Презентація "Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні, істоти і неістоти. Велика буква та лапки у власних назвах."

Про матеріал
Презентація містить пояснення теоретичного матеріалу теми та вправи для використання на уроці.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Добрий день усім, хто зайшов сьогодні на урок і хоче знати українську мову!

Номер слайду 2

Гра «Чи правда, що …» Почнімо роботу із розминки Сформулюйте стислу відповідь: Правда/ Неправда

Номер слайду 3

«Чи правда, що...» 1. Розділ науки про мову, що вивчає частини мови, називається лексикологія. неправда

Номер слайду 4

«Чи правда, що...» 2. У сучасній українській мові 10 частин мови. правда

Номер слайду 5

«Чи правда, що...» 3.Усі частини мови поділяються на самостійні та службові та вигук. правда

Номер слайду 6

«Чи правда, що...» 4. Слова мова, мовлення, п’ятірка, подвоєння є іменниками. правда

Номер слайду 7

«Чи правда, що...» 5. Слова мільйон, одна друга, семеро, кільканадцять є числівниками. правда

Номер слайду 8

«Чи правда, що...» 6. Слова ми, наш, чий-небудь, себе є займенниками. правда

Номер слайду 9

«Чи правда, що...» 7. Слова завтра, взимку, вперед, по-українськи є прикметниками. неправда

Номер слайду 10

«Чи правда, що...» 8. До службових частин мови належать прйменник, сполучник та частка. правда

Номер слайду 11

«Чи правда, що...» 9. У реченні: У грудні сонце на літо, а зима на мороз повертають є прийменники. правда

Номер слайду 12

«Чи правда, що...» 10. У реченні: Грудень рік кінчає, а зиму починає. три іменники. правда

Номер слайду 13

«Чи правда, що...» Учні 6 класу повторили вивчене і готові працювати на уроці. правда

Номер слайду 14

Поміркуйте! Прочитайте іменники. Поставивши до них питання, визначте, чим вони відрізняються. Україна, Мар'яна, хлопчик, держава, Мурчик, дівчинка, котик, Віктор, яблуня, урожай. Проблемне запитання: Як ви думаєте, чому іменник відповідає саме на питання хто? що?

Номер слайду 15

Висновок Всі слова – іменники. Серед них є ті, що вказують на живу істоту: Хлопчик, Мурчик, дівчинка, котик, Віктор, Мар’яна. Вказують на неістоти: Держава, Україна, море, яблуня, урожай. Істоти та неістоти відповідають на різні питання.

Номер слайду 16

Тема уроку: Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні, істоти і неістоти. Велика буква та лапки у власних назвах.

Номер слайду 17

Метод “Коло ідей” Поміркуйте, чого б ви хотіли навчитися сьогодні на уроці?

Номер слайду 18

Метод “Коло ідей” Я сподіваюсь дізнатися ... Я хочу навчитися ... Я бажаю, щоб …

Номер слайду 19

Сьогодні на уроці ми: поглибимо знання про іменник як частину мови; удосконалимо вміння розрізняти групи іменників власних та загальних назв, конкретних та абстрактних понять, істот та неістот; навчимося знаходити, визначати й правильно писати іменники зазначених груп; пильнуватимемо за грамотністю письма, будемо спостережливими, уважними та ввічливими один до одного.

Номер слайду 20

Іменник – це група слів, що є найбільш вживаною в мові. Саме іменниками ми називаємо овочі, фрукти, людей, тварин, рослин, безліч предметів та явищ, які нас оточують.

Номер слайду 21

Загальні та власні назви Конкретні та абстрактні назви Сьогодні ми пригадаємо Назви істот та неістот

Номер слайду 22

Загальні та власні назви Іменники, що позначають спільну назву однотипних предметів або явищ

Номер слайду 23

Місто – великий населений пункт

Номер слайду 24

Власні назви Іменники, що означають індивідуальну назву конкретного предмету і виділяють його з ряду однотипних предметів.

Номер слайду 25

Миколаїв – власна назва міста України.

Номер слайду 26

Богдан Хмельницький, Україна, Європейський Союз, Мурка, поема «Євшан-зілля», річка Південний Буг, журнал «Соняшник», Велика Ведмедиця, Президент України.

Номер слайду 27

Конкретні назви Називають предмети та явища, які пізнаються органами чуття людини.

Номер слайду 28

Абстрактні назви Називають властивості, поняття, явища, одиниці міри та ваги, що не мають конкретного предметного значення.

Номер слайду 29

Роздивіться навколо себе. Що вас оточує? Стіл, стілець, ноутбук, ліжко, шафа, книги, лампа…

Номер слайду 30

Назвіть словами-іменниками свої відчуття, коли наближаються канікули? Радість, задоволення, захоплення…

Номер слайду 31

А тепер доберіть іменники на означення стану, коли ви занедужали? Біль, втома, смуток…

Номер слайду 32

Спробуйте назвати свої відчуття, коли побачили на вулиці маленьке голодне кошеня чи собача? Жаль, сум, розчарування…

Номер слайду 33

жаль, сум, розчарування Біль, втома, смуток, радість, задоволення, захоплення, Все це слова-іменники абстрактні. Як розрізняти абстрактні та конкретні іменники?

Номер слайду 34

Прийом «Фотографування» Усе , що можна сфотографувати, є конкретним. Те, що не можна сфотографувати, - абстрактним.

Номер слайду 35

До абстрактних іменників належать: Назви якостей і властивостей: щирість, ясність, патріотизм, канікули; Назви психічних та фізичних станів: сон, тиша, страх, любов, горе; Назви дій і процесів: біг, хід, приїзд, перемовини; Поняття етикету: вітання, прощання; Наукові поняття: функція, теорема, модальність, сюжет.

Номер слайду 36

НАЗВИ ІСТОТ ТА НЕІСТОТ Істоти Неістоти Хто ? Що?

Номер слайду 37

Назва істоти як граматична категорія не завжди відповідає поняттю «живе» в реальному житті. До назв істот також належать: Міфологічні істоти: домовик, русалка, відьма Померлі: небіжчик, покійник, мрець Назви карт, шахових фігур: валет, пішак, ферзь

Номер слайду 38

До назв неістот також належать: Назви неживих предметів: машина, сопілка Назви сукупності людей чи тварин: гурт, рій, табун. Назви рослин: конвалія, дуб, спориш. Назви мікроорганізмів: бактерія, вірус, грибок.

Номер слайду 39

Лінгвістична фізкультхвилинка

Номер слайду 40

Почувши іменники назви істот – покажіть Likee, витягнувши обидві руки вперед; почувши іменники назви неістот – плескайте в долоні.

Номер слайду 41

Зграя, горобець, Соня, торянда, бактерія, краб, русалонька, школа, група, мураха, вірус, домовик, учитель, дуб, учень, кактус, вітер, олень, радість, щастя.

Номер слайду 42

Працюємо з підручником Прочитати самостійно правила П.29 на стор.96,

Номер слайду 43

Завдання за групами Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники - власні назви (2-3 приклади). 1) Персонажі казок: ... 2) Сузір'я: ... 3) Європейські країни: ... 4) Острови (або півострови): ... 5) Моря: ... 6) Гори: ... 7) Вулиці: ... 8) Назви цукерок: ... 9) Марки автомобілів: ... Завдання: скласти речення з однорідними членами.

Номер слайду 44

Працюємо з інтерактивною вправою https://wordwall.net/uk/resource/48370586

Номер слайду 45

Рефлексія Незакінчене речення На сьогоднішньому уроці: Я дізналався(лась) про … Я намагався(лась) … Я зрозумів(ла) … Найскладнішим було … Найцікавішим виявилось …

Номер слайду 46

Домашнє завдання Вивчити правила П.29, повторити 28. Виконати тестові завдання в гугл-формі.

Номер слайду 47

Дякую за роботу на уроці!

Номер слайду 48

Автор презентації: Ципкіна Тетяна Володимирівна, учитель української мови і літератури Миколаївської гімназії №13

ppt
Додав(-ла)
Ципкіна Тетяна
Додано
18 січня 2023
Переглядів
5751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку