерел побудовано (С\с)анаторії. У них лікую(ться\ця) та відпочивають дорослі і діти.

Номер слайду 25

Розподіли подані іменники у дві колонки: конкретні назви та абстрактні назви. Доброта, хлопець, орел, пенал, олівець, грам, сміливість, будинок, відмінок, мужність, геройство, двері, біганина, портфель, чесність, фломастер, байт, ключ, молодість, клімат, метр, вольт, біль, радість, біг, скромність, річка.

Номер слайду 26

Згрупуй подані іменники на дві частини: ті, що вживаються тільки у формі однини; ті, що вживаються тільки у формі множини. Радощі, врода, пестощі, Київ, пахощі, Дніпро, Карпати, ворота, ножиці, сміливість, граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі , гіпс, сходи, мед, сани, малювання, сіни, ясла.

Номер слайду 27

Від поданих слів утвори форми кличного відмінка іменників, які вживають у листах з проханням до партнерів, клієнтів, спонсорів, колег. Пан, пані, добродій, колега, директор, міністр, професор, президент, товариство, учитель, пан міністр, пан президент. Ігор Степанович, Юрій Дмитрович, Валентин Борисович, Валентина Олександрівна, Лідія Дмитрівна, Олександра Юхимівна, глибокоповажний Віталій Ігорович, Валерія Іванівна, Інна Яківна, Євген Вікторович, вельмишановний Євген Степанович, Євгенія Львівна.

Номер слайду 28

Запиши іменники у дві колонки: у першу ті, що мають закінчення -а (-я) в родовому відмінку однини, в другу — -у (-ю). Голос, колос, урок, настрій, сум, оптимізм, розвиток, обрій, вечір, очерет, зміст, ґрунт, гурт, гурток, біль, степ, лист, кожух, погляд, відчай, січень, рух, сад, садочок, острів, луг, Кавказ, Урал, вітер, телефон.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бачурська Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Литвин Наталя Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
6417
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку