Мета: Охарактеризувати рух Опору, його течії; розкрити внесок руху Опору в перемогу над фашизмом; показати вплив Другої світової війни на свідомість і світогляд людей; розкрити екзистенційний зміст роману; розглянути систему образів роману; простежити за розв’язанням проблем вибору; показати сутність війни, фашизму та приклади гуманізму; закріплювати навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу; розвивати вміння учнів висловлювати й аргументувати свою точку зору; виховувати патріотизм, національну свідомість та гідність
Спільні риси чуми і війни Зміна побуту: черги, нестача продуктів, води, мародерство І чума і війна – це погранична ситуація Кожен робить свій вибір Виникає “проблема героїзму”: чи вважати героями тих, хто просто чесно виконує свої обов’язки Виникає проблема “позитивного вчинку” І чума, і війна торкається усіх, не вибираючи за положенням у суспільстві, багатством, віросповіданням Перемогти їх можна тільки об’єднавшись разом Їх можна перемогти, але немає гарантії, що вони не повернуться
Вчитель історії: Переважну частину свого існування людство перебуває у стані війни. Багатства, земля, влада – це те, чого людина прагнула в першу чергу і за будь-яких часів. Це одна з форм розв’язання політичних проблем. ХХ ст. - це століття великих перетворень, змін та зрушень. Європа кінця 30-х років. Очікування чогось невідомого, страшного.,фатального. Саме в ці часи були написані твори-перестороги. Від чого застерігали їх автори? Що, з їхнього погляду, було найстрашнішим у фашизмі?До чого приводять війни?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Слово вчителя літератури: Кожна людина робить у житті свій вибір. Проблема вибору супроводжує її впродовж всього життя. Як чинити в тій чи іншій ситуації? Який шлях обрати? Ці та багато інших питань ставить перед собою людина. Інколи досить складно зробити вибір. Яким він буде, залежить від кожного окремо: від виховання, культури, ставлення до інших людей, до суспільства,від внутрішнього духового світу. Проблема морального вибору постає і перед героями роману А. Камю “Чума”
ІV. Робота над темою уроку. Вчитель історії. Франція напередодні Другої світової війни. Безтурботність, радість, спокій, ніхто не замислюється над бідою, що спіткала сусідню Німеччину, ніхто не вірить, що чума може прийти у Францію. Та в 1940 році фашистська Німеччина захоплює Францію і насаджує свої порядки. Це вразило французів і вже на початку окупації вони беруть участь у русі Опору
3. Вчитель літератури Література періоду 1939-1945 рр дістала назву “література Опору”. Серед письменників і поетів антифашистського спрямування творчість Камю є своєрідним узагальненням екзистенційних поглядів, що поширилися у ХХст і пов’язані із потрясіннями небаченого досі масштабу, падінням духовних устоїв
5. Вчитель літератури. Як Друга світова війна вплинула на свідомість, світогляд жителів міста?Уявний портрет міста Місто. На перший погляд бридке , безлике,звичайне, непоказне, болото,тихе й мирне брудні сходи Мешканці“щирі, прив’язані, завзяті, викликають пошану”“нудьгують й намагаються завести собі звички”“працюють багато, але аби забагатіти і затиснути” Але”Кожний прагне віднайти душевний спокій”
9. Дослідницька робота в групах І група. Образ Бернарда Ріє. Що визначає моральну позицію Ріє? Чи можна назвати Ріє героєм? Чому Ріє, будучи в самому пеклі чуми, залишився живим?Опорні цитати“ Кожен з нас змушений робити свій вибір, і кожен вибір заслуговує на повагу”“Єдина зброя проти чуми – чесність”“Бути чесним – значить робити свою справу”“Єдине, що для мене важливо, – бути людиною”
10. Вчитель історіїТечії руху Опору {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Характеристика. Радянська. Націоналістична. Польська. Мета. Відновлення радянської влади. Відновлення української держави. Відновлення польської держави, повернення зах.українських земель. Організаційне оформлення1941- 1942 партизанські загони, з’єднання, підпілля1942- УПА, похідні групи”Поліська Січ”, Боровець1941- 1942 Армія Крайова та Армія Людова. Кількість200-600тис.50-2000тис.10-20 тис. Основні райони дій. Полісся, Чернігівщина, Сумщина. Волинь, Галичина, Полісся. Волинь, Полісся
11. ІІ Група. Образ Раймона Рамбера На думку Рамбера, “соромно бути щасливим одному”. Чи погоджуєтеся ви з його думкою:? Як ви оцінюєте бажання Рамбера залишити місто і повернутися до Парижа? Чого прагне Рамбер?Опорні цитати“Хочу я того чи не хочу, ця історія стосується однаково нас усіх”“Єдине, що для мене цінне, - вмерти або жити тим, що любиш”
ІV група Образ Тарру До чого прагне Тарру? Як він ставиться до людей?Внаслідок чого герой прийшов висновку, що життя – чума? Яку дорогу, на думку Тарру, повинна обрати людина в житті, аби “прийти до миру”? Чи можна вважати Тарру святим?Опорні цитати“Я зненавидів світ, в якому люди вбивають людей, світ жорстокості і насильства”“Кожен носить її, чуму, в собі, бо не існує такої людини, якої б вона не доторкнулася””Дорогу , яку треба обрати, аби прийти до миру, я знаю – це співчуття”
VІ група “Образ Жозефа Грана” Яким постає Гран на початку твору?Як ставиться Гран до людей? Гран, зазначає автор, “здавався старшим як на свої 50 років”. Що стало причиною такої невідповідності зовнішнього вигляду і прожитих років?Гран пише книги. Чи стало це на заваді Грану в його боротьбі з чумою?Опорні цитати“Зараз чума, ну ясно, треба з нею боротися. Коли б усе на світі було так просто”“Людина безбарвна і навіть дивакувата”“Він не вмів знаходити потрібних слів”.
ІV Рефлексія Прийом “Вгадай героя”“Перемогти хворобу, мати знання про сенс буття людини на землі…” (Ріє)“Маленька людина не може стояти осторонь зла…” (Гран)“Відповідати за власні вчинки…” (Отець Панлю)“Не долати зло злом, насильством…” (Тарру)“Не шукати особистого щастя, якщо навкруги катастрофа…” (Рамбер)Гра “Так” “Ні”
V. Підсумки уроку. VІ. Домашнє завдання. Написати твір – роздум на одну із запропонованих тем: “Люди більше заслуговують на захоплення” “Не бути зачумленим” “Уроки історії ХХ століття”rstyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline