Історична довідкаІсторично класицизм прийшов в Україну з двох його центрів : з Польщі та з Російської імперії. Україна отримала цілу низку споруд в стилі класицизм, незважаючи на втрату власної політичної еліти та скорочення монументального будівництва . Постійні війни Російської імперії сприяли відсуванню кордонів держави на захід і новому перерозподілу територій між Польщею, Австро-Угорщиною та Росією. На цих територіях була вибудована низка магнатських та дворянських садиб. Панські садиби, конфісковані царатом у поляків-дворян після національно-визвольних повстань в 19 ст., перейшли до майна російських багатіїв.
Класицизм в архітектуріПерший етап - ранній (катерининський) класицизм (1762-1796 рр.) Архітектура першого етапу відзначається переходом від барокко до класицизму, пошуками нових засобів художньої виразності, й новим підходом до ансамблевої забудови. За часів класицизму набуває значення відкритий характер композиції ансамблів площ, вулиць і окремих комплексів. Громадські споруди будувалися з урахуванням їх призначення — головною метою архітектора стало не створення зовнішньої привабливості, а внутрішнього комфорту (висока стеля, вентиляція, освітлення).
Другий етап - ампір або олександрівський класицизм (1801 -1825 рр.). Він знаходився під потужним впливом мистецтва наполеонівської Франції. Для ампіру типово використання скульптур античного зразка, а також скульптурних конструкцій з грифонами, сфінксами, левами і т.п. Подібні прикраси в архітектурі стилю ампір розташовані впорядковано із суворим дотриманням симетрії.
Успенська дзвіниця в Харкові є визнаною вершиною класицистичої архітектури на території Україні. Спроектована архітектором Е. А. Васильєвим і завершена А. А. Тоном, вона поєднала в собі практично всі досягнення російського класицизму - віртуозне володіння ордерними елементами, ювелірну точність пропорцій, тонке уміння мінімальними художніми засобами надати будівлі пластичну виразність. Кожен з п'яти ярусів дзвіниці, побудований окремо, міг би стати самостійним пам'ятником архітектури.
Український живопис епохи класицизму. Образотворче мистецтво України у контексті класицистичного стилю у вершинних своїх проявах було поглинуте російською культурою. На той час поширеною була практика відтягувати всі таланти до столиці Російської імперії — Санкт-Петербурга. Така доля спіткала багатьох талановитих українських художників.
Антон Лосенко (1737-1773)Класицизм в російському мистецтві починається з творчістю Антона Лосенка, уродженця Глухова, котрого ще дитиною вивезли до Петербурга співати у хоровій капелі. Це був один з найпоширеніших сценаріїв «переїзду» до російської столиці молодих талановитих людей. Лосенко вивчав живопис у відомого портретиста того часу, кріпака графа Шереметьєва, Івана Аргунова
Дмитро Левицький(1735-1822)Дмитро Левицький став одним з найуспішніших художників свого часу. В основу майбутніх досягнень Дмитра Левицького у жанрі портрету лягла традиція, сформована на ґрунті українського портретного малярства барокової доби. Їм властива героїзація й історична масштабність у зображенні як самої постаті портретованого, так і в антуражі, водночас відсутня штучна бутафорність і декоративний надмір.
Для мистецтва Левицького дуже важливим є колір. Він володіє ним з великою майстерністю, використовуючи як інструмент для виявлення матеріальної конкретності та емоційної виразності. Дмитро Левицький вміє створити дуже врівноважену гармонійну атмосферу, у яку органічно вписується постать портретованого. Катерина Миколаївна Хрущова та Катерина Миколаївна Хованська. 1773 Катерина Нелідова, 1773
У роботах Левицького відчувається щире захоплення людиною. Можливо, у пізні роки палітра його холодніє, манера пригладжується, проте художник не дійшов у стилістиці своїх портретів до пуританської чистоти і класичної простоти. Він залишився виразником свого часу. Портрет архітектора Олександра Кокорінова. 1769 Алимова, випускниця Смольного інституту, 1775
Володимир Боровиковський (1757-1825)Мистецтво Володимира Боровиковського стало яскравим віддзеркаленням культурних процесів кінця XVIII — поч. ХІХ ст. Він народився в Миргороді, в родині полкової старшини. Відомо, що батько Володимира, Лука Боровик, також був іконописцем. У Петербург Боровиковський приїхав вже сформованим художником. Але тут він продовжує навчання, на нього справили вплив мистецтво Левицького та студії в майстерні австрійського художника Й.-Б. Лампі.
Різка зміна стильового визначення, що відбувалась наприкінці XVIII ст. у мистецтві, якнайкраще відповідала професійним особливостям художника, його поетичному сприйманню внутрішнього світу людини. Але традиція українського малярства, засвоєна в Україні, залишалась дуже важливою складовою його творчого досвіду. Портрет Боровського, 1799 Портрет Марії Лопухіної, 1797
Творчість Володимира Боровиковського об’єднує сентименталізм і класицизм, між якими, крім стильових відмінностей, в образі людини не засвідчувалося суперечливих розбіжностей. Навпаки, їх пронизує культ почуття, глибоке занурення в емоційну сферу життя людини з її вірою в розумні засади життя, а також ідеї обов’язку й громадянської самовідданості та героїзму. Боровиковський вніс у мистецтво образ людини духовно розкріпаченої, що прагне до гармонійно-природного існування. Княжни Гагаріни, Анна і Варвара, 1802 Портрет Є. А. Архарової, 1820