Народився Леонід Глібов 5 березня 1827 р. у селі Веселий Поділ Хорольського повіту. Його батько, Іван Назарович Глібов, був управителем кінськими табунами в маєтку поміщика Гаврила Родзянки. Дитинство провів у селі Горби Кременчуцького повіту, куди з Веселого Подолу перейшов на роботу його батько, забравши з собою сім`ю.
1840 року, у 13 років Леонід Глібов вступив до Полтавської гімназії. Тут юнак захопився книгами. Він жадібно читав О.Пушкіна, М. Лермонтова, М. Кольцова, які відкрили йому новий світ поезії і краси. Зачарований і натхненний Леонід і сам починає писати вірші російською мовою. Може б не наважився соромязливий юнак подати кудись оті свої спроби, та хазяїн, у якого він квартирував, порадив показати їх місцевим видавцям. Вірші сподобалися їм. І ось 1847 року в Полтаві побачила світ книжечка “Стихотворения Леонида Глебова”.
У липні 1861 року починає виходити тижневик “Черниговський листок”, в якому подаються матеріали російською та українською мовами. Глібов сам був його і редактором, і автором, і коректором. 1863 року спеціальним наказом Валуєва “Черниговський листок” було закрито. Л. Глібову заборонено працювати вчителем і проживати в Чернігові. Поет-байкар переїздить до батьків дружини в Ніжин. Біда за бідою підкрадається: спочатку Леонід Іванович втратив улюблену дочку Ліду, потім померла його дружина. Після цих бід Глібов надовго замовк. Аж під кінець 1863 року Л. Глібов повертається до Чернігова. Тут він дістає посаду управителя Чернігівської земської друкарні.
10 листопада (29 жовтня) 1893 р. Глібова не стало. Чернігів урочисто поховав свого великого громадянина. На пам'ятнику поетові, спорудженому на кошти громадськості, було викарбовано слова В. Самійленка, написані в день смерті Глібова: ...І от замовк твій голос, погас огонь ясний, Що в темному світі окопі; Але не вмре поет у пам'яті людській. Згадаєм ми тебе в недоленьці лихій І в кращий час нової долі. Нині цей пам'ятник встановлено на подвір'ї садиби М. М. Коцюбинського. Пам'ятник, який сьогодні знаходиться на могилі визначного українського байкаря, встановлено у 1938 році. Могила Леоніда Глібова
ПРО БАЙКУ Здається, байка просто бреше, А справді — правду ясну чеше... Леонід Глібов Байка належить до найдавніших жанрів словесного мистецтва. В основі цього твору лежить дуже стисла розповідь про певну особу чи подію, з якої випливає повчальний висновок. Авторів байок називають байкарями. * *
Історично байка виникла за фольклорних джерел – казок, прислів’їв, тощо. Первісно це була байка у прозі, яка носила здебільшого повчальний характер. Іншим джерелом сюжетів байок була збірка індійських казок, притч, байок 3-4 ст. н.е. «Панчатантра» («П’ятикнижжя»), яка була поширена в обробках і переказах на Сході і в Європі, а на території Київської Русі з 13 ст. Саме тоді й зародилися характерні ознаки жанру. * *
Про мудрість Езопа складали легенди. Він був набагато розумнішим за своїх сучасників. Щоб вони могли скористатися його розумом, Езоп повчав їх байками.У байках Езопа діють і люди, і звірі, і птахи, і комахи, а іноді зустрічаються навіть боги. За допомогою розуму і слова Езоп створив цілий світ, на який люди могли подивитися збоку і побачити свої вади: заздрість, жадібність, хитрість, дурість, користолюбство. * *
Збереглася легенда про випадок із життя Езопа. Хазяїн послав його у справах, а дорогою мудреця зустрів суддя. - Куди ти йдеш? - суворо запитав суддя. - Не знаю, - відповів Езоп. Ця відповідь здалася підозрілою, і суддя наказав відвести Езопа до в’язниці. - Я ж сказав щиру правду, - запевняв Езоп. - Звідки мені було знати, що я потраплю до в’язниці. Суддя змушений був відпустити мудреця. * *
У 19 ст. нове слово для розвитку байки внесли П.Гулак-Артемовський, Є.Гребінка, особливо Л.Глібов, із творчістю якого пов’язують розквіт байки. До байки зверталися у своїй творчості І.Франко, Б.Грінченко, а в 20 ст. – В.Блакитний, С.Пилипенко, П.Глазовий та інші. * Є. Гребінка П. Гулак-Артемовський
Інколи у житті трапляється так, що людина чинить певні недобрі справи, але не здогадується про те, що комусь завдає шкоди. У таких випадках на допомогу приходить сміх, який покликаний «лікувати» вади окремої людини або суспільства. Письменник змальовує у творі комічні ситуації, через які висміює різноманітні пороки * *
РОБОТА В ЗОШИТІ Різновидами комічного є гумор і сатира. ГУМОР – відображення смішного в характерах людей або в іхньому житті. У гумористичному творі автор загалом доброзичливо ставиться до людини, але вказує на певні її недоліки, щоб їх усунути. Натомість САТИРА – нищівне висміювання вад окремої людини або всього суспільства. Автор повністю заперечує недолік, який викриває, і сатирою ніби знищує його. * *
РОБОТА В ЗОШИТІ БАЙКА — це невеликий алегоричний, здебільшого віршований твір повчального змісту. У байках автор ніколи не висловлює ідеї прямолінійно, він вдається до алегорії. АЛЕГОРІЯ – зображення рис характеру людини за допомогою образів тварин, рослин, вищ природи тощо. Наприклад: лисиця – хитрість, підступність; осел – обмеженість, впертість; щука, вовк – хижість; бджола – працьовитість. * *
То сотеньку карасиків живеньких Або линів гарненьких... Чи справді так було, чи, може, хто збрехав (Хто ворогів не мав!),- А все-таки катюзі, Як кажуть, буде по заслузі. На той раз суддями були Якіїсь два Осли, Одна нікчемна Шкапа Та два стареньких Цапа,- Усе народ, як бачите, такий Добрячий та плохий. За стряпчого, як завсігди годиться, Була приставлена Лисиця... А чутка у гаю була така, Що ніби Щука та частенько, Як тільки зробиться темненько, Лисиці й шле — то щупачка, * *
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ За які провини на Щуку подали до суду? …у ставку ніхто життя не мав: Того заїла в смерть, другого обідрала. 2. Розкажи, що ти дізнався про стосунки Щуки і Лисиці? Виразно прочитай у творі відповідний епізод. А чутка у гаю була така, Що ніби Щука та частенько, Як тільки зробиться темненько, Лисиці й шле — то щупачка, То сотеньку карасиків живеньких Або линів гарненьких...
5. Чи можна сподіватись, що суд у такому складі буде справедлимим? 6. Розкажи, до яких хитрощів удалася Лисиця, щоб визволити Щуку? 7. Чи здогадалися судді, що їх безсоромно обмануто? 8. Яка мораль цієї байки? Судді зобов’язані діяти відповідно до законодавства, а не підтримувати зацікавлену особу (Лисицю). Глібов засуджує хабарництво, несправедливість, лицемірство. 9. На вашу думку, цей твір має гумористичне чи сатиричне спрямування? 10. Доведи, що «Щука» – це байка. 11. Проаналізуй будову байки. Чи всі компоненти в ній наявні? * *
РОБОТА В ЗОШИТІ Тема «Щука»: зображення суду (його несправедливість і залежність від панівних класів ) над Щукою, яка здійснювала різноманітну шкоду в ставку його жителям і отримала вирок повернутися знову в річку. Ідея «Щука»: засудження дій судочинства, їхня легковажніст , безглуздість , а через образ Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва. Основна думка: «Як не мудрують, а правди ніде Кінців не можна поховати …». * *
* * МУХА І БДЖОЛА Весною Муха-ледащиця Майнула у садок На ряст, на квіти подивиться, Почуть Зозулин голосок. От примостилась на красолі Та й думає про те, Що як то гарно жить на волі, Коли усе цвіте. Сидить, спесиво поглядає, Що робиться в садку; Вітрець тихесенько гойдає, Мов панночку яку... Побачила Бджола близенько: — Добридень! — каже їй. —
Оддиш хоч трохи, моя ненько, Сідай отут мерщій. — Та ніколи мені сидіти, — Одвітує Бджола, — Вже час до пасіки летіти: Далеко від села. — Яка погана, — Муха каже, — На світі доленька твоя: Раненько встане, пізно ляже... Мені б отак — змарніла б я, За тиждень би головоньку схилила. * * Моє життя, голубко мила, — Талан як слід: Чи де бенкет, чи де обід Або весіллячко, родини, — Такої гарної години Ніколи не втеряю я: І їм, і ласую доволі, — Не те що клопоти у полі І праця бідная твоя! –
Нехай ся байка мухам буде, Щоб не сказали часом люде, Що надокучив їм. На річ таку Бджола сказала: — Нехай воно і так; Та тільки он що я чувала, Що Муху зневажає всяк, Що де ти не поткнешся Або до страви доторкнешся, — Тебе ганяють скрізь: Непрохана не лізь. — Стару новинку, — каже Муха, — Десь довелось тобі почуть!.. Запевне, дурень дурня слуха... Велике діло — проженуть! Не можна в двері — я в кватирку Або пролізу в іншу дірку – І зась усім! * *
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ Поясни, які дві протилежні життєві позиції уособлюють персонажі байки? Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола: Муха – це носій соціального зла, паразит, зухвалий нероба, який вбачає сенс свого існування в безперервному гультяйстві. Л. Глібов наділяє її такими рисами, як хвалькуватість, зухвалість, чванливість, безсовісність. Бджолі властиві якості, характерні для "маленької людини". Вона – скромна, працьовита, чесна. Їй навіть ніколи перепочити: з ранку до вечора вона у праці, у "клопотах у полі". * *
РОБОТА В ЗОШИТІ Тема «Муха й Бджола»: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу. Ідея «Муха й Бджола»: уславлення працьовитості, творчого натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби. Основна думка «Муха й Бджола»: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості. Мораль байки «Муха й Бджола»: засудження нероб та ледарів. * *
— І де вже, сестро, нам рівняться... — Казать їй друга почала; А та не слуха... дметься... дметься... — Що, сестро, як тобі здається, Побільшала хоч трохи я? — Та ні, голубонько моя! — Ну, а теперечки? Дивися! — Та годі, сестро, схаменися! – Не слуха Жаба, дметься гірш, Все думає, що стане більш. * *
РОБОТА В ЗОШИТІ Тема «Жаба й Віл»: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла». Ідея«Жаба й Віл»: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості Основна думка «Жаба й Віл»: «...найлучче жити, Як милосердний бог дає». Мораль «Жаба й Віл»: автор звертає увагу на застосовування тих реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає». Риси характеру Жаби у байці "Жаба і Віл": заздрісність, вигадливість, самовпевненість, глупість. * *
11. Скільки разів зверталася Жаба до своїх подруг-сестер під час змагань з Волом: а) двічі; б) тричі; в) один раз. 12. Художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомо-гою образів тварин, явищ, предметів називається: а) уособленням; б) персоніфікацією; в) алегорією. * *