Бароко. XVIIIОЗНАКИ: пишність, урочистість, складність, динамічність композиції, мінливість; цьому стилю властиве поєднання релігійних і світських мотивів, образів, тяжіння до різноманітних контрастів, метафоричності й алегоричності. ПРИКЛАДИ: “Всякому місту – звичай і права”, “Бджола та Шершень” Г. Сковороди.
РОМАНТИЗМ. XVIII (в Україні – XIXст.)ОЗНАКИ: возвеличення особистості (сильний, яскравий герой), зображення виняткових героїв у незвичайних обставинах, неприйняття буденності, культ почуттів, захоплення фольклором, увага до історії, інтерес до екзотичних картин природи та ін. ПРИКЛАД: “Катерина” Тараса Шевченка, “Чорна рада” Пантелеймона Куліша
Реалізм XIX ст. ОЗНАКИ: правдиве й усебічне відображення дійсності на основі типізації життєвих явищ; соціальна зумовленість життя людини; змалювання згубного впливу антигуманного світу на вчинки й долю людини; гуманізм, співчуття, протест проти всіх форм соціального й духовного поневолення. ПРИКЛАДИ: “Кайдашева сім’я” І. Нечуя-Левицького, “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Панаса Мирного, “Мартин Боруля” І. Карпенка-Карого
ІМПРЕСІОНІЗМОЗНАКИ: передавання безпосередніх вражень; зосередження уваги на психологічних мотивах вчинків персонажа, на його внутрішньому стані; прагнення відтворити найтонші відтінки настрою та миттєві враження; тяжіння до лаконізму прози, її ритмічності; увага до слухових і зорових образів. ПРИКЛАДИ: “Intermezzo” М. Коцюбинського, “Я (романтика)” М. Хвильового
ЕКСПРЕСІОНІЗМОЗНАКИ: “Нервова” емоційність, ірраціональність, позбавлення прикрас, схильність до контрастування барв, гіперболізація; герой експресіоністичного твору повсякчас відчуває біль, переживає страх за майбутнє, перебуває в межовій ситуації (життя чи смерть). ПРИКЛАД: “Камінний хрест” В. Стефаника.
ПРИКЛАД: “Блакитна панна” М. Вороного СИМВОЛІЗМОЗНАКИ: художнє осягнення за допомогою символів сутності явищ, що перебувають за межею чуттєвого сприйняття; до основних ознак символізму належать заміна думок, понять відповідними ознаками – символами, що мають прихований сенс; захоплення витонченою поетикою; увага до позасвідомого, містичного з метою вирватися за межі буденного життя.
НЕОКЛАСИЦИЗМОЗНАКИ: поміркованість у світогляді, гармонія й рівновага; використання античних, міфологічних і ренесансних тем, образів і сюжетів; культ вишуканих форм (сонет, рондель і т. ін.); відстороненість від прози життя, буденних проблем. ПРИКЛАД: “У теплі дні збирання винограду…” М. Рильського
НЕОРОМАНТИЗМОЗНАКИ: увага до неповторного внутрішнього світу людини; прагнення поєднати ідеал з дійсністю; гострий конфлікт між добром і злом; культ героїзму, активності, боротьби, сильної, вольової особистості; ліризм, звернення до фольклору, міфології, біблійної, давньої історії, екзотичних тем. ПРИКЛАДИ: “Лісова пісня” Л. Українки, “Мойсей” І. Франка,“Тіні забутих предків” М. Коцюбинського,“Майстер корабля” Ю. Яновського,“Модри Камень” О. Гончара
У художніх творах можуть поєднуватись ознаки різних літературних течій та стилів, до прикладу, у повісті “Тіні забутих предків” М. Коцюбинський звертається до неоромантичної поетики, але у творі наявні також імпресіоністичні ознаки (переважання враження над вираженням; несподіване поєднання звукових і кольорових образів – “зелений сміх”, “синє дихання гір” та ін.)