Презентація: Краса природи – шлях до виховання духовної шляхетності...Рід іменників. (Урок-презентація проекту до 100-річчя з Дня народження В.О. Сухомлинського)

Про матеріал

Навчати учнів визначати рід іменників;

Розвивати пам'ять, увагу, усне та писемне мовлення;

Сприяти вихованню в учнів естетичного ставлення до природи, почуття краси квітів, краси людських почуттів, бережного ставлення до природи.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Краса природи – шлях до виховання духовної шляхетності... Рід іменників. (Урок-презентація проекту до 100-річчя з Дня народження В. О. Сухомлинського)6 клас. Підготувала:вчитель української мови та літературигімназії № 9 Кіровоградської міської ради. Кіровоградської областіДуняшенко Наталія Василівна

Номер слайду 2

Мета: Навчати учнів визначати рід іменників;Розвивати пам’ять, увагу, усне та писемне мовлення;Сприяти вихованню в учнів естетичного ставлення до природи, почуття краси квітів, краси людських почуттів, бережного ставлення до природи.

Номер слайду 3

Обладнання: Мультимедійний проектор;Ілюстрації;Схема. Методи роботи: Робота в групах;Гра на розвиток уваги“Відпочивають руки – працює голова”;Проблемне питання;Самостійна розумова праця учнів (вправа на передбачення змісту);Проба пера.

Номер слайду 4

Хід уроку: I. Організаційний момент. II. Вступне слово вчителя: Краса природи відіграє велику роль у вихованні духовного благородства. Природа є джерелом добра, її краса впливає на духовний світ кожного з нас тільки тоді, коли юне серце облагороджується вищою людською красою – добром, правдою, людяністю, співчутливістю. Тема нашого уроку... Мета...

Номер слайду 5

Ви любите загадки? Тож відгадайте, що це... III. Мотивація навчальної діяльності З початкових букв відгаданих слів прочитайте термін, який є складовою частиною соціокультурної змістової лінії, відповідно до якої дібрані всі вправи сьогоднішнього уроку.1. Куди ступиш – всюди маєш, Хоч не бачиш, а вживаєш. (ПОВІТРЯ)2. Без очей – а сльози ллє. (РОСА)3. Яка буква “ображається” на те, що її не пишуть на початку слів? (И)4. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (РІЧКА)5. Одгадай загадочку кину її в грядочку, нехай моя загадка лежить до весни. (ОЗИМИНА)6. Мене просять і чекають, А як покажусь – утікають. (ДОЩ)7. Яка перша буква алфавіту? (А)

Номер слайду 6

Соціокультурна змістова лінія: Я і рідна природа. Єдність людини й природи.

Номер слайду 7

IV. Повторення вивченого. Морфологія - ... Скільки частин мови в українській мові?Дайте загальну характеристику частинам мови (у вигляді структурної схеми)Іменник – це... (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль)Іменники – назви істот і неістот. Наведіть приклади.Іменники – загальні та власні. Наведіть приклади.

Номер слайду 8

Частини мови. СамостійніЗайменник. Дієслово. ПрислівникІменник. Числівник Прийменник. СлужбовіСполучник Прикметник Частка Вигук

Номер слайду 9

ІСТОТАНЕІСТОТА

Номер слайду 10

ВЛАСНА НАЗВАЗАГАЛЬНА НАЗВА

Номер слайду 11

V. Вивчення нового матеріалу. Юні теоретики. Усі іменники, крім тих, що мають лише множину, належать до одного з трьох родів: Чоловічого (ліс) – він;Жіночого (чайка) – вона;Середнього (зернятко) – воно. Окрему групу становлять іменники спільного роду. Це такі загальні і власні назви, рід яких визначається тільки в контексті. Наприклад: староста, листоноша, бідолаха, плакса, ледащо, сирота. Деякі іменники мають паралельні форми роду: абрикос – абрикоса, плес – плеса – плесо і т.д.

Номер слайду 12

Юні Дослідники. Прочитати спроектований на екран текст. Доберіть заголовок. Випишіть (робота в групах): I група: іменники чоловічого роду;II група: іменники жіночого роду; III група: іменники середнього роду. Квітка сонця На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зірниця, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилося з-за обрію. Соняшник повертає до нього свою золоту голівку, дивиться на червоне вогняне коло. Усміхається соняшник до сонця, радіє. Вітає сонце, говорить: “Добрий день, сонечко, я так довго ждав тебе вночі”. Сонце піднімається все вище й вище, пливе по небу. І соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Ось воно вже заходить за обрій, і соняшник востаннє усміхається золотому промінню. Зайшло сонце. Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко. Спить золота квітка, й сниться їй ранкова зірниця.(В. О. Сухомлинський)

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Гра на розвиток уваги“Відпочивають руки – працює голова”Прослухайте текст. Усно виберіть одну правильну відповідь із декількох запропонованих (тестування) – 1правильна відповідь – 1 бал. Іменників якого роду використано в тексті найбільше? Гаряча квітка Того року була рання весна. В середині квітня зацвіли сади. Настав травень. Маленька дівчинка Оля пішла одного ясного весняного ранку в сад і побачила велику червону квітку троянди. Вона побігла до мами й радісно сказала: - Мамо, червона троянда зацвіла. Мама прийшла в сад, поглянула на червону квітку, усміхнулася. Потім глянула на небо, і лице її стало тривожним. З півночі сунула чорна хмара. Повіяв вітер, хмара закрила сонце. Стало холодно. Мама з Олею сиділи в кімнаті й з тривогою дивилися в вікно. Мов білі метелики, полетів сніг. Все довкола побіліло. Вітер затих. Сніжинки м’яко падали на землю, а потім перестали падати. Мама з Олею пішла в сад. На зеленому листі біліли снігові шапки. Земля вкрилась сніжно-білим килимом. Тільки троянда червоніла, мов велика жарина. На ній блищали капельки роси. - Вона гаряча, їй не страшно, - промовила Оля й радісно усміхнулася.(В. О. Сухомлинський)

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Тестування1. Коли зацвіли сади: А) на початку березня;Б) в середині квітня;В) в кінці травня.2. Як звали дівчинку: А) Оля;Б) Оленка;В) Ольга.3. Що зробила мама, коли поглянула начервону квітку: А) усміхнулася;Б) заплакала;В) заридала від радості.4. Звідки сунула чорна хмара: А) з півдня;Б) зі сходу;В) з півночі.5. Коли хмара закрила сонце, стало: А) темно;Б) тепло;В) холодно.6. Куди дивилися мама з Олею, сидячи в кімнаті: А) вперед;Б) назад;В) в вікно.7. З чим порівнює автор сніг: А) з борошном;Б) з метеликами; В) з пластівцями.8. Куди м’яко падали сніжинки: А) на землю;Б) на вікно; В) на будинок.9. На зеленому листі біліли снігові: А) насипи;Б) килими;В) шапки.10. Троянда в даному тексті асоціюється з: А) радістю;Б) теплом;В) добром.11. До якого стилю належить текст: А) публіцистичного;Б) офіційно-ділового;В) художнього.12. Яку назву обрав автор для свого оповідання: А) Квітка добра;Б) Гаряча квітка;В) Троянда.

Номер слайду 17

Проблемне питання. Яким чином Ви визначили рід іменника травень в запропонованому тексті?Ряд іменників – географічних назв, назв газет, журналів, місяців – визначається за загальною назвою: Онтаріо (середнього роду, бо це озеро), травень (чоловічого роду, бо місяць).

Номер слайду 18

Самостійна розумова праця учнів (вправа на передбачення змісту і розвиток уяви)Прочитайте спроектований на екран текст. Запропонуйте свій варіант закінчення розповіді. Визначте та надпишіть над кожним іменником рід (після виконання учнями завдання вчитель ознайомлює учнів з авторським варіантом)Хлопчик хотів приголубити сніжинку З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива. Мов зірка. На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка. Хлопчик думав: ось впаде комусь під ноги, і її затопчуть. Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати... Хлопчик простяг долоню. Він хотів приголубити сніжинку. А вона впала на теплу, добру руку хлопчика й розтала. Хлопчик з жалем дивиться на руку. На долоні блищить крапелька, мов сльозинка. В. О. Сухомлинський

Номер слайду 19

Номер слайду 20

VI. Закріплення вивченого матеріалу. Завдання: “Народна мудрість” (робота в групах): доберіть якнайбільше прислів’їв та приказок: I група: з іменниками чоловічого роду;II група: іменниками жіночого роду; III група: іменниками середнього роду. Зима без снігу – літо без хліба. Де цвіток – там медок. Плаче жовтень холодними сльозами. Весняний день рік годує. Весна ледачого не любить. Чайка сіда в воду – чекай доброї погоди. Осінь збирає, а весна з’їдає. Осінь усьому рахунок веде. Зимове сонце, як мачушине серце: світить, а не гріє. Взимку сонце крізь плач сміється. Тому горе, хто мілко оре. Казав овес, сій мене в болото – буду я золото.

Номер слайду 21

VII. Підсумок уроку. Ми – частина природи. Все, що нас оточує – наша частина. Про це треба завжди пам’ятати. Будьте дуже уважні до природи і вона буде радувати нас своєю красою, і щиро даруватиме свої багатства. Краса і багатство природи залежать від нас!

Номер слайду 22

Домашнє завдання. Написати твір-розповідь на тему: I група: Перший сніг. II група: Коли починається осінь. III група: Моє кошеня

Номер слайду 23

Література: Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т. 3. Народження громадянина. К., “Рад школа”, 1977, 654 с. Василь Сухомлинський Гаряча квітка (Оповідання та казки). – К.: Веселка, 1978. – 104 с. Шумада Н. С. Закувала зозуленька. Антологія української народної творчості: Пісні. прислів’я, загадки, скоромовки. – К.: Веселка, 1989. – 606 с.: іл.

pptx
Додано
24 серпня 2018
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку