Опис документу: З огляду на власний досвід, висвітлені переваги (плюси) та недоліки (мінуси) науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». Вказано на особливості навчального процесу по програмі даного проєкту. Матеріал може бути корисним для вчителів початкової школи, які набирають дітей для навчання в проєктних класах. *
На сьогодні Міністерством освіти і науки України схвалені для використання в закладах загальної середньої освіти такі освітні програми: НУШ-1 (науковий керівник Савченко О.Я.); НУШ-2 (науковий керівник Шиян Р.Б.); «Інтелект України» (науковий керівник Гавриш І. В.); Програма за педагогічною технологією «Росток» (автор Пушкарьова Т. О.); «Світ чекає крилатих» (науковий керівник Цимбалару А. Д.); Програма початкової освіти за вальдорфською педагогікою (автори Косенко Д. Ю. та Мезенцева О. І.); Програма за системою розвивального навчання Д. Б. Ельконіна, В. В. Давидова та інших (автори Старагіна І. П., Захарова Г. М. та інші). *
Навчання за програмою «Інтелект України» є прогресивним і ефективним завдяки: 1. Продуманості Детально і ретельно продуманий зміст кожного уроку; Системно вибудувана структура програми навчання; Нестандартна технологія подачі навчального матеріалу. 2. Інтегрованості Навчання за програмою є максимально інтегрованим. Посилено застосування міжпредметних зв’язків. 3. Результативністі Високий рівень знань; Набуття навичок користуватися своїми знаннями та вміння використовувати отримані знання в реальному житті. *
Інтеграція суттєво покращує навчання тому що, коли діти аналізують якийсь об’єкт або явище під різними кутами зору одночасно (і з точки зору математики, і мови, і природи чи інших навчальних предметів), то: учні отримують більше знань; вивчення перестає бути механічним; а головне : Діти розуміють, як отримані знання можна застосувати в житті. *
Особливості програми «Інтелект України»: Програма розроблена таким чином, що не лише зберігає, а й збільшує інтерес дітей до навчання. Подача та засвоєння навчального матеріалу, систематизація, узагальнення та закріплення знань проводиться у новій нестандартній формі. Завдяки великій кількості спеціально розробленій наочності та відеоматеріалам, зображеним на плакатах і телеекрані, об’єкт вивчення стає доступним, цікавим і більш захоплюючим; діти швидше і краще розуміють як виконувати те, чи інше завдання, а за допомогою системи спеціальних вправ розвивають пам’ять, увагу, дивергентне та критичне мислення. *
Освітній процес здійснюється відповідно до робочих навчальних планів, розроблених авторами проєкту Процес навчання включає різні форми – це, як самостійна робота учнів, що спонукає дітей до активної діяльності (зокрема: завдання-змагання з математики «Великі перегони», а також «Зоряні перегони», які виконують учні в кінці уроків «Я пізнаю світ»), так і спільну діяльність при роботі в парах, трійках, малих і великих групах *
* * Темп засвоєння навчального матеріалу Рівень знань (комптентностей) 1 клас 2 клас 3 клас 4 клас Час Рівень знань після закінчення 3-го класу після закінчення 2-го класу після 1-го класу При навчанні проектних класів – стабільний; при навчанні по іншим програмам – повільний в 1-2 і прискорений в 3-4 класах – «Інтелект України» – інші програми Рівень знань (компетентностей) після закінчення 4-го класу
Про ефективність проєкту свідчать успіхи учнів Мої першокласники в 2020/2021 навчальному році прийняли участь у зимовій та весняній олімпіадах на освітніх порталах «На урок» та «Всеосвіта» і, завдяки набутим знанням, зайняли призові місця: А ось що говорить директорка іншої школи міста Дніпра, яка має багаторічний досвід навчання учнів по освітній програмі проєкту «Інтелект України»: «При переході у середню школу всі випускники початкової школи на кінець року складали державну підсумкову атестацію з української мови, читання та математики. Найкращі результати з математики і читання показали чотирикласники проектного класу...» Джерело інформації: https://dp.vgorode.ua *
* * Недоліки проєкту «Інтелект України»: для дітей: щоб легше виконувати завдання у швидкому темпі при опануванні знань по програмі проекту, учням необхідно мати достатній рівень готовності; для вчителів: програма вимагає постійного зростання професійної майстерності (вчителі повинні мати високий рівень освіченості, прагнення до самоосвіти, зобов’язані пройти спеціальні навчальні курси); для батьків: програма є комерційною (учбові матеріали і деяке технічне обладнання закупаються за рахунок батьків).
* В И С Н О В К И 1. Програма проекту «Інтелект України»: продумана, системно вибудована, логічна і послідовна, апробована (експериментально перевірена роками), а головне – якісна і результативна. 2. Навчання в початкових класах за програмою проекту «Інтелект України» дає учням знання та навчає умінню використовувати їх в реальному житті, робить дітей розумними, розсудливими, творчими, а також закладає міцний фундамент для подальшого всебічного розвитку кожного учня як особистості з високим рівнем інтелектуальних здібностей. *