Тема.Тарас Григорович Шевченко – великий народний поет і художник.
Д.Красицький «ДитинствоТараса»
Мета уроку:формувати в учнів знання про Т.Г.Шевченка, як великого народного поета, художника; ознайомити із відомостями про раннєдитинство великого українського поета, викликати співчуття до його сирітської долі,
Навчати виразності та усвідомленості читання;
Розвивати мовлення, увагу, пам’ять, мислення, вміння працювати у парах і групах;
Виховувати почуття доброти, любов і повагу до батьків, любов до України, свого народу, рідної мови, бажання навчатися.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, “Кобзар”, презентація до уроку.
Хід уроку.
І. Організаціякласу.
Ось і дзвоник дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.
1. Мовна розминка.
Чистомовка (1 слайд)
Шепче вітер: «Ша-ша-ша!
Шубку білочка знайшла!».
Шелестить трава похила:
«Шубку білочка купила!».
Шепчеш ти і вірю я:
«Шубка в білочки своя».
Робота над скоромовкою (2 слайд)
Листя падає додолу, засинає гай і поле.
- прочитати повільно пошепки
- прочитати повільно вголос
- швидше пошепки, швидше вголос
- швидко пошепки, швидко вголос.
- Розкажіть її спокійно, сумно, радісно, здивовано.
2. Бесіда.
- Твори якого розділу ми читали протягом останніх уроків?
- Діти, вірші яких поетів ми з вами читали на попередньому уроці?
- Яке завдання вам було додому?
- Так що ж ви дізналися про підкову?
Підкову дарують на щастя, а я вам пропоную послухати ще про один незвичайний подарунок долі. (аудіо запис) (3 слайд)
Який й же незвичайний подарунок може піднести доля?
Діти а чи знаєте ви такий вірш і хто його автор?
3. Читаннявірша. (4 слайд)
Світає…Край неба палає.
Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,степи, лани мріють,
Між ярами над ставами верби зеленіють….
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступнабесіда.
- У кожного народу є великі поети, якихзнаютьусі: і дорослі, і діти. Для українського народу таким поетом є Тарас Григорович Шевченко. (5 слайд )
- Що вам відомо про цю людину?
- Його ще називають великим кобзарем, бо свою найкращу книгу він назвав “Кобзар”. Чому «Кобзар» і хто такі кобзарі? (6 слайд). Дуже часто це були старі сліпі люди, яких водили хлопчики-поводирі…
- “Кобзар” видавався багато разів. У кожній сім’ї є ця книжка, бо Т.Г.Шевченко – саме народний поет.
- Як ви вже почули, Т.Г.Шевченко народився 9 березня 1814 року в с. (7 слайд) Моринцях на Черкащині, в сім’ї кріпака, тобто селянина, який був власністю пана, жив у неволі, у постійних злиднях. Про життя Шевченка ви будете дізнаватися на багатьох уроках ,навчаючись у школі, а до його книжок будете звертатися протягом усьогожиття.
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання про дитинствоТараса, як у кожного із нас у нього теж був перший день у школі…; дізнаємося про те – якою він був талановитою і обдарованою людиною та багато нового про нього.
Отже – тема нашого уроку: Т.Г.Шевченко – великий народний поет і художник. (8 слайд)
3. Робота над текстом Д.Красицького “Дитинство Тараса”.
а) Вступнабесіда.
- Тарас Григорович Шевченко був сином кріпака. Його батько, Григорій Іванович, стельмахував (робивіз дерева вози та колеса), а також умів читати. Мати, Катерина Якимівна, булла лагідна жінка, працьовита і дбайлива. У сім’ї Григорія Івановича та Катерини Якимівни було шестеро дітей: Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип. Сім’я жила у великій бідності.
- Малий Тарас рано залишився сиротою, коли йому було 9 років померла його лагідна мама. Батько вдруге одружився та мачуха не любила Тараса. А в 11 років помер і батько. Сестра Катерина замінила малому Тарасику батьків…Діти, Дмитро Красицький – правнук Катерини, тієї самої сестри Тараса Григоровича. Цей письменник написав цілу книгу, яка називається “Тарасові світанки”, в ній яскраво і послідовно розповів про дитячі і юнацькі літа Великого Кобзаря. Зараз ми з вами ознайомимося лише з невеличким оповіданням.
б) Словникова робота. (слайд 9)
- Для того, щоб краще зрозуміти текст, з’ясуємо значення таких слів:
Обдарувала посмішкою – лагідно посміхнулася;
метушилася – хвилювалася;
сіни - нежила частина хати;
дяк – служитель православної церкви, що допомагає священнику;
запримітив – звернув увагу;
жужлив – м’яв шапку;
поприлипали до ослонів – сиділи непорушно на лавах
в) Первинне ознайомлення зі змістом твору. (ст..68)
(Читання учителем оповідання).
- Чому оповідання має таку назву?
г) Перевірка первинногосприймання.
- Як рано прокинувся Тарас того дня?
- Хто повів малого Шевченка до щколи?
- Хтоз дітей найбільше зрадів Тарасові?
д) Фізкультхвилинка.
Вийди, вийди сонечко.
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко.
е) Другеч итаннятвору. Мовчазне читання.
(Учні читають самостійно).
є) Аналіззмістуоповідання з елементами вибіркового читання
- Як збирався Тарас перший раз у школу?. Доведіть,що він дуже чекав цього дня.
- Якою ви уявили маму хлопчика зачитайте її опис.
- Що було найбільшим скарбом для Тараса?
- Як зустрів дяк хлопчика?
- Знайдіть опис школи.
- Прочитайте останній абзац. Як ви думаєте, що передають ці слова? (вони виражають головну думку оповідання. Навчання – дуже важлива річ у житті.)
4. Розповідь учителя.
- Дійсно, діти, Тарас дуже любив науку, Коли йому виповнилося 8 років батько віддав його в "науку” до кирилівського дяка-вчителя Павла Рубана ( це ми щойно прочитали) Дяк навчав по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками. Хлопець був охочий до навчання, швидко все запам”ятовував. Тарас мав феноменальну пам”ять. Але тяжка доля випала Тарасові і після смерті батьків він не мав змоги навчатися у школі. І попри все з нього вийшов відомий всьому людству поет. На наступник уроках ми з вами будемо вивчати його поезію.
5. Робота в парах. Скласти прислів’я
Шевченко Тарас — наче сонце для нас.
Шевченкові твори сяють, мов зорі.
Ми Шевченка славить будем, і ніколи не забудем.
Шевченків «Кобзар» — то для народу — великий дар.
6. Робота в групах
1 група «Майстри слова»– скласти план
1. Незвичайний день.
2. Зустріч з дяком.
3. Радість хлопців.
4. Важка грамота.
2 група «Юні майстри слова» – скласти розповідь від імені Тараса «Я у школі» (опис школи)
3 група «Юні фольклористи». Згадати. Які вірші Т.Г.Шевченка ви знаєте?
7. Розповідь про Шевченка, як про художника.
Дуже рано в Тараса виявилися здібності до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував усе, що бачив.Світові відомі такі його картини, як: “Циганка – ворожка”, “Катерина”, “Свята родина”. Він написав багато портретів відомих того часу людей. Намалював багато своїх портретів, тобто автопортретів.
8. Розповідь про останні роки життяпоета.
- Діти, немає людини в світі, яка б не знала хто такий Тарас Григорович Шевченко. Помер Тарас Григорович 10 березня 1861 року (47 років) у Санкт-Петербурзі і поховали його на Смоленському кладовищі. А 7 травня того ж року, його перевезли на Україну і поховали на Чернечій горі, в Каневі, як і заповідав великий Кобзар
Як умру,
то поховайте,
мене на могилі
, серед степу широкого,
на Вкраїні милій…
- Пам’ятники поету стоять: в Канаді, Угорщині, США, Франції. Вулиці його ім’ям названо у Франції, країнах СНД. Але він наш, наша честь і слава!
ІV. Підсумок уроку.
Учитель. А зараз пограємо у гру «Мікрофон».
• Що нового ти дізналися про Т. Г. Шевченка, його дитинство?
• Що вас зацікавило?
• Що здивувало ?
• Що схвилювало?
• Що змусило задуматись?
• Що найбільше запам’яталось?
VII. Домашнє завдання.
І група – скласти план,переказ.
ІІ група - скласти питання до тексту, переказ