В.О. Сухомлинський питання виховання та навчання дітей розглядав крізь призму педагогічної етики - науки по формування моральних основ людської особистості , де образному та художньому мисленню належить провідне місце .. До казки Василь Олександрович звертався ще на початку свого творчого шляху і тому не випадково , що всій його педагогічній діяльності властиве бачення проблем виховання. Серед численних народних та авторських казок особливо виділяю коротенькі казкові оповідки Василя Сухомлинського. Високоморальні, сповнені любові до природи, до всіх і до всього живого, вони є тим благодатним засобом, за допомогою якого можна забезпечити комплексну реалізацію завдань фізичного розумового, мовленнєвого, естетичного, трудового, громадянського виховання дитини... Читаючи дітям текст, їх навчаю слухати й розуміти усне мовлення; фіксувати початок та кінець оповіді; усвідомлювати елементи фактичного змісту (хто, де, коли, як),логічні зв'язки між ними; уявляти те, про що йдеться у творі, який прослуховується; співпереживати з дійовими особами. У дітей формують елементарні аналітико-синтетичні вміння в роботі над текстом, реченням, словом, звуками мовлення. На основі казки можна також розробити сюжетне заняття з фізичного виховання, а ще — подати знання про природне, людське і предметне довкілля. Спонукатимуть дітей відтворити зміст казки в малюнку, ліпленні, аплікації, конструюванні творчі завдання з розділів програми: "Трудове навчання", "Образотворче мистецтво", "Художня праця" та ін. Я заохочую дітей до складання казок , творів – мініатюр . Адже , вважаю, що казка робить дитину розумнішою та спостережливішою.
|
Система роботи над складанням казки. І. Підготовка вчителя до роботи. На своїх уроках часто використовую авторські казки В.О. Сухомлинського. Дуже важливо визначити тип тексту майбутньої казки , чи вона буде складатися у формі опису чи розповіді. 1.Необхідно підібрати тему до казки. Бажано, щоб вона була конкретною і виходила із безпосередніх спостережень за природою. 2.Формулювання плану. Підбір опорних слів , образних виразів для словникової роботи. Вибір форм, методів та прийомів роботи на уроці. ІІ. Підготовка учнів. _
2.Спостереження за об’єктами природи, які мають стати дійовими особами казки. Необхідно вчити помічати найменші деталі , активізуючи всі органи чуття дітей. 3. Активізувати образну уяву дітей( необхідно використати класичну музику , твори живопису, поезію за темою уроку). ІІІ. Робота над складанням казки. Ця робота теж має певну систему. У ході спостереження за природою казка складається усно. Спочатку необхідно дати можливість вільно висловлюватися учням . на даному етапі роль вчителя – спрямовуюча – звернути увагу школярів на деталі , допомогти знайти влучний вираз , зробити висновок. А от на другому уроці , коли проводиться оформлення казки , учні пригадують типи текстів та їх структуру, підбирають заголовок, складають план. Словникова робота пов’язується з роботою над реченням. Чітке формулювання мого запитання викликає у дітей чітке формулювання відповіді. І ось настає кульмінаційний момент уроку - процес творення казки. Завжди в класі в цей момент тиша, кожен заглибився у свою казку. І кожен такий урок закінчується святом - презентацією складених казок. ІV.Застосування складених казок. Жоден твір учня не повинен залишатися без уваги , кожен має знайти застосування. Казки поки що зачитуються у класі. Далі одні з них пропонуються для виготовлення книжок – саморобок , інші для загальношкільного збірника. Слід сказати , про особливість учнівських казок. Тут немає специфічних для українських казок примовок типу « Жили собі, були собі…». Авторські казки учнів – це мініатюри , що за структурою нагадують тексти – описи, тексти – розповіді, але діючими особами є об’єкти природи - сонце , хмари, рослини, тварини. Фактично , кожен твір – це фрагмент реального життя , переданого через природу і дитячі відчуття. |