14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Презентація "Мерефо - Херсонський міст міста Дніпра"

Про матеріал
Мерефо – Херсонський міст почали зводити у 1914 -1916 рр. в Катеринославі, а завершили у Дніпропетровську (це другий за часом спорудження міст у межах сучасного мегаполіса. Залізобетонне мереживо Мерефо-Херсонського мосту, як наочний символ індустріалізації першої половини XX століття в житті міста та регіону. Завдяки унікальний конструкції та зовнішньому вигляду міст є пам’яткою архітектури національного значення. Безумовно, Мерефо-Херсонський міст – одна з головних прикрас Дніпра. Він має свій рекорд – це єдиний у Європі залізничний міст з криволінійною траєкторією. Тобто, прямо на мості поїзд повертає. Це круто, насправді. 
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Історична пам’ятка міста Дніпра Автор: Симчіч Максим Миколайович Мерефо – Херсонський міст

Номер слайду 2

Місто Дніпро. Дніпро! Рідне і любе серцю місто! Скільки з тобою пов’язано…. Але Дніпром воно стало лише з 2016 року, а до того це був і Катеринослав (1776 – 1797; 1802 – 1926рр.), і Новоросійськ (1797 – 1802рр.), і Дніпропетровськ (1926 – 2016рр.).

Номер слайду 3

Мости міста Дніпра. Час згадати про найбільшу красу і гордість Дніпра – мости. Річка Дніпро у місті Дніпрі ширша, ніж у Києві. Тому й мости більше вражають…- А як Ви гадаєте, скільки мостів у місті Дніпро? - Сім!Було колись, на сьогодні, їх вісім. Через річку Дніпро в місті перекинуто їх 5, ще один пішохідний — на  Монастирському острові та ще два — через ліву притоку Дніпра,  Самару (Ігренський та Усть - Самарський). Визначними для міста можна назвати наступні мости: Найдовший – Кадацький (1732 м.);Найкрасивішим вважають Мерефо – Херсонський. Це найбільший арковий та єдиний залізничний міст у Європі з криволінійною конструкцією, а також перший у світі, збудований із монолітного залізобетону у 1932 р.;Найстаріший – Амурський (Старий) міст. На момент закінчення будівництва в 1994 році він коштував близько 4 млн. рублів. Це більше, ніж оцінювався на той момент весь Катеринослав; І ось він той міст, про який не згадали: Наймолодший – Південний. Він з’єднує ж/м Перемога з Придніпровськом, відкритий у грудні 2000 року.

Номер слайду 4

Історія Мерефо – Херсонськ. ОГО м. Ост. А Час дослідити історію Мерефо – Херсонського моста м. Дніпра. Одного разу ми з родиною мандрували найдовшою Набережною в Європі міста Дніпра. Це був вечір, а саме тоді, місто найчарівніше. Я попросив батьків зупинитися біля Мерефо – Херсонського мосту – і ми це зробили. Я був вражений краєвидом, який ви можете побачити на моєму малюнку «Вечірній Мерефо – Херсонський міст!». Для мене це - найкрасивіший серед усіх мостів Дніпра! Він такий легкий і ажурний!

Номер слайду 5

Мерефо – Херсонський міст почали зводити у 1914 -1916 рр. в Катеринославі, а завершили у Дніпропетровську (це другий за часом спорудження міст у межах сучасного мегаполіса. Залізобетонне мереживо Мерефо-Херсонського мосту, як наочний символ індустріалізації першої половини XX століття в житті міста та регіону), але Перша світова все зупинила. Продовжено будівництво було у 1931-1932 рр. Під час Другої світової міст був зруйнований двічі: спочатку радянською армією, яка відступала по мосту і підірвала його за собою, а потім це повторили відступаючі німці, які до того міст відбудували. Завдяки унікальний конструкції та зовнішньому вигляду міст є пам’яткою архітектури національного значення. Безумовно, Мерефо-Херсонський міст – одна з головних прикрас Дніпра. Він має свій рекорд – це єдиний у Європі залізничний міст з криволінійною траєкторією. Тобто, прямо на мості поїзд повертає. Це круто, насправді. 

Номер слайду 6

Кілька сот років тому, коли не було ще ні залізниць, ані автомобілів, єдиним засобом сполучення двох берегів (правого та лівого) Дніпра в районі сучасного Дніпропетровська був старовинний козацький перевіз. Колись цей перевіз розташовувався навпроти Нового Кодака, зараз по його лінії проходить Кайдацький міст. Єпископ Феодосій Макаревський повідомляв, що за наказом Запорозького Коша на лівому березі Дніпра була влаштована особлива перевізна команда з суворим наказом – «усім подорожнім полегшувати переїзд через Дніпро». Перші сто років історії Катеринослава мешканці міста також не мали постійних мостів. Переправа з лівого берега на правий здійснювалася шляхом так званого наплавного або «живого мосту». А перший стаціонарний міст з'явився в Катеринославі тільки 18 травня 1884 р. Був цей міст незвичайним - грандіозна металева споруда довжиною 645 сажнів (1376 м) між обома кінцями. Крім того, міст був двоярусним - на нижньому проходили поїзди, а верхній був пристосований для гужового та автомобільного руху. Пройшло ще декілька десятків років.

Номер слайду 7

Швидко зростав Катеринослав й одного мосту для інтенсивного сполучення було вже замало. До того ж, існуючий міст знаходився в західному секторі міста, у той час, коли епіцентром життя були квартали низинної частини близько сучасного ЦУМа. Ще перед революцією 1917 р. було ухвалене рішення побудувати в межах Катеринослава ще один залізничний міст. Проект його розробили й розпочали будівництво у 1912 - 1914 рр. Встигли встановити 22 опори металевого моста, який спроектував академік Г. П. Передерій. На заваді подальшому будівництву мосту стала Перша Світова війна. Після неї розпочалася довга черга революційних трансформацій, і така велика справа, як будівництво залізобетонного мосту, була відкладена у «довгий ящик». Незважаючи на те, що до 1916 р. всі опори мосту були встановлені, виготовлення й установку прольотних споруд так і не встигли зробити. Вдруге рішення про будівництво мосту, використовуючи здобутки попередників, ухвалили тільки у 1929 р. Тоді знадобилося з'єднати з лівобережжям нещодавно відкриту для руху залізничну ділянку Лоцманська - Апостолове. Був проведений всесоюзний конкурс на будівництво мосту. Будували міст для Мерефо-Херсонської залізниці (звідси і назва).

Номер слайду 8

Другий раз до будівництва раніше законсервованого мосту приступили в 1930 р. та за іншим проектом. Автором нового проекту моста став М. М. Колоколов. Він запропонував вперше в історії мостобудування застосувати монолітний залізобетон. Головним інженером будівництва був М. О. Кісня, відомий інженер, нагороджений орденом Червоної Зірки за досягнення в технічному керівництві спорудженням залізничних мостів. При будівництві використали опори, поставлені напередодні Першої Світової війни і революції. Як і всі основні об'єкти того часу, будували міст надшвидкими «ударними» темпами. Перед робітниками було поставлене завдання здати міст достроково. Тому 35 залізобетонних арок і обидва металеві прольоти по 52 метра кожний спорудили усього за сім місяців. 24 жовтня 1932 р. о 15:30 був покладений останній кубометр бетону. Роботи з будівництва й випробування мосту продовжувалися всього рік і чотири місяці. Дійсно унікальний міст через Дніпро був зданий в експлуатацію 21 грудня 1932 р. Його загальна довжина склала 1610 метрів (ширина Дніпра в цьому місці - 1250 метрів). Одночасно завершили прокладку спеціального тунелю в Тунельній балці (звідси походить її назва) і підвели нові залізничні колії. 

Номер слайду 9

Історія Мерефо-Херсонського мосту ще чекає на детальне вивчення. Можна згадати кілька фактів, невідомих широкій громадськості. Наприклад, ту обставину, що і спочатку, і після революції Мерефо-Херсонський міст планувався двоярусним, «двоповерховим», як і єдиний на той час катеринославський «Старий міст» 1884 року. Але в процесі будівництва параметри були сутгєво змінені. Надамо слово головному проектувальнику мосту 1920-х рр. М. Колоколову: «Тоді новий перехід р. Дніпра був намічений в 5 кілометрах нижче існуючого мосту Катерининської залізниці. Міст був запроектований металевим. У межах головного русла він намічався двох'ярусним, з розташуванням залізничного руху у верхньому ярусі, а міського (з габаритом лише для двох трамвайних вагонів і пішохідних доріжок) - у нижньому ярусі». У 1929-1930 рр. інститут Гіпротранс провів спеціальні дослідження, й визнав недоцільним будувати ще один двох'ярусний міст в Дніпропетровську. Рівень води у Дніпрі із завершенням Дніпрогесу суттєво підвищився, а це значило, що треба робити «міський ярус» для автогужового транспорту над залізничним, що сильно утруднило б з'їзди, особливо з боку парку Шевченка. Ці та інші чинники вплинули на рішення збудувати Мерефо-Херсонський міст саме в тому вигляді, в якому ми його знаємо зараз. Під час Великої Вітчизняної війни Мерефо-Херсонський міст зазнав суттєвих руйнувань.

Номер слайду 10

Проект відновлення мосту розробив колектив інституту «Дніпродіпротранс» під керівництвом Е. Г Тетерука. Відновлення мосту коштувало близько 50 млн. карбованців і 30000 кубометрів високоякісного бетону. За удосконалювання технології будівництва Мерефо-Херсонського мосту Н. М. Молоканов одержав Сталінську премію. Цікаво, що після Великої Вітчизняної війни міст відновили зі значними змінами зовнішнього вигляду. Проте на цей раз обриси споруди тільки покращилися - прибрали два металевих прольоти, що загалом зробило силует мосту більш гармонійним і легким. Цим самим вигляд мосту був максимально наближений до авторського замислу. Адже сам головний архітектор М. М. Колоколов ще у 1932 р. визнавав наявність двох металевих прольотів вимушеною мірою: «присутність двох металевих прольотів у величезному залізобетонному мості зовні не особливо приємна». 

Номер слайду 11

Мерефо-Херсонський міст серйозно поліпшив стан залізничного сполучення по обох берегах Дніпра. Колись він був другим - зараз один із п’яти мостів в межах Дніпропетровська. Мерефо-Херсонський міст став візуально й історично значимим символом і визначною пам'яткою «столиці Придніпров'я», що поєднує в собі художню виразність та унікальні технічні якості. Головне достоїнство цієї унікальної споруди - залізобетонний гігант залишає враження легкого мережива, простягнутого над Дніпром. Легке мереживо моста, його аркові залізобетонні прольоти «легкої і сміливої конструкції», що відбиваються у воді над Дніпром, завершили чудову дніпровську панораму і зробили міст одним із самих пізнаваних символів Дніпропетровська. Це пам'ятник інженерної архітектури національного значення. Мерефо-Херсонський міст у Дніпрі, в Україні, на час будівництва, — найбільший арковий міст Європи. Як унікальну інженерну споруду Мерефо-Херсонський залізничний міст занесено до реєстру пам'яток архітектури України. Може саме тому він і припав мені до душі? І саме тому пропоную вам оцінити єдність літературного слова і кольорів фарб - як повагу і любов до історичної цінності архітектурних споруд міста Дніпра та його історії! 

pptx
Додано
7 травня
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку