Ми завжди захоплюємося творами образотворчого мистецтва — графічними, живописними або скульптурними. Адже у кожного з нас — свої вподобання. Комусь більше подобаються твори із зображенням лісів, полів, селищ або міст, іншим — зображення людей, а хтось найцікавішими вважає зображення тварин. І це дуже добре. Ми всі різні, і тому не існує людей з абсолютно однаковими смаками. Художники також мають власні уподобання. Кожен із них зображує те, що хвилює саме його. У такий спосіб у різний час утворилися різні жанри образотворчого мистецтва.
Портрет - зображення людей. Натюрморт - зображення неживого (наприклад, зірване яблуко, виноград, глечик, чашка тощо). Пейзаж - зображення природи. Батальний - воєнні події та життя армії. Побутовий - зображає повсякденне життя.Історичний - зображення історичних подій. Назвіть відомі вам жанри образотворчого мистецтва.
Образ моря в українській народній творчості починає з’являтися в часи створення козацького флоту. Прислів’я та приказки живуть у народній мові століттями, глибоко відображаючи історію та запам’ятовуючи події. Вони створювалися багатьма поколіннями, як правило, не мають автора, їх поетична мова багата, проста та виразна. Не можна оминути й прислів’їв та приказок, пов’язаних з морем, рибалками, риболовлею.
Нащо в море воду лити, коли й так море повне. До моря води не доливай. Чекай моря погоди, то роса очі виїсть. Сиди у моря та жди погоди.І море починалося з краплі.Із малих крапель робиться море. Ложкою моря не вичерпати. Йому й море по коліна. Море – рибальське поле. Море перепливти – не поле перейти. Море перепливти – не шматок хліба з’їсти. Не море топить кораблі, а вітер. По морю плавав, а води не бачив.
формувати ключові компетентності:уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;емоційно-ціннісна - продовжити знайомство з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезії «Тиша морська»; загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту;діяльнісна – розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки;соціокультурна – виховувати естетичні почуття, любов до природи. Мета уроку :
Представником мариністики в українській літературі можна вважати Івана Петровича Котляревського, який підкреслював, що тема моря була популярна і в духовних творах. Таким чином, морська стихія з давніх-давен наповнювала народну уяву. Прокляті вітри роздулися, А море з лиха аж реве; Слізьми троянці облилися, Енея за живіт бере; Всі човники їх розчухрало, Багацько війська тут пропало; Тогді набрались всі сто лих! Еней кричить, що «я Нептуну Півкопи грошей в руку суну, Аби на морі штурм утих». Уривок з «Енеїди»
Александрів Володимир Степанович збирав усну народну творчість, етнографічні матеріали, опрацьовував фольклорні мелодії. Яскравим прикладом є «Пісня про всяку рибу». Це віршована казка на мариністичну тему.«…Вийшла Стерлядь гостроноса,Кілька йде простоволоса,Осетер пливе, Білуга,Вобла, Камбала, Севрюга;Далі Сьомга, та Форелька,Та Снітка мала, худенька,І тріска йде нечупарна,І Доратка люба, гарна…»
До видатних мариністів належить і Леся Українка. Серед усього розмаїття тем поетеси особливе місце займають мариністичні мотиви. У багатьох творах, записаних Лесею Українкою та з її голосу, експозиція починається зі слів: «Ой на морі на синьому…», «Ой на морі та на камені…», «Ой на морі на глибокім…». Море не просто байдужа стихія. Воно допомагає людині усвідомити свої почуття, стає мовчазним супутником у самотності. Море, як одна з наймогутніших сил природи, здатне вирішувати долю людини, воно карає або милує, а інколи стає суворим суддею або ж рятівним притулком, морське дно нерідко сприймається як недосяжне місце, де знемагає душа грішника.
У народних творах, відомих Лесі Українці, є і конкретні згадки про Чорне море, яке було для козаків і полем бою за волю, і засобом збагачення, і нерідко останньою могилою. Леся Українка найкраще знала волинський фольклор, але дослідження її записів дозволяє зробити висновок, що коріння мариністичних образів у творчості поетеси слід шукати в багатогранному українському фольклорі.
Лариса Петрівна багато подорожувала у зв’язку з хворобою. Лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Влітку 1888 року Леся їде до Одеси на лікування. Цілющі грязі щойно відкриті на Хаджибейському і Куяльницькому лимані були рекомендовані для лікування. Тим більше, що в Одесі жила сім’я Михайла Федоровича Комарова, з якою сім’я Косачів була у дружніх стосунках уже давно. Отже, Леся Українка приїхала в Одесу на вулицю Поштову 25 (нині Жуковського), де мешкала родина Комарових. Зараз на цьому будинку висить меморіальна дошка.
А ще Леся просто закохалася в море і дуже хотіла здійснити морську подорож. Таким благодатним краєм є Крим. Саме там, у Євпаторії, видатна поетеса проводила багато часу. Бачила вона його різним, але більше бурхливим, неспокійним. Таким, яким було і її життя. А так хотілося, щоб доля була спокійною, тихою.
Так образно і яскраво описала Леся Українка схід сонця над морем. Але її вірш — не лише опис морського пейзажу. Роздуми поетеси характеризують її як сміливу і мужню жінку: Не страшні для мене вітри. Ні підводнії каміння, — Я про них би й не згадала В краю вічного проміння. Готовність поетеси вирушити у морську подорож означає намір і в житті рухатися вперед, не зважаючи на шторми і підводне каміння. Вона не боїться труднощів. Вона готова їх долати і боротися за свою щасливу долю.
Художні засобиепітети — час полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна (яскраво характеризують явища та предмети);метафори — не колишуться вітрила, колихає море, золото спадає (малюють романтичну картину морського пейзажу);повтори — ясне, ледве-ледве (привернення уваги);ласкаво-зменшувальні слова — хвилечка, човенце, весельце, віконце (надання задушевності).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Українська література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Олександр Авраменко.-К.: Грамота, 2014. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа https://uk.wikipedia.org/wikihttp://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/http://na-skryzhalyah.blogspot.com/2016/10/blog-post_77.htmlhttp://fizcultura.ucoz.ua/news/obrazotv_mistectvo_3_kl_urok_17_zhanri_obrazotvorchogo_mistectva/2014-10-23-1460