Тема:Мова як джерело знань про минуле
Тип уроку: уроки засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник «Історія України» (Пометун, Костюк, Малієнко) 5 клас ; ілюстрації.
Поняття та терміни: мова, фольклор.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• пояснювати, що таке історичні джерела;
• наводити приклади слів, прислів'їв, пісень, легенд, дум, казок про минуле, з яких можна дізнатися про давні часи;
• характеризувати пам'ятки усної народної творчості.
ХІД УРОКУ:
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
І. Метод «Снігова куля». Вчитель дає завдання учням по черзі назвати приклади до кожного з видів історичних джерел.
ІІ. Усний диктант «Так чи ні?».
Учні усно визначають помилки і виправляють їх.
1.Люди винайшли писемність близько 2 тис. років тому.
2.В давнину люди писали на папірусі, камені та папері.
3.Пергамент виготовляли з кори дерев дуба.
4.Берестяні грамоти виробляли з березової кори.
5.Наука, що вивчає письмо називається палеонтологія.
6.В архівах зберігають документи.
7.В бібліотеках теж зберігають документи.
8.Першу бібліотеку в Україні відкрив князь Кий в Софієвському соборі.
9.Найстаріша бібліотека України існує у Львові 320 років.
10. Найбільша бібліотека України існує в Києві.
11. До письмових джерел відносяться: літописи, книги, зброя, монети, портрети.
12. Історичні джерела бувають письмові та речові.
ІІІ. Преревірка письмового д.з.
ІІІ . Вивчення нового матеріалу.
1.Які свідчення минулого можна знайти у мові.
Бесіда:
1. За допомогою чого ми спілкуємось?
2. Для чого існує мова?
3. Підберить слова, якими можна описати мову?
Вчитель, заслуховуючи відповіді і складає на дошці асоціативний кущ до слова «мова».
А потім показує свій асоціативний кущ.
Вчитель.
Українська мова є багатовіковим надбанням українського народу. Вона створена зусиллям багатьох поколінь. У мові – наша стара й нова культура. Без мови немає народу. Мова – найважливіший засіб спілкування між людьми. Завдяки мові ми пізнаємо дійсність, навколишній світ. Мова – це джерело знань про минуле нашого народу, сьогодення та майбутнє.
Мова виконує декілька функцій.
Робота зі схемою «Функції мови».
У мові відображено культуру, традиції і світогляд людей різних часів. Тому мова є важливим історичним джерелом для дослідження минулого.
Робота з підручником – ст. 48. Вчитель пропонує учням таблицю, яку необхідно доповнити прикладами, прочитавши підручник.
Іншомовні слова – слова, які прийшли в українську мову з мов інших народів. | Історизми – слова, які тісно пов'язані з певними подіями й періодами в історії. |
Можливи відповіді учнів: інш. – історія, хронологія, директор, депутат, аудиторія, конституція, демократія, демократія, монархія, республіка, імперія; іст. – гетьман, козак, отаман, клейноди, січ, хоругва, литаври, осавул, князь, полюддя, погости.
Бесіда:
1.Про що свідчить наявність в українській мові значної кількості іншомовних слів?
2.Яке значення має знання іншомовних слів та історизмів для дослідження минулого?
3.Що повідомляє про минуле усна народна творчість.
Вчитель.
Усну народну творчість ще називають фольклором, що в перекладі з англійської - народна мудрість. Фольклор узятий з різних джерел на основі безпосередніх спостережень над навколишнім життям, відтворює історію, культуру, побут, традиції,
Усна народна творчість - це народні казки, прислів'я, загадки, вислови, пісні. Наприклад, одна людина складе казку, а інша - пісню. І передаються вони із уст в уста, нерідко зміст їх доповнюється чи скорочується, переходить із покоління в покоління, з однієї місцевості в іншу. Так поступово ці твори можуть набувати нового значення вірування.
Робота над формуванням поняття «фольклор».
Використовуючи підручник ст. 49., скласти схему «Види усної народної творчості»
Можливий вигляд схеми:
Робота з підручником ст. 49 – відповісти на запитання біля ілюстрації.
4.Як можна дізнатися про минуле з пам`яток усної народної творчості.
Робота в малих групах або парах.
Завдання:
1.ознайомитися з пам'яткою «Як працювати з пам'яткою фольклору».
2.Дослідити один із наведених видів усної народної творчості.
3.Групи звітують про ітоги роботи.
IV. Закріплення нових знань і навичок учнів.
Словниковий диктант: історичні джерела, мова, функції мови, фольклор, види усної народної творчості.
V. Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя.
Оцінки.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника параграф 7.
Підібрати приклад з різних видів фольклору( вміти аналізувати).