Презентація до уроку у 9 класі, призначена для підтримки вивчення дисципліни Інформатика, учнями, що навчаються за програмою, розробленою для вивчення інформатики у 5-9 класах. Презентація містить основні теоретичні відомості, підібрані для повного розкриття теми
Сукупність взаємопов’язаних елементів, яка призначена для реалізації інформаційних процесів, називається інформаційною системою. За рівнем автоматизації ІС можна розподілити :ручні — усі інформаційні процеси реалізуються людиною без застосування будь-яких технічних засобів;автоматизовані — у реалізації інформаційних процесів беруть участь як людина, так і технічні засоби;автоматичні — реалізація інформаційних процесів відбувається без участі людини.
Характерними ознаками ІС є:збільшення ролі інформації в житті суспільства;зростання темпів створення інформаційних комунікацій і надання інформаційних послуг;створення глобального інформаційного простору, який забезпечує доступ до світових інформаційних ресурсів, ефективну взаємодію людей, задовольняє потребу людей в інформаційних продуктах і послугах.
Інформаційні ресурси - основний продукт діяльності інформаційного суспільстватрадиційні інформаційні ресурси, до яких належать друковані книжки, газети, журнали, картини, картиелектронні інформаційні ресурси. До яких належать будь-які дані, подані у вигляді комп’ютерних файлів — текстових, графічних, звукових, відео, файлів комп’ютерних програм, архівів
Інформаційна грамотність передбачає наявність в особистості знань, умінь і навичок, які дають їй змогу знаходити потрібні джерела відомостей, використовуючи оптимальні й ефективні алгоритми пошуку; критично оцінювати знайдені відомості й ефективно їх опрацьовувати та використовувати для особистих і професійних (навчальних) цілей; доцільно та ефективно застосовувати в ході реалізації інформаційних процесів сучасні інформаційно-комунікаційні технології.
Інформаційна культура включає в себе поняття інформаційної грамотності. У свою чергу, інформаційна культура є складовою загальної культури особистості.Інформаційна культура, крім зазначених компонентів інформаційноїграмотності, передбачає розуміння особистістю ролі інформаційних процесів у розвитку суспільства, знання та дотримання етичних норм і законодавства у сфері інформаційних технологій.
Інформаційна грамотність та інформаційна культура тісно пов’язані з поняттям інформаційно-комунікаційної компетентності. Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, інформаційно-комунікаційна компетентність (ІК-компетентність) — це доцільне використання учнем інформаційно-комунікаційних технологій та відповідних засобів для виконання особистих і суспільно значущих завдань.
Інтелектуальна власність — це власність на результати інтелектуальної та творчої діяльності. Об’єктами інтелектуальної власності :літературні та художні твори;комп’ютерні програми;бази даних;фонограми, відеограми, передачі (програми) організацій мовлення;наукові відкриття;винаходи, корисні моделі, промислові зразки;раціоналізаторські пропозиції;сорти рослин, породи тварин;комерційні (фірмові) найменування, торговельні марки (знаки для товарів і послуг), географічні зазначення;комерційні таємниці
На об’єкти інтелектуальної власності розповсюджується авторське право. Авторське право — це право на:зазначення імені автора (або заборона зазначення) на створеному об’єкті та його примірниках;вибір псевдоніма та зазначення його замість справжнього імені автора на створеному об’єкті та його примірниках;збереження цілісності створеного об’єкта та на заборону будь-якої його зміни;дозвіл (заборону) використовувати (друкувати, копіювати, перекладати, виконувати, демонструвати тощо) об’єкт іншим особам
Порушеннями авторського права можуть бути:незаконне (без відповідної ліцензії) використання комп’ютерних програм;розповсюдження малюнків, фотографій, музичних і літературних творів без дозволу автора;використання у власних творах, рефератах, наукових роботах фрагментів з наукових, літературних, музичних творів, кіно- та відеофільмів, фотографій, малюнків без посилання на їх авторів.
Кодекс етики і професійної поведінки:спрямовувати свою діяльність на користь суспільства та добробут людей;не завдавати шкоди іншим;бути чесним, заслуговувати на довіру інших;забезпечувати дотримання прав власності, включаючи авторські права;захищати інтелектуальну власність;поважати конфіденційність і права інших людей;не використовувати комп’ютерну техніку на шкоду іншим;сприяти громадському розумінню ризиків, пов’язаних з використанням комп’ютерної техніки