Це завдання є відмінним практичним засобом для розвитку й тренування логічного мислення та вміння робити обґрунтовані умовиводи, які базуються на визначенні схожості й певних спільних принципів, закладених у двох наданих предметах. У завданні дитині необхідно уважно проаналізувати схожість і відмінність перших двох малюнків кожного рядку та намалювати пару третьому, користуючись аналогічним принципом. Принцип аналогії, використаний у завданні, дозволяє дитині більш ефективно міркувати та набувати нових знань про навколишній світ.
Мета використання аналогій як освітнього інструменту:навчити учнів виявляти відношення між поняттями, мислити системно, розуміти процеси, що відбуваються;дати педагогам інструмент конкретного практичного виховання у дітей якостей творчої особистості, здатної розуміти єдність та протиріччя навколишнього світу і розв’язувати власні, проблеми.
Завдання 1: виключити з низки інших одне слово (поняття), яке має іншу характеристику. Коліно, лікоть, голова, зап’ястя (зайве — голова, бо названо суглоби). Коло, квадрат, десять, трикутник (зайве — десять, адже названо фігури). Яблуко, груша, слива, мандарин (зайвий — мандарин, тому що він належить до цитрусових). Слон, жирафа, антилопа, ведмідь (зайвий — ведмідь, оскільки не живе в Африці).
ЗАВДАННЯ 2:«Словесно-логічні аналогії» (ігри та вправи для розвитку критичного мислення та мовлення)Вправа «Базові речення»Завдання: вилучити слова з речення й описати відношення між ними. Ссавці вкриті шерстю (ссавці — шерсть). Який стосунок ссавці мають до шерсті, або навпаки?Зі слів складають речення (слово — речення). Яке відношення між словом і реченням?Книга допомагає у навчанні (книга — навчання). Справжня дружба ґрунтується на вірності (дружба — вірність). Яблуня росте в саду (яблуня — сад).
Вправа «Незавершені речення»Завдання: дібрати до речень різні слова, тобто доповнити їх. Сокира — інструмент тесляра. Які ще слова можна дописати?Неуважність — аварія. Як доповнити? (Неуважність призводить до аварії.)Школа — знання. (У школі ми здобуваємо знання.)Працелюбність — успіх. (Працелюбність — запорука (гарантія) успіху.)
Гра «Ланцюжок»Завдання: Учні, продовжуючи ланцюжок, визначають та називають характерні властивості певних об’єктів — назв предметів. Перша дитина називає об’єкт, друга — його властивість, третя — об’єкт з названою властивістю, четверта — іншу властивість нового об’єкта і т. ін. Морква — морква солодка, солодким буває цукор, цукор білий, білим буває сніг і т. ін. Дітям подобається така гра, оскільки швидко можна визначати різні, іноді непередбачувані варіанти об’єктів. Гра розвиває швидкість та критичність мислення.
Завдання 3.«Аналогії з двох половинок»Завдання: дібрати аналогічну пару. До слова з першого стовпчика учні добирають пару з другого за аналогією. Такі аналогії можна застосовувати на будь-які теми. Веселий — радісний,…Сердитий — розлючений,…Сумний — похмурий,…Стурбований — занепокоєний,…