В умовах загальноосвітньої школи важливо правильно організувати роботу учителя з обдарованими дітьми, не тільки створюючи необхідні умови для їх розвитку, а й психологічно готуючи їх до наполегливої праці, самовиховання.
Обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності.
«З народженням кожної людини в світ вноситься щось нове, чого ще не було, щось первозданне і неповторне. Обов'язок кожного – знати і не забувати, що він у світі єдиний у своїй якості і що ще ніколи не з'являвся хтось такий, як він, адже якби вже був такий, як він, то не було б необхідності в ньому самому» Мартін Бубер
ЩО Ж ТАКЕ "ОБДАРОВАНІСТЬ"? ( Калейдоскоп тлумачень)* * *Обдарований - який має великі природні здібності; здібний, талановитий. Здібність - природний нахил до чого-небудь; обдарування; талант. (Великий тлумачний словник сучасної української мови, 2002 р.) * * *Обдарованими є ті учні, які, за оцінкою професіоналів, внаслідок значних здібностей володіють потенціалом до високих досягнень. (Держвідділ освіти США) * * *Немає необдарованих дітей - є дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь-яка здібність потребує розвитку. (І. Мороз)
Система роботиз виявлення обдарованих дітейвключає:попередню діагностику сформованості інтелектуальних умінь;спостереження за роботою учнів на уроках математики, під час позакласних заходів;аналіз результатів виконання самостійних, творчих робіт;аналіз результатів участі учнів в олімпіадах, інтелектуальних змаганнях тощо.
Дидактичні принципи. Обдарованість – складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина – індивідуальність, що потребує особливого підходу. Саме тому навчання і виховання обдарованих учнів необхідно здійснювати з опорою на наступні дидактичні принципи:індивідуалізація і диференціація навчання;довіра і підтримка;залучення обдарованих учнів до участі у житті школи.
Як відомо, обдаровані діти виділяються рядом характерних особливостей:обдаровані діти мають добру пам’ять, особистий світогляд;в них добре розвинута свідомість; обдаровані діти, як правило, дуже активні і завжди чимось зайняті;вони настирливі в досягненні результату у сфері, яка їх цікавить, для них характерний творчий пошук; хочуть вчитися і досягають у навчанні успіхів. Навчання дає їм задоволення; вміють критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути у суть речей і явищ, вміють фантазувати; обдаровані діти з задоволенням виконують складні і довгострокові завдання;вміють розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, індуктивно і дедуктивно думати, маніпулювати логічними операціями, систематизувати, класифікувати і узагальнювати їх.
Розвиток обдарувань та нахилів учнів здійснюється такими шляхами: Включення у структуру уроку математики проблемних, евристичних методів роботи, різних форм організації навчальної діяльності. Забезпечення участі школярів у позакласних заходах з предмета, у заняттях математичних гуртків. Створення умов для самостійної діяльності. Створення умов для участі учнів у олімпіадах, турнірах, конкурсах з математики.
При роботі з обдарованими дітьми можуть бути використані наступні форми навчання: індивідуальні, фронтальні, групові, дискусійні Фронтальні: заняття-дискусії, семінари, дебати, організаційно-діяльні ігри, рольові ігри. Групові заняття: парні, постійні групи з переміною функцій їх учасників, груповий поділ класу з однаковим завданням, з різним завданням, із загальним звітом кожної групи перед всім класом. Дискусійні форми: симпозіуми, дебати, бесіди за круглим столом, невеликі сесії, ділові бесіди типу інтерв’ю, шкільні лекції, семінарські заняття.
Виявлення здібних та обдарованих учнів. Дослідження природи обдарованостіРозвиток. Уроки з предмету. Позакласна робота. Дослідницька робота. Позашкільні заходиІндивідуальні завданняІндивідуальні додаткові заняття. Участь в проведенні предметних тижнів. Відвідування предметного гуртка. Випуск предметної газети. Проведення експериментів. Розробка та виконання дослідницьких проектів. Участь в предметних олімпіадах, конкурсах. Самоосвіта, робота з літературою,Інтернет-ресурсами. Схема роботи з обдарованими учнями