З історії написання твору
•О. Довженко працював над кіноповістю «Зачарована Десна» з 1942 по 1955 рік, повертаючись до роботи над нею впродовж 14 років. Сам митець називав жанр свого твору «автобіографічним оповіданням». Перша згадка у «Щоденнику» про задум написання «Зачарованої Десни» датується 5 квітня 1942 року.
«А вчора, пишучи спогади про дитинство, про хату, про діда, про сінокіс, один собі у маленькій кімнатоньці сміявся і плакав. Боже мій, скільки ж
прекрасного і доброго було в моєму житті, що ніколи-ніколи вже не
повернеться! Скільки краси на Десні, на сінокосі і скрізь – усюди, куди тільки не гляне моє душевно око…».
З історії написання твору
•30 березня 1948 р. письменник уже чітко заявляє про свій намір написати докладно й абсолютно одверто, як працю цілого фактичного життя, з великими екскурсами в біографію, у дитин ство, у родину, у природу,
пригадати всі чинники, які створю вали й визначали смак, тонкість
сприймання.Довженко знав духовний світ селянина, народний побут, звичаї, його психологію. Можна сказати, що «Зачарована Десна» — своєрідна
енциклопедія сільського життя України кінця XIX і початку XX століть.Проте «Зачарована Десна» була завершена лише в 1955 р., за рік до його смерті. Вперше твір був опублікований в журналі «Дніпро» в березні 1956 р., окремим виданням вийшов після смерті автора, в 1957 р.
Кіноповість – це жанр, що поєднує ознаки кіно та повісті й призначений для читання й екранізації.
Від кінокіноповість запозичує такі риси:
-фрагментарність і динамізм оповіді;
-багатство асоціативних моментів і зорових вражень;
-напруженість сюжету;
-яскраво виражений конфлікт.
Від повісті:
- епічність;
- метафоричність;
- розлогість пейзажних картин; - наявність однієї-двох сюжетних ліній; - авторські відступи.
Автобіографічна кіноповість.
Автобіографічний твір - літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів.
•Кіноповість – сценарій, перероблений для читання; жанр художнього твору,що поєднує ознаки кіно (фрагментарність і динамізм оповіді, багатство асоціативних моментів і зорових вражень,монументальність образів) і повісті
(епічність і психологізм, метафоричність і потяг до гіперболи, широкі пейзажні картини та авторські відступи).
Сюжет: твір не має чіткого сюжету з послідовним розвитком подій — сюжет двоплановий:
- основна сюжетна лінія— це ніби окремі новели (дитинство Сашка,його враження, сцени захоплення навколишнім світом),
- другий план— ліричні відступи зрілого майстра слова (філософськеосмислення художньої творчості, краси людської праці, природи й людини).
«У цьому нарисі автобіографічного кінооповідання автор поспішає зробити відразу деякі визнання: в його реальний повсякденний світ, що не день частіше починають вриватися спогади».
Твір завершується палким
зверненням до рідної Десни:
•«Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим…
Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав
рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що й досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах».