Презентація допоможе розібратися що таке критичне мислення, як його розвивати в сучасних дітей, які складові цього процесу, які методи і прийоми використовувати на уроках для розвитку критичного мислення.
Перед людиною три шляхидо пізнання:шлях критичного мислення – найбільш благородний,шлях наслідування – найбільш легкий і шлях особистого досвіду – найбільш важкий. Конфуцій
Номер слайду 2
Що таке критичне мислення й навіщо воно нам потрібне?Філософія. Літературна критика“ Критичне мислення – це вміння логічно мислити та аргументувати”. За визначенням О. Тягло “ Просунута сучасна логіка ”Критичне мислення – це підхід, за яким тексти розкладаються на складові частини і який розглядає, як вони досягають впливу на читачів, які мотиви тих, хто їх написав.
Номер слайду 3
Психологія. Критичне мислення – це таке мислення, яке має наступні характеристики: - глибина – вміння проникати в суть, бачити неясне там, де іншим усе здається цілком ясним і зрозумілим; - послідовність – уміння дотримуватися логічних правил, не суперечити самим собі, обґрунтовувати висновки; - самостійність - уміння ставити питання, знаходити нові підходи до їх з’ясування; - гнучкість – уміння змінювати спосіб розв’язання проблеми, знаходити нові шляхи, бути вільним від шаблону; - швидкість – уміння швидко впоратися з пізнавальними завданнями; - стратегічність – послідовне висування гіпотез, визначення ознак ( сканування і фокусування) під час розв’язання задач.
Номер слайду 4
З точки зору педагогічної теорії розвивального навчання (Є. Полат ) критичне мислення має наступні ознаки:*аналітичність (відбір, порівняння, зіставлення фактів та явищ);*асоціативність (установлення асоціацій з раніше вивченими фактами, явищами);*самостійність;*логічність (уміння будувати логіку доказовості розв’язання проблеми, послідовність дій);*системність (уміння розглядати об’єкт, проблему в цілісності їх зв’язків і характеристик).
Номер слайду 5
Критичне мислення називають “спрямованим мисленням ”, тому що воно спрямоване на одержання бажаного результату. П’ять складових критичного мисленняІнформація - відправний, а не кінцевий пункт критичного мислення. Критичне мислення починається з постановки питань і з’ясування проблем, які потрібно розв’язати. Переконлива аргументація:твердження ,доведення,докази,підстава. Самостійне вичення. Соціальне мислення
СИСТЕМА УСНИХ І ПИСЬМОВИХ МОВЛЕННЄВИХ ВПРАВВправи на прогнозування змісту. Умовно-комунікативні вправи. Вправи на розвиток уміння висловлювати судження. Вправи на сприймання та розуміння понять. Комунікативні вправи
Номер слайду 8
МЕТОДИ І ПРИЙОМИАсоціювання. Есе. Порушена послідовність. Читання з передбаченням. Взаємонавчання. Взаємоопитування Диспут, дискусія. Круговий огляд. Збережіть останнє слово за мною. Творчі ігри. Кутки
Номер слайду 9
ЗАСОБИ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯПрактичні завдання, спрямовані на виявлення і спростування помилок. Аналіз суджень. Конкурси , вікторини. Використання наочного матеріалу. Проблемні, дослідницькі, уточнюючі питання-роздуми. Взаємоперевірка виконання завдань. Рецензування
Номер слайду 10
ЕТАПИ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ“ Виклик – осмислення – роздуми ”Прийняття рішень. Розробка системи доказів. Зіставлення їх із протилежними точками зору. Аналіз висновків з інформаціїСприйняття інформації
Номер слайду 11
ОЗНАКИ УЧНЯ, ЯКИЙ КРИТИЧНО МИСЛИТЬСамокритичність. Відкритість до інших думок. Проникливість. Уміння дискутувати. Незалежність мислення. Компетентність. Допитливість. Активність
Номер слайду 12
ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНЯ, ЯКИЙ КРИТИЧНО МИСЛИТЬСамостійне розв’язування проблем. Спростовує хибні судження. Самостійно мислить. Аналізує і виявляє позитивне і негативне. Генератор оригінальних ідей. Пошук відповідей на різноманітні питання
Номер слайду 13
Якщо ви навчилися правильно ставити питання, ви вмієте бачити і формулювати проблему, а якщо ви змогли правильно сформулювати проблему, ви зможете знайти шляхи її розв’язання і досягти мети. Запитання, які найчастіше ставлять учителіЯкі викликають інтерес і привертають увагу?Які повертають до основної теми обговорення?Які допомагають вести урок?Що переключають увагу учнів?Що сприяють зануренню учнів у тему. Що апелюють до емоцій учнів?Що допомагають проаналізувати рівень знань учнів?
Номер слайду 14
“ Ми замислюємося, тільки коли перед нами виникає проблема .” Джон Дьюї6 рівнів когнітивної сфери