У розробці "Практична робота з фразеології для учнів 6 класу" вміщено тести та інші вправи, які допоможуть учням поповнити свій словниковий запас новими фразеологізмами, а вчителеві - перевірити рівень знань учнів з цієї теми
6 клас Фразеологія Мова
Практична робота
1 варіант
1. З’ясуйте, у якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами:
а) читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому;
б) кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, чужа праця;
в) засипати вугілля, брати воду, говорити правду, гнути гілку;
г) читати по очах, пекти раків, з відкритим серцем, западати в душу. 0,5
2. Визначте, у якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд:
а) без вогню пекти, байки правити, багато брати на себе, зронити сльозу;
б) теревені правити, оповідати сон рябої кобили, плести сухого дуба;
в) зробити хибний крок, зорі знімати з неба, обіцяти золоті гори;
г) міряти лозиною, наклеювати ярлики, на ногах не стояти, передбачати події. 0,5
3. Виберіть фразеологізм, який має значення «кого-небудь щось постійно хвилює, турбує, мучить, завдає душевного болю»:
а) кішці смішки, а мишці слізки; б) черв’ячок точить;
в) зав’яз пазурець, і пташці кінець; г) пробігла чорна кішка. 0,5
4. Знайдіть рядок фразеологізмів власне українського походження:
а) альфа і омега, голос волаючого в пустелі, жити манною небесною;
б) закопувати талант у землю, вовк в овечій шкурі, побиття немовлят;
в) гарбуза дістати, світ макітриться, не до жартів;
г) Геркулесові стовпи, дамоклів меч, драконівські закони. 0,5
5. З’ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення:
а) носа не показувати, нема живої душі, за тридев’ять земель;
б) зганяти з світу, вішати собак, з легкої руки;
в) живіт присох до спини, крихти в роті не було, ріски в рот не брати;
г) ворожити на бобах, вити вовком, дати звістку про себе. 0,5
6. Назвіть фразеологізм, який є антонімом до вислову «ревма ревіти»:
а) рвати і метати; б) рвати на шматки; в) ревно любити; г) реготи справляти. 0,5
7. Установіть відповідність між фразеологізмом та його значенням:
1. Задирати носа А. Обдурювати когось
2.Залишатися з носом Б. Пишатися, гордитися
3. Повісити носа В. Журитися
4. Водити за ніс Г. Залишитися ні з чим 2
Д. Вередувати
8. Доберіть до фразеологізмів синоніми
1. Давати драла А. Жовтороте пташеня
2. Давати горобцям дулі Б. Бити байдики
3. Давати відсіч В. Накивати п’ятами
4. Мало каші з’їв Г. Немало каші з’їв 2
Д. Давати відкоша
9. «Полатайте» фразеологізми (запишіть, вставивши пропущені слова).
«Латка»: ніс, язик, око, вухо, губа, зуб.
Тримати … за вітром; на … нічого покласти; і за … не свербить; робити з … халяву; хоч в … стрель. 1
10. Вказати, з якої галузі діяльності прийшли у мову подані фразеологізми:
Узяти правильну ноту; передати естафету; сісти на мілину, заговорювати зуби, на один копил.
Довідка: медицина, музика, мисливство, спорт, судноплавство, шевство. 1
11. Закінчити речення фразеологічними зворотами з довідки. 1
1.Від щастя дівчина була на ... . 2.Рідне місто він знає як ... . 3.Новобудови у Львові ростуть як..
Довідка. Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п'ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу.
12. Складіть речення з фразеологізмом «трудитися у поті чола», зробіть його синтаксичний розбір.
2
6 клас Фразеологія Мова
Практична робота
2 варіант
1. З’ясуйте, у якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами:
а) писати листа, сумно зітхнути, перемогти у двобої, дійти до вершини;
б) початок весни, зійти з гори, відчинені вікна, рідна домівка;
в) відразу заснути, піти до млина, говорити пошепки, гнути спину;
г) не чути землі під ногами, наступати на п’яти, душа в душу, пасти задніх. 0,5
2. Укажіть рядок, у якому фразеологізми становлять синонімічний ряд:
а) нестися високо вгору, ні в тин ні в ворота, сісти на мілину, терпець урвався;
б) теревені правити, збити з пантелику, ні за холодну воду не братися, облизня піймати;
в) нуль без палички, лікті кусати, підставляти ногу, пороги оббивати;
г) обвести круг пальця, брехні справляти, замилювати очі, напускати туману. 0,5
3. Виберіть фразеологізм, який має значення «розгубитися, не знати, що робити»:
а) кішці смішки, а мишці слізки; б) бути ні в сих, ні в тих;
в) накрити мокрим рядном; г) місця собі не знаходити. 0,5
4. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології:
а) вхопити шилом патоки, тягар на душі, кермо влади, аж за вухами лящить;
б) відрізана скибка, журба сушить, завертати голоблі, потрапити в пастку;
в) Авгієві стайні, ахіллесова п’ята, бездонна бочка, гордіїв вузол;
г) вмивати руки, за царя Панька, горобина ніч, в очах зеленіє. 0,5
5. З’ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення:
а) комар носа не підточить, нема де курці клюнути, рукою подати;
б) витрішки продавати, зуби з’їсти на чомусь, зійти з глузду;
в) з дощу та під ринву, з великої хмари малий дощ, як свиня в дощ;
г) ні пава ні ґава, ні се ні те, ні риба ні м’ясо. 0,5
6. Назвіть фразеологізм, який є антонімом до вислову «гострий на язик»:
а) язик проковтнув; б) забути язика в роті; в) два слова не зв’яже; г) словами колоти. 0,5
7. Встанови відповідність між фразеологізмом і його значенням.
1. Крутити носом А. Близько
2. Курці ніде клюнути Б. Виражати незадоволення, вередувати
3. Ноги не носять В. Дуже тісно
4. Рукою подати Г. Захворіти 2
Д. Втомитися
8. Доберіть до фразеологізмів синонімічні стійкі сполучення слів
1. Ворон лічити А. Розбити горщика
2. Дметься, як жаба на кладці Б. Давати горобцям дулі
3. По саму зав’язку В. Ні пари з вуст
4. Прикусити язика Г. Пнеться, як хміль на тичці 2
Д. Голки не просунеш.
9. «Полатайте» фразеологізми (запишіть, вставивши пропущені слова).
«Латка»: гуска, кінь, курка, ведмідь, вовк, пес.
.. на вухо наступив; .. дивитися; як з .. вода; пише як .. лапою; старий .. борозни не зіпсує. 1
10. Вказати, з якої галузі діяльності прийшли у мову подані фразеологізми:
Куй залізо, поки гаряче. Не відходячи від каси. Не святі горшки ліплять.
Кому що, а курці просо. Грати першу скрипку.
Довідка: музика; гончарство; ковальство; бухгалтерія; птахівництво; землеробство. 1
11. Доповнити фразеологічні звороти потрібними словами.
Мов води в … . Вийти … з води. Тягти за … . Стояти над … 1
12. Складіть речення з фразеологізмом «водою не розіллєш», зробіть його синтаксичний розбір. 2
46.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням.
Д. Не з’являтися.
48.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням.
Д. Суворо покарати, побити.
49.Підбери до фразеологізму антонім.
Д. Як свиня на коня
50.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням.
Д. Пропустити щось важливе
52.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням.
Д. Повертати борги
53.Доберіть до фразеологізмів антоніми
Д. Аж іскри летять
54.Установіть відповідність між фразеологізмом та його значенням.
Д. Тяжко працювати
55.Доберіть до фразеологізмів антоніми
Д. Аж іскри летять
56.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням.
Д. Потрапляти в неприємну ситуацію
57.Підбери до фразеологізмів антоніми
Д. Гребти під себе
58.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням.
Д. Ледарювати
59.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням
Д. Почастувати
60.Доберіть до фразеологізмів антоніми.
Д. На сьомому небі
61.Підбери до фразеологізмів синоніми
Д. Губці ніде впасти
62.Встанови відповідність між фразеологізмом та його значенням
Д. Діяти різко, необдумано
63.Доберіть до фразеологізмів антоніми
Д. Як кіт наплакав
64.Установи відповідність між фразеологізмом та його значенням
Д. Марно витратити
65.Підбери до фразеологізмів антоніми
Д. Прикусити язика
66.Установи відповідність між фразеологізмами та їх значенням
Д. Хитрити
67.Доберіть до фразеологізмів синоніми
Д. Замилювати очі
Фразеологія
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
двга |
бдгв |
бвда |
двба |
бгва |
бгдв |
багд |
бдав |
бгад |
дгав |
50 |
51 |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
57 |
58 |
59 |
авбд |
вбда |
вагб |
авдб |
багд |
авдб |
давг |
вадг |
двга |
багв |
60 |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
вдаг |
вдга |
дгба |
дбаг |
гдва |
бдгв |
гвба |
вгаб |
|
|